Home » » Melalui Amanah, GHB boleh buktikan ia bukan PAS

Melalui Amanah, GHB boleh buktikan ia bukan PAS

Written By Wadah Baru on Jumaat, 4 September 2015 | 8:33 PG

Oleh Alyaa Alhadjri

Asas agama Islam ialah memberikan rahmat kepada semua manusia, dan mungkin inilah hikmah mengapa parti baru yang akan dilancarkan kelak Gerakan Harapan Baru tidak akan mengandungi perkataan Islam dalam nama rasminya. 


Kebelakangan ini, tindakan mempolitikkan agama semakin kerap berlaku di Malaysia, dan pemerhati menyatakan yang parti politik baru GHB perlu membuktikan- berbanding menunjukkan- kemampuannya untuk menjunjung prinsip demokratik yang selari dengan Islam.
Selain daripada itu, parti baru kini mempunyai kemampuan untuk membezakan dirinya dengan lebih baik berbanding PAS, serta menarik sokongan dari pengundi bukan-Islam.

Pada 31 Ogos, ketua GHB Mohamad Sabu mengumumkan yang kumpulan serpihan PAS itu akan mengambil alih Parti Pekerja yang sudah tidak bergiat aktif, yang ditubuhkan pada 1978, selepas cubaanya untuk membentuk parti baru dikenali sebagai Parti Progresif Islam (PPI) telah ditolak oleh Pendaftar Persatuan (RoS).
Mohamad Sabu berkata yang mereka kemudiannya akan menukar nama Parti Pekerja kepada Parti Amanah Negara (Amanah), yang akan dilancarkan pada 16 September sempena Hari Malaysia, dengan keahlian sekurang-kurangnya 35,000 orang.
Setiausaha agung Amanah Anuar Tahir memberitahu SemutHarian yang setakat ini GHB telah meminda perlembagaan asal Parti Pekerja untuk menjadikan Islam sebagai batu asas perjuangan mereka.
Langkah seterusnya, menurutnya, ialah mengubah nama parti itu.
“Hanya satu kebetulan yang nama parti kami hampir sama dengan Partai Amanat Nasional. Kerana itulah kami akan dipanggil sebagai Amanah dan bukan PAN,” kata Anuar, merujuk kepada sebuah parti politik di Indonesia yang juga ditubuhkan di atas prinsip serupa.
“Nama lain juga dipertimbangkan termasuk Parti Amanah Sejahtera, tetapi nanti kami akan menjadi PAS,” kata Anuar yang secara asasnya, menambah perkataan Amanah akhirnya terpilih sebagai nilai sejagat yang mengandungi Islam dan prinsip-prinsipnya.
Dan juga satu kebetulan, PAN di Indonesia ditubuhkan pada tahun 1998 sebagai sebahagian daripada gerakan ‘reformasi’ Republik itu selepas kejatuhan regim Orde Baru bekas presiden Soeharto melalui kebangkitan rakyat.
“Kami akan mempunyai model platform tersendiri untuk memenuhi permintaan kepada parti Islamik progresif di Malaysia,” katanya.
Walaupun ada kebimbangan yang Amanah akan berakhir seperti serpihan PAS yang lain iaitu Hamim atau Berjasa, Anuar berkata “situasi kini berbeza” kerana lebih ramai orang menyedari keperluan untuk sebuah parti yang progresif yang benar-benar menjunjung konsep Islam sebagai satu rahmat kepada manusia.
Mengenai penolakan RoS kepada cadangan asal GHB untuk menubuhkan Parti Progresif Islam, Anuar juga berkata: “Ia bukan RoS. Ia Kementerian Dalam Negeri”.
“Permohonan kami ditolak dalam masa 24 jam. Keputusan itu silap kerana hanya kerana satu parti sudah mempunyai perkataan Islam di dalamnya, mengapa yang lain tidak boleh?”
“Tetapi ia bukan pengakhiran dunia. Kami kini mempunyai jentera lain untuk bergerak sebagai sebuah parti politik,” katanya lagi.
Memang benar, ia bukan pengakhiran dunia tetapi permulaan kepada persekitaran politik baru Malaysia.
Dengan pengumuman rasmi itu, setiausaha umum PAS Takiyuddin Hassan dalam kenyataannya mengesahkan yang penyokong PAS yang menyokong GHB akan dibatalkan keahlian.
Bersama-sama dengan PKR, DAP dan mungkin juga parti lain yang mencari untuk mengekalkan sistem dua parti yang berkesan di Malaysia, Amanah kita boleh bekerja keras untuk membentuk pakatan Pembangkang baru bagi menentang Barisan Nasional dalam PRU 14.
Gelarlah ia Pakatan 2.0 atau apa sahaja, yang lebih penting kini adalah untuk menghormati permintaan rakyat untuk perubahan dan komitmen bagi menjalankan pemulihan institusi yang boleh menghalang masalah masa kini daripada berlaku lagi di masa hadapan.
Semuanya merupakan sebahagian daripada Islam yang sudah dilupakan oleh mereka yang hanya memegang simbolik agama, tetapi tidak benar-benar meraikan nilai-nilai asasnya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger