Home » , » Politik budak-budak atau bocah telanjang

Politik budak-budak atau bocah telanjang

Written By Wadah Baru on Selasa, 1 September 2015 | 2:37 PTG

Oleh Mohd Sayuti Omar 

Nilai berpolitik di kalangan rakyat negara ini masih belum meningkat dan terikut-ikut dengan cara lama penuh dengan sentimen dan melayan perkara2 yang remeh temeh.

Misalnya isu, provokatif dalam kejadian gambar presideng dan Najib dipijak oleh orang berpakaian baju kuning Bersih dianggap serius.

Hari ini dibuat laporan polis atas kejadian itu yang dianggap biadap. Dalam politik demokrasi, kebiadaban dihalalkan. Parti2 yang menerima sistem politik negara ini terikat dengan "matlamat menghalakan cara". Sebab itu saya kata politik demokrasi bukan sesuatu yang bersih.

Pijak gambar, ludah, pancar kencing, ubah gambar pemimpin jadi tubuh babi dan sebagainya adalah politik rendah moral. Low class yang tidak perlu dilayan dan diberikan publisiti. Tetapi nampaknya isu-isu itulah diutamakan dan dijadikan modal.

Modal dalam politik ialah idea, kemukakan pembaharuan dan cadangan2 yang dinamik untuk merubah keadaan negara bukan mendedahkan kerendahan akhlak kita. Politik yang sedemikian bolehlah digelarkan politik budak-budak atau bocah telanjang.

Ubahlah cara kita berpolitik, tackle isu ataupun cipta isuisu biar yang ada nilai dan kelas sikit. Wassalam Mso.




0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger