Home » , » Amanah: Bersatu boleh bawa Melayu jauhi politik kaum

Amanah: Bersatu boleh bawa Melayu jauhi politik kaum

Written By Wadah Baru on Selasa, 23 Ogos 2016 | 3:59 PTG

Oleh Sheith Khidhir Bin Abu Bakar
 |KUALA LUMPUR: Amanah menganggap Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang menunggu kelulusan pendaftarannya bukan bersifat perkauman walaupun hanya membenarkan ahli Bumimputera menganggotainya.

“Walaupun mengkhaskan keahliannya kepada Melayu and Bumiputera, tidak semestinya mereka bersifat perkauman,” kata Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad pada sidang media disertai pimpinan parti itu hari ini.

“Perkauman ditakrifkan sebagai perasaan anti sesuatu kaum, mencintai kaum sendiri bukan perkauman.”
Bersatu yang dinaungi bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bakal dipimpin bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyerahkan permohonannya didaftarkan sebagai parti politik pada 9 Ogos lalu.

Selain disokong Amanah, ia dijangka akan mengadakan kerjasama dengan PKR dan DAP.
Bagaimanapun, keahlian yang terbatas kepada satu kaum itu tidak disenangi beberapa pihak, yang menganggap ia langkah ke belakang dalam usaha parti pembangkang menjauhkan diri daripada politik berasaskan kaum.

Ia turut dibantah Pemuda DAP yang berkata parti yang mengamalkan diskriminasi kaum tidak akan menyelamatkan Malaysia dan tidak berbeza dengan Umno.

Bagaimanapun, Khalid, yang juga ahli Parlimen Shah Alam, berkata penubuhan Bersatu adalah salah satu fasa dalam proses membawa keluar pemikiran Bumiputera negara ini dari politik perkauman.

“Pendekatan seperti ini kita harap akan dibawa Muhyiddin dan Dr Mahathir sebagai penaja utama mereka.
“Kami harap corak

politik perkauman akan sentiasa dijauhi supaya bina parti Melayu yang bebas daripada perkauman dan mengutamakan prinsip keadilan,” katanya.

Sebelum ini, Dr Mahathir menjelaskan Bersatu mensasarkan Melayu dan penduduk luar bandar yang selama ini selesa dengan Umno.

“Orang bandar yang canggih dan berpendidikan tinggi percaya politik perkauman tidak sesuai untuk masa ini. Tetapi di kawasan lain ia adalah berbeza.

“Bagi penduduk luar bandar yang kebanyakannya miskin, bangsa bukan sahaja penting tetapi mereka percaya ia adalah perlu untuk kesejahteraan mereka. Umno popular kerana ia adalah parti perkauman,” tulis beliau dalam catatan blognya baru-baru ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger