Home » , » Jangan takut ugutan samseng, bawa suara rakyat ke Bersih 5

Jangan takut ugutan samseng, bawa suara rakyat ke Bersih 5

Written By Wadah Baru on Selasa, 15 November 2016 | 11:04 PG

Pemuda Amanah Perak mengingatkan seluruh anak muda agar membulatkan tekad untuk turun ke perhimpunan Bersih 5, Sabtu ini dan tidak takut terhadap ugutan kumpulan baju merah yang diketuai Datuk Seri Jamal Yunos.

Ketuanya Hasnul Zulkarnain berkata, tiada apa yang harus ditakutkan kerana Bersih 5 merupakan perhimpunan aman malah empat kali perhimpunan Bersih sebelum ini membuktikan ia berlangsung aman sekiranya tidak ada provokasi daripada pihak yang tidak bertanggungjawab.

Beliau berkata, sama seperti Bersih 4, kehadiran anak muda dalam Bersih 5 adalah semata-mata membawa suara rakyat dan memberi isyarat kepada pemerintah.

"Sejarah ini bakal berulang malah lebih gemilang jika semua pihak menghormati hak-hak berhimpun secara aman seperti termaktub dalam perlembagaan. Saya amat yakin, Najib berada dalam keadaan bimbang hilang sokongan majoriti rakyat jika gelombang ini tidak disekat.

"Ayuh anak muda Perak, kita menyahut panggilan Bersih 5. Jangan khuatir dengan ugutan kumpulan samseng baju merah. Kita buktikan bahawa nama kita akan tercatat dalam sejarah Bersih 5 antara himpunan aman terbesar dalam Malaysia dan himpunan ini akan menjadi gelombang kebangkitan seluruh rakyat malaysia dalam PRU 14 nanti," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Jamal sebelum ini memberi amaran kepada pihak pengajur Bersih 5 bahawa kumpulan baju merah akan ada di mana sahaja kumpulan baju kuning berada.

Sabtu lalu, kumpulan itu mengadakan acara mempamerkan kekuatan mereka dengan bersilat menjelang perhimpunan minggu depan.

Sebelum ini juga kumpulan itu menunjukkan demonstrasi 'ilmu kebal' mereka dalam perhimpunan di hadapan pejabat Malaysiakini.

Mengulas lanjut, Hasnul berkata, Bersih 5 akan menjadi penyatuan pelbagai kaum, bangsa dan agama untuk mendesak pembaharuan reformasi dalam sistem pentadbiran negara.

"Kita masih terbayang teman-teman daripada Tionghua dan India yang sama-sama membantu kita untuk memudahkan solat berjemaah di atas jalan raya. Kita merindui ucapan dan kata-kata semangat daripada pimpinan kita. Dan sudah tentu kita merindui kelibat abang-abang polis yang tegas menjaga keamanan himpunan.

"Ayuh anak muda Perak, kita sahut seruan Presiden Amanah, Haji Mohamad Sabu ketika berucap pada konvensyen Pakatan Harapan di Shah Alam. Sederap bunyi langkahan kita, jantung Najib akan berhenti seketika tanda resah dan gelisah.

"Perjuangan kita bukannya dihampar dengan permaidani indah, rakyat marhaen gigih membanting tulang, dihimpit dengan kos hidup yang semakin membebankan untuk meneruskan kelangsungan hidup," katanya.

Enam tuntutan Bersih 5 adalah:
1- Pilihan raya bersih
2- Hapuskan rasuah
3- Kukuhkan demokrasi
4- Mansuhkan undang-undang zalim
5- Hak membantah
6- Memperkasa hak Sabah/Sarawak

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger