Home » » *Psikologi Seorang Penghina Bersih*

*Psikologi Seorang Penghina Bersih*

Written By Wadah Baru on Isnin, 21 November 2016 | 8:29 PG



1. Sindir perlekeh Bersih dengan semangat berkobar. Scroll Facebook dari pagi sampai petang dengan tengok ribuan Kuning berhimpun dan berarak.

2. Duduk berjam-jam smpai panas kerusi/sofa atau baring di katil sampai panas macam budak-budak sekolah kena denda siapkan kerja sekolah kalau tak, tak boleh balik rumah.

3. Tak tau apa berlaku sebab tak turun dan lihat dengan mata akal sendiri, salahkan orang ramai tak turun tak seramai kalau Pas turun seperti dlm Bersih sebelum ini. Padahal signal jammed itulah buktinya begitu ramai Kuning membanjiri ibu negara. "Diorang berhimpun esok Najib pun masih PM! BODOH!", Kau terus memaki.

4. Tertanya-tanya apa berlalu. Tapi sambil tu jerit-jerit "DAP babi" atau "PAN bodoh." Mesti tulis sesuatu di FB yang menampakkan himpunan hambar, ramai Cina.

5. Nampak orang posting join Bersih sambil berselfie dlm hati jerit "bodoh."

6. Masih lagi tak tau apa berlaku. Terus duduk scroll Fb, WhatsApp sampai kerusi panas rentung. Ramai komen teruja dengan Bersih dengan berkongsikan kemeriahan Bersih tapi kau hanya tahu maki tapi orang ramai tak peduli kau melalak sebab semua orang tak tahan tengah menahan panas dengan kleptokrasi Najib Umno BN.

7. Masuk solat Zohor, nak nampak ulamak up status FB ajak solat, tak pun tazkirah, tinggalkan perkara lagha bla bla bla sampai pukul 2 lebih, tak solat2 Zohor lagi!
8. "Apa yang berlaku? Tak ada apa yang berlaku pun." Terus terpinga-pinga depan laptop, depan handphone.

9. Dapat tau FRU dah mula mara. Tengok dari skrin. Sekali FRU berkawad dua baris dengan belantan dan riot shield. Gelak, gelak dan gelak tengok sebahagian demonstran lari mencanak.

10. Pindah tempat duduk yang lebih selesa, cuba tengok kuota internet cukup lagi ke tak nak bikin troll dan klik video di KiniTV sambil sesekali bukak kopiah garu2 kepala.
11. Mula struggle memikirkan apa yang nak dikutuk dengan ramainya rakyat Malaysia datang Bersih. Minda tertanya-tanya dengan diri sendiri.

12. Oleh kerana tak nak ego tercalar, sedapkan hati dengan ayat:
Tahniah DAP, ada "Unit Amal" DAP dah sekarang ni.
Kalau PAS, Jabatan Amal dengan moto Beramal Kerana Allah.
Yang ni Beramal Kerana............... ?

13. Masih di rumah tengok jam eh dah nak dekat pukul 4, cepat2 solat Zohor. dlm solat pikir lagi apa aku nak tulis untuk catatan 'Psikologi Seorang Penyokong Bersih'.

Oh ya, Aku akan tulis mesti diorang "Dalam LRT nampak orang pakai baju kuning, tegur. Solidariti pejuang. Rasa macam askar baru balik perang." Tetiba, terlupa, eh ni rakaat 3 ke 4!

14. Habis bagi salam dengan anggap dah rakaat 4, terus capai handphone nak sambung kutuk Bersih semula. Up status keji semua benda pasal Bersih.

15. Terpaksa yakinkan diri lagi sekali yang kau dah achieve something dengan kata-kata semangat untuk yakinkan diri kau sendiri. "Apa aku buat tu besar maknanya." untuk imej parti sebab *LASAK* bajet macam sendiri kahwin je, nak letak gambar dlm FB pun segan.

16. Bukak video ucapan pemimpin pembangkang dan bersih untuk tengok reaksi diorang. Kebanyakan video kau akan kata tu semua akan kata benda tu semua gagal, himpunan tak ramai orang, rmai Cina, ada agenda Kristianisasi bla bla.

17. Pandang cermin sambil cuba meyakinkan diri yang apa kau kutuk pada Bersih tu bermakna.
18. Tapi kau tak boleh buang dari kepala kau yang kau kutuk tu sebenarnya lebih banyak melondehkan kebodohan sombong kau, tak tahu apa dan duduk jadi pahlawan perang di media sosial.

19. Pandang semula cermin sambil yakinkan diri lagi sekali yang setiap perkataan yang kau tulis untuk perlekeh Bersih itu sebab nak tunjukkan kau amal budaya politk natang dan sejahtera (BPMS).

20. "Eh, aku kena game dengan politician parti tiket sorga ke? Tak lah. Takkanlah aku sebodoh itu? Mustahil aku kena game. Aku walak," kata anda kepada diri sendiri.-FB Arif Atan

0 ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger