Home » » Inilah dakwah, ada give and take

Inilah dakwah, ada give and take

Written By Wadah Baru on Selasa, 1 September 2015 | 1:33 PTG

Oleh Fatihin Abshar

Semalam kali pertama solat dikelilingi oleh Non Muslim
Serius rasa terharu
Bila jalan nak ke tempat solat
Dorang bukan sahaja tepi tepikan badan untuk bagi kita Melayu ni jalan
Tapi siap tundukkan badan dan tunjukkan tangan sambil cakap " sila sila"
Bukan seorang dua, tapi ramai yang buat macamtu!
Uh
Baik betul, rasa dihormati beb
Bila aku bentang kain aku, dorang siap susunkan beg beg kami ni
Waktu solat, tiada lagi tiupan vevezuela, sorakan Bersih! Bersih!
Semua senyap lihat Muslim bersolat,
Non Muslim berdiri sekeliling, dengan tangan pegang kamera dan riak muka ingin tahu yang sangat jelas kelihatan
Waktu aku dah habis solat, nak lipat kain lapit sujud aku, ada seorang wanita cina muda ni, asyik pandang je aku ,lepas tu senyum, Aku lipat lagi,dia pandang aku dan senyum lagi
Lepastu dia tengok aku masukkan kain tu dalam beg aku
Aku rasa wanita cina ni tak pernah lihat Muslim solat kot
Pandang macam tu sekali. Haha
Dan ada seorang kawan aku ni, niaga moist cake, minta tolong jagakan moist cake waktu nak solat. "Auntie, yang ini tak boleh bawa masuk dalam, boleh ke auntie tolong jagakan kejap, auntie ambillah ni satu moist cake, makanlah"
Auntie pun balas "haa boleh boleh"
Nak dijadikan cerita, waktu kawan aku nak ambil coklat moist cake tu, hujan dah mula turun
kawan aku nampak yang auntie tu siap payungkan lagi coklat moist cake dia
dan dia tak makan pun moist cake tu!
MasyaAllah
Inilah dakwah, ada give and take
Mutual respect
Barangkali ini kali pertama Non Muslim melihat orang Islam bersolat
siapa tahu?
Tapi ada beberapa yang islamis memaki hamun demontrasi kononnya tidak menjaga syariat,ikhtilat entah ke mana
Mesej besar BERSIH 4. 0 iaitu 5 isu besar negara diperkecilkan dek beberapa keping gambar
Tuntutan
1. Pilihan raya bebas dan adil
2.Sebuah kerajaan yang telus
3.Hak untuk berdemonstrasi
4.Mengukuhkan sistem demokrasi berparlimen
5.Menyelamatkan ekonomi negara
semuanya tidak penting dek gambar yang ditangkap tidak sampai sesaat
Iya matlamat tidak menghalalkan cara
Tapi mohon fahami waktu bagaimana keadaannya
Baca statement Aris Awang
Waktu itu aku di situ, tengok semua orang berebut rebut pergi ke seorang tokoh ni
Allah, sempit betul tu, berasak kiri kanan depan belakang
berhimpit sampai nak lemas
Aku pun terus blah je dari situ
RImas betul, bila dah lega sikit
aku tanya kat orang sebelah, "Sape tu?"
Jawab dia, " Mat Sabu, "
Aku pun " oooo ok"
Dia pun tambah
"Dia dah tersekat kat situ dekat 1 jam lebih tu sebab kena serbu"
aku jawab " wohhh dashyatnye"
Sedarlah
Himpunan ini bukannya orang jubah dan bertudung labuh sahaja
Ia himpunan semua jenis orang
Dari tak pakai tudung, dari tak percaya tuhan, dari yang tak kenal apa itu islam, dari sosialis, ke liberalis
Di situ kita harus berperanan, menjadi contoh
Menjadi qudwah
Dalam negara yang berbilang kaum, pelbagai cara pemikiran, islamis perlu menposisikan dirinya
Bukan menyisih diri, berseorangan
Lalu menyangka semua orang sokong kita dan semua berfikir seperti kita
Alaa, korang berdemo ni, ade kesan ke?
Terjerit sana sini, Bukan ada kesan pun
ok baik, aku pinjam kata kata Dr Fahmi
Pertama sekali kena faham
Demonstrasi ini adalah sebahagian dari demokrasi.
Melaluinya kita mendidik masyarakat yang yang telah tersepit,
bahawa masih ada ruang lagi menyatakan pendirian.
Demonstrasi juga ialah cara mendidik supaya rakyat menjadi celik.
Adalah lebih baik melihat anak bangsa Malaysia berbincang pasal politik negara daripada berbincang soal Malaysian Idol, Akademi Fantasia mahupun Runningman
Melihat drama cintan cintun pukul 7 ke 8,
tidak akan mengubah mentaliti
.
BERSIH adalah proses pendidikan, yang akan berlakunya proses kematangan
Ini cara kita mendidik masyarakat.
Program realiti TV mengajak manusia hidup bermimpi.
Manakala BERSIH mengajar manusia hidup memikir masa depan negara ini.
Ini semua learning process.
Jadi didiklah masyarakat kita. Terjunlah ke medannya.
Runtuhkanlah tembok prejudis.
Spread love, not hatred.
Dr Maszlee
"Jikalau intelektual tidak menanggalkan baju mereka dan bersama org awam utk menyedarkan orang awam, tiada beza mereka itu samada mereka duduk di kelab malam atau di dalam masjid"
*
Saya tidak menyokong mana mana pihak yang memijak mana muka pimpinan, hatta pimpinan BN sekalipun
Jangan biar kebencian membakar habis akhlak kita

0 ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger