Home » » Sukar untuk ROS luluskan Harapan sebagai gabungan politik?

Sukar untuk ROS luluskan Harapan sebagai gabungan politik?

Written By Wadah Baru on Selasa, 25 Julai 2017 | 8:26 PG

Oleh Mohd Sayuti Omar

Pihak Pakatan Harapan telah menghantar permohonan kepada Pendaftaran Pertubuhan (RoS) untuk mendaftarkan Harapan sebagai sebuah gabungan parti politik. Perkara ini diumumkan oleh Pengerusi Harapan Dr Mahathir Mohamad dalam sidang akhbarnya hari ini.

Katanya permohonan itu dibuat menerusi talian seperti mana dikehendaki oleh RoS.

Sama ada Harapan akan diluluskan sebagai sebuah gabungan politik seperti BN, ia ditunggu dengan penuh debaran oleh orang ramai. Mungkin pimpinan Harapan sudah dapat membaca apa keputusan yang bakal diterima nanti. Namun kerana ia ada peluang dan jaminan ia dilakukan juga mengikut prosuder yang ada.

Sebelum ini pihak kerajaan memberi jaminan, bahkan mencabar agar parti-parti pembangkang menubuhkan sebuah gabungan dan didaftarnya untuk berdepan dengan BN secara gentlemen. Cabaran sudah disahut namun kelulusan sebuah gabungan pembangkang tidak pernah menjadi kenyataan.

Sewaktu Pakatan Rakyat dahulu ia pernah dipohon didaftarkan sebagai gabungan oposisi tetapi tidak diluluskan dengan berbagai alasan teknikal.

Kini cabaran itu telah disahut sekali lagi.

Bagaimana pun dalam firasat saya permohonan Harapan itu tidak akan dilulsukan. Ia akan diolak dengan berbagai alasan dan teknik. Amat mustahil ia akan diluluskan. Zahid Hamidi sebagai menteri KDN bertanggungjawab dalam hal ini sama sekali tidak berani untuk membenarkannya kerana jika Harapan diluluskan ia sepertilah membukan jalan lebar kepada Harapan untuk menumbangkan kerajaan kleptokrasi.

Lainlah kalau Zahid juga mempunyai hajat sama untuk menumbangkan kerajaannya sendiri apabila dia sudah menghidu yang hayatnya dalam parti itu dengan kedudukkan kini tidak begitu selamat lagi.

Sekiranya RoS menolak permohonan itu parti-parti Harapan perlu menyediakan pelan kedua untuk menghadapi pilihan raya. Hanya ada dua kemungkinan bakal diambil, parti-parti gabungan itu bertanding atas tikit masing-masing atau pun memilih untuk menggunakan satu simbol sahaja derngan memilih mana-mana simboil di antara empat buah parti gabungan itu, Bunga Raya, Mata, Roket atau pun Gunung atau Obor (Amanah).

Yang penting kini Harapan perlu mengestbelishkan gabungan itu di kalangan rakyat dan menunjukkan solidariti yang utuh bagi diyakini rakyat. Aspirasi dan agenda Harapan biarlah berada dalam jiwa rakyat. Bila aspirasi sudah tertanam di jiwa, bertandinglah atas apa simbol sekali pun rakyat akan bersama Harapan.

Manakala penolakan permohonan Harapan itu bolehlah dianggap BN sudah mulai kecut perut untuk berhadapan secara satu lawan satu dalam pilihan raya akan datang.

Anda juga boleh ikuti perkembangan politik yang makin kontroversi di laman web http://akhbarrakyat.blogspot.my/

0 ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger