Oleh S.Arutchelvan
Selepas
kemangkatan Pakatan Rakyat (PR), satu parti baru dengan nama Gerakan
Harapan Baru (GHB) muncul sebagai ubat kepada segala permasalahan yang
wujud hari ini.
GHB jika mengikut skrip DAP, akan bergabung bersama DAP dan PKR untuk
membentuk Pakatan 2.0 atau Pakatan Baru. Pakatan Baru ini pula mendapat
suntikan tenaga apabila Anwar Ibrahim daripada penjara Sungai Buloh
melalui peguamnya memberikan lampu hijau. Situasi ini menyebabkan PAS
semakin dipinggirkan walaupun sebagai parti yang begitu besar dan
berusia lama, sudah tentunya pengaruh parti tersebut tidak boleh
dilenyapkan begitu sahaja. Perkembangan-perkembangan ini memberikan
gambaran satu gabungan baru mengantikan Pakatan Rakyat(PR) hampir
pasti.
Sekali pandang, muka-muka yang bersama GHB, sememangnya merekalah
komrad seperjuangan dalam banyak isu yang melibatkan isu rakyat. Puak
GHB nampaknya lebih selesa dan mesra dengan imej negara kita sebagai
sebuah Negara majmuk pelbagai etnik.
Namun saya ingin mempertengahkan beberapa persoalan dan kritikan.
Adalah diharap kritikan saya tidak disalahtafsir sebagai penulisan
“penulis upahan Umno” iaitu satu “tagline” selesa yang sering diguna
beberapa orang dalam pembangkang setiap kali mereka dikritik. Isu yang
ingin dipertengahkan adalah sejauhmana apa yang disebutkan sebagai
Harapan Baru bersedia menangani masalah lama.
Dalam keadaan politik Negara kita dan urus tadbir dibawah Najib Tun
Razak, nampaknya puak yang memerintah mengalami tentangan yang paling
hebat dari dalam, sehinggalah Perdana Menteri harus menyingkirkan
Timbalannya dan beberapa orang Menteri untuk membuat satu rampasan kuasa
lembut untuk memastikan semua Institusi penting seperti Peguam Negara,
Polis dan Institusi Kewangan berada dibawah kawalan penuhnya dan menari
kepda rentak yang sama.
Pada masa yang sama, nampaknya pihak pembangkang begitu lemah sekali
dan Tun Mahathir dalam usia 90 tahun seolah-olah dilihat segelintir
sebagai hero untuk menyelamatkan Negara. Dalam masa yang sama, satu
kumpulan yang membicarakan harapan baru muncul. Masanya tepat sekali
tetapi banyak soalan masih perlu dijelaskan. Tidak memadai hanya sekadar
mengambil posisi ABU (Asalkan Bukan Umno) kita membangkang BN-Umno.
Rakyat harus mendapat penjelasan sepenuhnya apakah itu GHB atau apakah
bezanya PR 2.0 dan kita juga tidak perlu telan apa-apa sahaja yang
dihidangkan kepada kita.
Untuk menyelesaikan masalah politik Negara, kita memerlukan satu
pertukaran pemimpin. Untuk menyelesaikan masalah salahtadbir Negara,
kita memerlukan satu parti baru tetapi untuk menyelesaikan kesengsaraan
rakyat, kita memerlukan satu sistem baru.
Menyelesaikan isu-isu pokok
Maka ada dua isu yang GHB harus selesaikan iaitu bagaimana
menyelesaikan kesengaraan rakyat dan isu kedua yang begitu penting di
Negara kita iaitu isu Persoalan Nasional iaitu isu-isu yang melibatkan
persoalan bahasa, budaya dan agama.
Namun isu pertama iaitu untuk menyelesaikan kesengaran rakyat berkait
langsung dengan sistem ekonomi acuan neo-liberal kapitalisma yang
dianuti di Negara kita dan yang dipercayai BN dan juga PR. Sistem ini
mementingkan kepentingan Pelabur, mengagungkan pengswastaan, mempromosi
percukaian regresif seperti GST, meminggirkan isu alam sekitar dan
sering setuju dengan perjanjian antarabangsa seperti TPPA.
Namun perjuangan rakyat melawan sistem ini dilemahkan pula perpaduan
rapuh kerana kita sering bertelingkah dalam isu-isu perkauman seperti
isu hudut, Negara Islam, bahasa ibunada, isu penukaran agama dan
sebagainya.
Maka tidak gunalah kita mengatakan kita adalah harapan baru jika
isu-isu asas dan fundamental ini tidak ditangani. Contohnya isu hudut
dan Pilihan raya Kerajaan . Alasan mengapa tidak ada persefahaman dalam
Pakatan Rakyat dalam isu-isu ini adalah kerana ia berakarumbikan isu
perkauman. Maka GHB mahupun Pakatan 2.0 harus mempunyai posisi tentang
isu-isu ini dan mereka tidak boleh ambil langkah pintas dengan berkata, “
kita setuju untuk tidak setuju” (We agree to disagree).
Dalam banyak isu, terutamnya isu-isu pokok, memang PR mempunyai
kontradiksi yang serius. Contohnya dalam isu TPPA, posisi PR adalah
lebih kepada mahu transparensi tetapi tidak ambil posisi membantah
sepenuhnya TPPA kerana mereka masih mahu berjinak dengan kapitalis
Amerika Syarikat dan antarabangsa. Dalam isu gaji minima, contohnya Lim
Guan Eng meminta pekerja asing dikecualikan dari diberi gaji minima dan
posisi ini bercanggah pula dengan PKR. Begitu juga ada kerajaan Negeri
PR yang mempromosi Pelancongan kesihatan (health tourism) walaupun
langkah tersebut akan melemahkan Institusi hospital awam. Bagaimana pula
dengan polisi alam sekitar? Apakah posisi GHB atau lain-lain parti PR
2.0 mengenai isu Nukluer umpamanya? Maka ini adalah beberapa isu yang
perlu mereka memberi jawaban kerana kita tidak mahu PR 2.0 masih dengan
kontradiksi dan kelemahan yang wujud dalam PR 1.0.
Politik Pergabungan
Isu kedua yang ingin dilemparkan saya adalah mana-mana parti yang ingin
memerintah, hanya boleh berbuat demikian melalui politik pergabungan .
Dengan lain perkataan, mustahil untuk mana-mana parti samada DAP, PAS ,
PKR mahupun GHB untuk membentuk kerajaan secara solo atau persendirian.
Ini memang difahami mereka semua dan memang politik pergabungan menjadi
sebahagian daripada resepi politik Negara.
JIka kita melihat gabungan-gabungan politik pembangkang sebelum ini. Kita boleh rumuskan seperti carta dibawah
Jika kita melihat semua gabungan baik gabungan haluan kiri seperti
PUTERA-AMCJA , Barisan Sosialis mahupun Gabungan Pembangkang Kanan
seperti Gagasan Rakyat & APU, Barisan Alternatif dan sehinggalah
Pakatan Rakyat, maka satu perkara yang cukup nyata dan ketara adalah
mereka tidak dapat menyelesaikan isu-isu berjurus kepada persoalan
nasional dan perkauman; mungkin parti-parti ini sendiri selesa
memainkan agenda perkauman untuk mendapatkan sokongan di kawasan
pengaruh masing-masing.
Sejarah mengajar kita, pakatan pembangkang pecah kerana isu bahasa, isu
sekolah Vernakular , isu hudut dan isu Negara Islam. JIka Pakatan 2.0
tidak menangani isu ini, maka sudah pastinya, ia juga akan mengalami
nasib yang sama.
Contohnya kalau kita mengambil Barisan Sosialis Rakyat Malaya atau
(MALAYAN PEOPLE SOCIALIST FRONT) sebagai satu contoh. Ia merupakan pada
awalnya satu gabungan yang cukup kuat dengan kombinasi Parti Buruh dan
Parti Rakyat. Mereka juga mempunyai satu program yang cukup hebat.
Antara dasar perjuangan mereka yang penting adalah Semua perbezaan
mengikut perkauman adalah salah. Rakyat hanya harus dipisahkan antara
penindas dan mereka yang ditindas. Mereka juga mengusulkan Satu bahasa
untuk menyatukan kaum pekerja dan Membina satu Bangsa Malaya melalui
budaya, seni dan kesusasteraan yang mempunyai kaitan langsung dengan
massa dan rakyat
Namun demikian Fron Barisan Sosialis mengalami pelbagai masalah dalam
persoalan bahasa dan budaya.. Pada tahun 1965, wujud perpecahan antara
Parti Rakyat(PR) dan Parti Buruh(PB) atas isu budaya dan bahasa. 4 isu
yang menjadi konflik dua parti ini adalah i) Isu bahasa dan budaya.
Bahasa kebangsaaan vs bahasa ibunda. PR setuju dengan Laporan Rahman
Talib dimana ia dibantah PB. ii) Isu kesamarataan dan hak ethnik iii)
Isu hak keistmewaan orang Melayu dan Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan iv) Menghakmilikan ekonomi negara. Disebabkan gagal mengatasi
masalah ini, Barisan Sosialis berpecah pada tahun 1966.
Namun selepas Mei 13 dan Dasar Ekonomi Baru(DEB), parti-parti baru yang
wujud terus membentuk gabungan tetapi kesemua gabungan ini berpecah
kerana isu agama dan bahasa. Malah gabungan parti selepas DEB pula tidak
berlandaskan perjuangan kelas seperti dalam era sebelum kemerdekaan
atau dalam tahun 1960an.
Konflik yang tidak dapat diselesaikan Gagasan Rakyat&APU,
kemudiannya Barisan Alternatif dan sekarang Pakatan Rakyat adalah isu
mengenai isu Negara Islam dan Hudut. Maka Harapan baru atau Pakatan 2.0
tidak harus menyapu semua ketidaksamaan ini dibawah tikar dan hanya cuba
menang dengan sentimen popular seperti isu guna MDB dan cincin Rosmah
Keistimewaan PUTERA -AMCJA
Namun dalam situasi hari ini, Anwar Ibrahim dan GHB sering mengatakan,
gabungan baru ini adalah gabungan parti politik dan NGO. Beberapa nama
NGO juga dilontarkan seperti BERSIH , IKRAM, ABIM dan lain-lain. Namun
demikian, tidak ada setakat ini sebarang perbincangan atau dokumen yang
dibinangkan . Semuanya samar-samar sahaja.
Maka adalah penting kita cuba belajar dari gerakan PUTERA-AMCJA sebagai
satu gabungan kerana ia juga adalah kombinasi parti politik dan NGO.
Bezanya adalah mereka mengambil masa yang begitu lama, mengadakan
diskusi di pelbagai peringkat, di kawasan kampung dan Bandar untuk
mengeluarkan satu dokumen yang dipanggil Perlembagaan Rakyat. Selain itu
mereka juga Berjaya menganjurkan hartal SeMalaya pada 20 Oktober 1947.
Tindakan ini tidak ada lagi bandingan kuasa rakyat yang ditunjukkan
mereka pada masa itu berbanding dengan kita. BERSIH walaupun dapat
turunkan ribuan rakyat tetapi ia lebih fokus kepada Lembah Klang dan
Bandar-bandar sahaja.
PUTERA-AMCJA Berjaya mengabungkan pelbagai gerakan yang radikal,
nasionalis dan Islam dalam satu program yang dapat menangani isu
perkauman dan agama. Mereka mendapat sokongan kuat dari bandar dan luar
Bandar. Antara organisasi dibawah AMCJA adalah Kesatuan Kekeranian,
Dewan Perniagaan India, Kesatuan Sekerja Nasional PMFTU yang
mengorganisasi dua pertiga keseluruhan kaum pekerja berbanding dengan
MTUC yang hanya mempunyai sokongan 6% kaum pekerjahari ini; manakala
PUTERA pula diwakili API, AWAS, BATAS (Barisan tani) , HIZBUL MUSLIMIN
dan GERAM (Gerakan Angkatan Muda)
Antara pencapaian mereka ialah persetujuan 10 prinsip rakyat yang
mereka terbitkan. Yang lebih anih adalah Gabungan AMCJA yang majoritinya
bukan Melayu mengusulkan
antaranya usul mengenai agama Islam dan adat perlu dibawa orang Melayu
sendiri dan mereka juga usulkan perhatian khas harus diberi kepada
kemajuan orang Melayu dan jika dilihat usul yang dibawa PUTERA yang
boleh diterima AMCJA adalah Bahasa Melayu dijadikan Bahasa Kebangsaan
dan Kerakyatan Malaya harus dinamakan “Melayu”.
Jika kita meninjau pada ketika itu, dua isu menjadi isu pertelingkahan
iaitu isu soal kerakyatan (Jus Soli) yang AMCJA sokong tetapi PUTERA
keberatan dan begitu juga isu nama kerakyatan dimana PUTERA mengusulkan
Melayu manakala AMCJA pula Malayan.
Namun atas kebijaksanaan Dr. Burhanuddin Helmy, Tan Cheng Lock dan
Ahmad Boestaman mereka berjaya mencapai satu kompromi dimana kerakyatan
dibuka kepada semua dengan syarat semua menerima konsep Negara sebagai
Melayu. Dengan kompromi dan tolak ansur, mereka berjaya menyelesaikan
satu isu perkauman dengan amat bijak sekali. Penyelesaian mereka bukan
pecah masyarakat kepada dua golongan tetapi mencari penyatuan
bersama.
JIka PUTERA-AMCJA tidak dihancurkan melalui Darurat 1948 yang dibawa
British untuk membolehkan Umno memerintah, maka kita akan berdiri dibawa
Perlembagaan Rakyat dimana kita tidak lagi dipanggil Melayu, Cina,
India dan lain-lain dan kita semua akan mempunyai satu identiti.
Maka apa yang kita perlukan hari ini adalah perbincangan serius isu-isu
utama dan perbincangan isu-isu pokok supaya masalah yang melanda kita
tidak berulang dan berulang dan berulang....Ini adalah cabaran untuk
harapan baru dan Pakatan rakyat 2.0. Harapan baru harus berani
menghadapi masalah lama dan cuba mengatasinya
* Penulis merupakan ahli jawatankuasa Pusat PSM.
Harapan baru harus berani menghadapi masalah lama dan cuba mengatasinya
Written By Wadah Baru on Khamis, 13 Ogos 2015 | 11:48 PG
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan