Oleh Muhammad Luqman Ahmad Tarmizi
Penulis
mulai berkenalan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Pak Anwar ketika
2008, pasca Pilihan Raya Umum ke-12 yang menyaksikan buat pertama
kalinya majoriti dua pertiga kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) di
peringkat persekutuan berjaya dinafikan.
Siapa tidak terpukau dengan karisma beliau di khalayak umum, pidato
yang memukau, persembahan bertenaga di Parlimen dan keupayaan menyatukan
barisan pembangkang yang berlainan ideologi. Kini semua tinggal
kenangan; beliau kini dinafikan kebebasan, kebebasan yang beliau sendiri
perjuangkan berpuluh tahun lamanya.
Kini beliau terpenjara di sebalik jeriji besi, tidak mampu lagi berpencak di pentas pidato; apa lagi yang tinggal untuk kita?
Artikel ini ditulis atas kesedaran penulis yang sudah terlalu lama kita
mengagumi beliau sebagai politikus yang lincah, pemidato yang memukau
dan bekas timbalan perdana menteri yang dizalimi; saya kira tiba masanya
kita menghargai beliau selaku seorang intelektual pencerah, pelontar
idea dan pencetus gelombang kebangkitan Malaysia di era moden.
Politikus intelektual
Memulakan karier awal selaku aktivis mahasiswa, beliau pantas memacu
nama selaku aktivis-intelektual muda Islamis yang menggerakkan
kebangkitan Islam ketika periode 70-80an, di mana beliau selaku arkitek
utama selaku presiden Abim, sebelum mengambil langkah mengejut terjun ke
dunia politik sebagai ahli Umno.
Ramai yang mengeluh, alangkah baiknya Pak Anwar terus sahaja setia
dengan dunia aktivisme-intelektualisme tanpa perlu menjadi politikus,
siapa tahu sekarang mungkin beliau akan dikenang sebagai intelektual
sebaris mentornya Syed Naquib dan Syed Hussein al-Attas.
Gelaran “politikus intelektual” yang pernah beliau kalungkan kepada
Almarhum Muhammad Natsir, maestro gerakan dakwah-politik Islam
Indonesia, saya kira wajar juga kita kalungkan kepada Pak Anwar. Lincah
berpencak di medan siasah, pada masa sama akalnya tidak kontang dari
idea-idea pencerahan dan lidahnya tidak kontang dari wacana-wacana segar
tentang demokrasi, masyarakat madani dan keadilan sosial.
Berapa ramai politikus di Malaysia yang mampu menukil kata-kata
pujangga Muhammad Iqbal, Jalaluddin Rumi dan Shakespeare dalam
ucapannya? Berapa kerat politikus kita yang menghargai tradisi
intelektualisme barat dan timur, John Locke dan Rabindranth Tagore?
Konsep “karamah insaniyyah” (kemuliaan insan) berjaya diangkat sebagai
wacana sementara konsep Imago Dei dalam tradisi Kristian, di mana
manusia dicipta berdasarkan “wajah Tuhan” dikupas dengan bagus sekali.
Selaku anak didik Prof Syed Mohd Naquib al-Attas di masa muda, hal ini
sangat tidak menghairankan. Dibantu pula oleh think tank beliau,
Institut Kajian Dasar yang beliau sendiri asaskan, di samping
menggabungkan diri dengan International Institute of Islamic Thought;
asas intelektual berakar begitu kuat dalam diri beliau.
Enam tahun di penjara, pelbagai buku berjaya dihadamkan; dari Origin of
Species (Charles Darwin) ke Hamlet (Shakespeare), perspektif dan sudut
pandang beliau cukup luas.
Setiap kali saya membaca, meneliti dan bergaduh soal politik, sering
kali saya teringat peringatan beliau untuk ahli-ahli politik: Sepak
terajang politik itu meruntunkan dan memberi karat pada intelektualisme,
maka sekali-sekala, kena kilatkan ia kembali dengan wacana-wacana segar
dan perbahasan-perbahasan idea
Tidak ramai ahli politik yang mempunyai gagasan dan visi yang jelas,
namun salah seorangnya ialah Pak Anwar. Gagasan Kebangkitan Asia yang
beliau bawa dan rangkumkan dalam buku The Asian Renaissance wajar kita
jadikan kajian dan panduan. Antara yang menarik untuk dibahaskan ialah
idea mengenai demokrasi dan Asia.
Idea-idea beliau mengenai demokrasi tampak sangat bertentangan dengan
bekas mentor beliau, Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Perdana Menteri
Singapura Lee Kuan Yew. Kedua-duanya mewakili dua kutub pemikiran yang
berbeza.
Di kala Pak Anwar tidak ragu-ragu akan kesejajaran prinsip demokrasi
dan nilai-nilai Asia/ketimuran, dan mempromosi demokrasi versi Asia, Dr
Mahathir dan Lee menganggap nilai-nilai Asia yang mementingkan disiplin,
kesatuan dan kepatuhan, dan menganggap demokrasi ala Barat akan
menghancurkan Asia itu sendiri.
Tradisi intelektualisme timur dan barat
Ucapan beliau di London School of Economics pada 18 Mac 2010 bertajuk
‘Religion and Pluralism in a Divided World’ menggemparkan seisi
Malaysia. Beliau dianggap mempromosikan agenda pluralisme agama, melalui
kata-katanya:
“...it is a stark reality of our world that certain religious groups
hold that only certain fundamental doctrines may lead to salvation.”
Sudah tentu, dalam masyarakat Malaysia yang rata-ratanya sangat
konservatif, ucapan ini akan ditanggap dengan sikap reaktif dan terus
“jump into the conclusion” tanpa perbahasan teliti dan penjelasan
daripada beliau sendiri. Kemudian beliau memetik pula syair Rumi:
Back in the 13th century, the mystical poet Jelaluddin al-Rumi wrote in the Masnavi:
“The lamps are different but the Light is the same, it comes from
Beyond; If thou(you) keep looking at the lamp, thou art lost; for thence
arises the appearance of number and plurality.”
Beliau menambah:
“I believe I’m not alone in saying that for religious pluralism to
flourish in a divided world, it is morally unacceptable to say to people
of other faiths:
We believe in our God and we believe we are right; you believe in your God, but what you believe in is wrong.”
Soal kontroversi pluralisme agama dan faham liberalisme ini, saya
serahkan kepada pembaca untuk menilai dan mengkajinya sendiri.
Cuma jika kita meneliti ucapan ini, kita akan dapati betapa penguasaan
beliau terhadap tradisi intelektualisme timur mahupun barat sangat
mendalam; memulakan ucapan dengan puisi T.S Elliot, penyair lagenda
England, membahaskan pula idea kesatuan transenden Jalaluddin Rumi, ahli
sufi mistik kelahiran Iran, kemudian memetik pula pandangan Dante
mengenai keamanan universal.
Tabah dan gagah tidak pernah menyerah!
Memperingati Pak Anwar bukan dengan merintih akan terkuburnya Pakatan
Rakyat selepas beliau ke penjara. Bukan juga dengan mempertahankan
kesilapan ijtihad politik yang beliau lakukan daripada Projek 16
September ke Langkah Kajang.
Cara terbaik saya kira ialah dengan kita mendengungkan kembali idea,
gagasan dan wacana yang beliau lontarkan lewat buku, artikel, temu bual,
ucapan dan pembentangan. Mencontohi kecintaan beliau pada buku dan
ilmu, penghargaan beliau pada ulama dan ilmuwan, serta mengangkat
martabat daya rasional dan intelek manusia ke tempat yang sepatutnya.
Itulah sebaik-baik cara untuk kita mengenang beliau. Saya akhiri
bingkisan ringkas ini dengan titipan sebuah sajak oleh Allahyarham Usman
Awang khusus untuk Pak Anwar.
“Selamat Hari Lahir (buat Saudara Anwar Ibrahim)
Palu dijatuhkan
Lama sebelum tanganmu terikat ke belakang
Kau gegar aras kayangan
Kekuasaan yang mula tergoncang
Sekali tanganmu terancung ke udara
Sejuta teriakan menyambutnya
Sekali suaramu terpancar ke angkasa
Sejuta gelombang gema menyahutnya
Demi sumpah perjuangan
Demi maruah keadilan
Tabah dan gagah
Tidak pernah menyerah.”
Selamat Hari Lahir, Pak Anwar!
.
* Penulis adalah ahli Mahasiswa Progresif Usim (Sispro)
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan