Beliau berkata, draf laporan itu masih diperiksa jurutera perunding bebas yang dilantik, HSS Engineers Bhd.
“Setelah segalanya dibereskan di pihak jururunding, barulah ia akan dikemukakan kepada kerajaan negeri bagi kelulusan.
“Ia merupakan proses timbal balik, setelah mereka (Consortium Zenith Construction Sdn Bhd) kemukakan kepada HSSI, HSSI akan kaji dan memberi komen sebelum menghantar semula kepada Zenith bagi penambahbaikan.
Projek terowong sepanjang 7.2km itu yang menghubungkan Persiaran Gurney ke Bagan Ajam di Seberang Perai sebahagian daripada Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP).
PTMP ialah projek inisiatif kerajaan negeri dengan kos anggaran RM46 bilion, merangkumi terowong dasar laut menghubungkan bahagian pulau ke tanah besar, lebuh raya, LRT, monorel serta rangkaian laluan bas secara menyeluruh di bahagian pulau dan tanah besar.
Mengulas kenyataan Menteri Pengangkutan, Loke Siew Fook baru-baru ini mengenai komitmen menaik taraf sistem perkhidmatan feri Pulau Pinang, termasuk pelan memperkenalkan bot jenis Catamaran yang boleh memberi kesan kepada projek terowong dasar laut, Chow berkata, tiada sebarang keputusan dibuat lagi ketika ini.
“Tiada keputusan lain selain meneruskan kajian kebolehlaksanaan. Tetapi (terowong) bukan keutamaan, keutamaan adalah lebuh raya (dari lebuh raya) dari Air Itam ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu. Kami berharap dapat memulakannya dalam tempoh 2 bulan.”
Sementara itu, laporan sebuah akhbar berbahasa Cina berkaitan perbezaan harga Toyota Camry 2.5 CBU baru yang dibeli kerajaan Pulau Pinang berbeza dengan Perak, Chow berkata, Pulau Pinang tidak mendapat pengecualian cukai.
“Tidak ada pengecualian cukai, jadi kami membelinya dengan harga pasaran, Perak mungkin telah mendapatnya (pengecualian cukai). Itulah sebabnya wujud perbezaan harga.”
0 ulasan:
Catat Ulasan