Oleh Amin Ahmad
Akhirnya Perjanjian Kerjasama Trans Pasifik (TPPA) disimpulkan di Atlanta, selepas perbincangan bermula sejak lebih lima tahun lalu.
Dalam sidang akhbar sempena pengumuman ini, beberapa menteri
perdagangan negara terlibat menyatakan, TPPA ialah rundingan yang
mencabar dan juga bercita-cita tinggi untuk mengurangkan birokrasi
secara global dan menetapkan peraturan dagang di abad ke-21.
Bagaimanapun, wacana yang menonjol berkaitan TPPA cenderung negatif.
Bantahan
Beberapa bantahan yang ada boleh dikelaskan seperti berikut:
1) Kerahsiaan
Ini adalah aspek paling utama mengapa TPPA dibantah. Logiknya, jika ia
baik, maka mengapakah kandungan mengenainya tidak boleh diakses?
Beberapa dokumen berkaitan TPPA yang dibocorkan tentulah memberi gambaran buruk terhadap rundingan ini.
2) Kedaulatan
Dakwaan seterusnya merujuk kepada cabaran kedaulatan negara kerana
sebarang perselisihan antara pelabur dan kerajaan mengenai pematuhan
kepada perjanjian ini boleh dibicarakan mahkamah arbitrasi antarabangsa
untuk diselesaikan.
3) Keadilan
Seterusnya, TPPA
dipertikai kerana didakwa bakal menguntungkan syarikat besar,
menjejaskan peluang tenaga kerja tempatan, dan monopoli melalui hak
paten dan hak cipta khususnya dalam bekalan ubat-ubatan.
Untuk
menyokong kenyataan ini juga, kajian antisipasi Rashmi Banga, ahli
ekonomi kanan di UNCTAD yang menyatakan imbangan dagangan (trade
balance) akan jatuh di mana import akan mengatasi eksport sekitar RM5
billion.
Kerana kesimpulan TPPA yang dicapai belum
ditandatangani sehingga negara-negara mengesahkannya di dewan
legislatif masing-masing, semua bantahan ini perlu diperhalusi.
Tambahan pula, jika hujah-hujah yang dikemukakan sebenarnya bukanlah
bersifat anti-TPPA, tetapi cenderung bersifat anti-perdagangan.
Sisi positif
Sejak rundingan TPPA bermula, sangat jarang berita positif ditemukan.
Ini mungkin kerana faktor kerahsiaan, tidak ada akses terhadap
kandungan yang dibincangkan.
1) Kerahsiaan
Apabila
kenyataan media semalam menyebut kesimpulan yang dicapai masih belum
ditandatangani kerana memerlukan pengesahan di dewan legislatif negara
terbabit, kita mengharapkan kerajaan persekutuan Malaysia akan
membentangkannya untuk dibincangkan secara terbuka.
Saya
menanggap, kerahsiaan sebelum ini berpunca kerana tidak ada yang
konkrit memandangkan belum ada kesimpulan bersama dicapai, hanya
usul-usul tertentu sahaja.
2) Penyertaan
Malaysia
sebenarnya perlu menyertai rundingan ini, bukan menolak atau menarik
diri kerana hanya dengan itu kita boleh mengetahui kandungan
terperinci, membuat saringan dan memberi maklum balas dalam proses
rundingan.
3) Kedaulatan
Dakwaan kedaulatan negara
terjejas dengan ISDS berbunyi agak naif. ISDS ialah mekanisme yang
dimasukkan di dalam perjanjian pelaburan antarabangsa untuk memastikan
komitmen perlindungan pelaburan bersama dihormati.
ISDS wujud
sejak dekad 1960-an dan sehingga kini dimasukkan ke dalam lebih
daripada 3,000 perjanjian antarabangsa. Daripada jumlah ini, hanya 50
melibatkan Amerika Syarikat sementara 1,400 melibatkan Kesatuan Eropah.
Ia bersifat neutral, sebagaimana seharusnya sifat tribunal atau
mahkamah, dibentuk untuk mendengar dan menghakimi secara adil dan
saksama kes-kes yang dibawa. Ia undang-undang antarabangsa, justeru
berbeza dengan undang-undang domestik.
Sehingga akhir 2014,
sebanyak 356 kes disimpulkan. Daripada jumlah ini, 37 peratus (132 kes)
diputuskan memihak kerajaan/pemerintah berasaskan merit atau hujah
perundangan. Kes yang memihak pelabur pula masing-masing 25 peratus (87
kes) melibatkan pampasan wang dan 2 peratus (7 kes) tanpa pampasan
wang.
Selain itu, 28 peratus (101 kes) diselesaikan bersama dan 8 peratus (29 kes) tidak diteruskan.
Gambaran seolah-olah syarikat boleh menggugat kerajaan/pemerintah
sewenang-wenangnya tidak berasas, lebih didorong kepada sikap
anti-perdagangan.
4) Pertumbuhan
Dengan jumlah pasaran
mencecah 800 juta orang dan mewakili 40 peratus ekonomi dunia,
tidaklah merugikan untuk Malaysia berunding. Tambahan pula, kita memang
mempunyai hubungan dagang dengan negara-negara terlibat di mana nilai
import kita mencecah lebih RM200 billion dan eksport pula mencecah
lebih RM300 billion.
Kita tidak harus mengutamakan imbangan
dagangan berbanding jumlah dagangan (volume of trade). Jelas, dalam
kajian antisipasi Rashmi Banga menunjukkan jumlah import-eksport akan
meningkat.
Import yang lebih tinggi bukanlah masalah besar. Ia
menunjukkan ada permintaan yang banyak terhadap barangan luar. Barangan
import ini mungkin lebih mahal jika tidak ada TPPA. Ia mungkin dalam
bentuk teknologi yang boleh membantu menjana lebih banyak barangan
eksport pada masa akan datang.
Pasca-kesimpulan TPPA
Ia bukanlah sebuah perjanjian perdagangan bebas yang ideal tetapi
tentunya lebih baik daripada banyak dasar anti perdagangan yang ada.
Penganjur perdagangan bebas juga berbelah bahagi, terutama dalam hak
paten dan hak cipta.
Memang, dalam persaingan perniagaan, tidak
semua pihak beruntung. Perdagangan bebas bukan bertujuan memenangkan
mana-mana pihak secara khusus, sebaliknya bertujuan membuka peluang
kepada semua.
Berdasarkan kesimpulan yang dibuat, puluhan ribu
cukai di semua negara terlibat akan sama ada dikurangkan atau
dihapuskan. Sebaik sahaja pengesahan dibuat, ia pasti akan memberi
wajah baru kepada tahap perdagangan di semua negara ini.
Secara bersihnya, negara kita tetap akan beruntung dengan ekonomi lebih terbuka.
* Amin Ahmad ialah Pengarah Eksekutif, Institute for Leadership and Development Studies (LEAD)
Perjanjian Kerjasama Trans Pasifik (TPPA)
Written By Wadah Baru on Selasa, 6 Oktober 2015 | 12:45 PTG
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan