Home » , » Penderma RM2.6 Bilion :SPRM Kena Kencing ,PM Najib beri Keterangan Palsu

Penderma RM2.6 Bilion :SPRM Kena Kencing ,PM Najib beri Keterangan Palsu

Written By Wadah Baru on Jumaat, 18 Disember 2015 | 11:03 PG

1. Persoalan paling asas berkaitan Skandal RM2.6 bilion di dalam akaun peribadi Perdana Menteri, iaitu siapa yang ‘mendermakan’ wang tersebut nampaknya masih belum terjawab sehingga kini.

2. Rentetan siri penjelasan dan kenyataan yang dikeluarkan sama ada oleh pihak Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semakin menunjukkan percanggahan yang ketara.

3. Selepas Perdana Menteri gagal memberikan penjelasan secara telus kepada sidang Parlimen dan kepada ahli UMNO sendiri di dalam beberapa kesempatan, ‘skrip’ terbaru yang didendangkan secara ‘berduet’ oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri ialah betapa wang RM2.6 bilion yang berada di dalam akaun peribadi Perdana Menteri adalah sumbangan politik yang disumbangkan oleh ‘penderma-penderma’ dari Timur Tengah.

4. Ini sekaligus bercanggah dan menimbulkan keraguan kepada beberapa kenyataan awal daripada pihak kerajaan yang sebelum ini cuba menggambarkan bahawa wang RM2.6 bilion tersebut datangnya daripada hanya satu sumber. Timbalan Perdana Menteri selaku Naib Presiden UMNO sewaktu berucap di dalam Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Sri Gading, Johor pada Ogos lalu dengan penuh yakin menyatakan bahawa beliau telah berjumpa dengan wakil penderma tersebut yang memberikan sumbangan RM2.6 bilion kepada UMNO sebagai tanda penghargaan kepada Malaysia di dalam usaha memerangi keganasan.

5. SPRM pula di dalam dua kenyataan berasingan pada awal Ogos mengesahkan bahawa wang RM2.6 bilion tersebut adalah sumbangan politik dan mereka telah memperolehi maklumat terperinci berkaitan dengan seorang individu yang dikenalpasti sebagai penderma tersebut. Bahkan, di dalam kenyataan terkini SPRM yang disiarkan di dalam akhbar the New Straits Times pada 7 Disember 2015, Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Azam Baki menyatakan bahawa SPRM telah pun mengadakan perjumpaan dengan individu penderma tersebut di sebuah Negara Timur Tengah baru-baru ini.

 6. Lantas, persoalan yang perlu dijawab secara jujur oleh Perdana Menteri adalah berapakah sebenarnya penderma yang kononnya telah menyumbangkan wang sebanyak RM2.6 bilion tersebut? Adakah hanya seorang penderma atau terdiri daripada beberapa orang penderma? Sepanjang siasatan dijalankan SPRM, apakah maklumat atau keterangan yang telah Perdana Menteri salurkan kepada SPRM bagi membantu siasatan SPRM?

7. Dengan percanggahan dan kekeliruan yang wujud ini, saya tertanya-tanya adakah Perdana Menteri selama ini telah memberikan "MAKLUMAT PALSU"kepada SPRM? Apakah sikap SPRM sendiri apabila SPRM yang selama ini telah begitu yakin dan bersusah payah menemui individu penderma tersebut yang dipercayai adalah satu-satunya penderma wang RM2.6 bilion tersebut, tiba-tiba mendapati Perdana Menteri dan Timbalannya dalam sehari dua ini mengatakan wang tersebut disumbangkan oleh "beberapa orang penderma"? Siapakah sebenarnya yang ditemui oleh SPRM? Adakah yang ditemui oleh SPRM adalah PENDERMA UPAHAN Najib yang juga mendapat habuan dari RM2.6 bilion?

8. Suka saya mengingatkan bahawa memberikan KETERANGAN PALSU kepada agensi penyiasat seperti SPRM adalah merupakan "satu kesalahan jenayah"dan boleh didakwa sama ada di bawah Akta SPRM sendiri atau peruntukan-peruntukan undang-undang yang lain seperti Seksyen 177 dan Seksyen 181 Kanun Keseksaan dan juga Seksyen 32 (8) (c) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001 yang boleh membawa kepada hukuman penjara dan denda. Dengan timbulnya ‘skrip’ terbaru daripada Perdana Menteri ini, saya ternanti-nanti apakah langkah dan tindakan selanjutnya yang akan diambil oleh SPRM atas KETERANGAN PALSU PM Najib?

“SELAMATKAN RAKYAT DAN MALAYSIA TERCINTA”

DATO’ HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger