Home » , » Mat Sabu: Memali hanya isu masa PRU, tenggelam timbul

Mat Sabu: Memali hanya isu masa PRU, tenggelam timbul

Written By Wadah Baru on Isnin, 21 Ogos 2017 | 3:06 PTG

KUALA LUMPUR: Presiden Amanah Mohamad Sabu hari ini menyifatkan isu tragedi Kampung Memali yang kini muncul kembali sebagai 1 polemik yang dibangkitkan menjelang pilihan raya.

“Isu ini dimain bila dekat dengan pilihan raya atau suatu majlis misalnya dulu bila Tengku Razaleigh (Hamzah) tubuhkan Semangat 46.

“(Tan Sri) Rais Yatim, menteri penerangan masa keputusan Memali, isu ini dimainkan. Kemudian hilang begitu. Kemudian isu ini timbul semula sekarang,” kata beliau pada sidang media selepas merasmikan Konvensyen Amanah Wilayah Persekutuan di ibu negara hari ini.

Tragedi berdarah itu muncul semalam kebelakangan ini termasuk dibangkitkan ketika program Nothing To Hide 2.0 Ahad lalu.

Mengulas mengenai desakan agar Dr Mahathir meminta maaf mengenai insiden Memali yang berlaku pada 32 tahun lalu, Mat Sabu berkata, ia terserah kepada pengerusi Pakatan Harapan terbabit.

Beliau yang juga merupakan pengkritik Dr Mahathir khususnya mengenai isu Memali sebelum ini berkata, isu berkaitan Memali telah lama reda.

“Dah reda lama dah. Timbul hanya dekat pilihan raya. Tak ada apa isu itu,” kata beliau yang turut dikenali sebagai Mat Sabu.

Ditanya mengenai desakan PAS yang mahu Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan bagi menyiasat insiden Memali, Mat Sabu berkata parti itu tidak mempunyai masalah jika ia dibentuk.

“Kita bukan sokong PAS. Apapun mesti buat termasuk suruhanjaya menyiasat 1MDB. Yang itu yang paling popular sekarang. Kenapa yang itu di diam? Itu paling besar, malu pada dunia kita,” katanya.

Mengulas mengenai hasrat Hindraf yang mahu menyertai Pakatan Harapan, Mat Sabu berkata mereka akan berbincang dalam mesyuarat Pakatan Harapan pada 28 Ogos ini.

Mat Sabu dalam masa yang sama turut ditanya mengenai tindakan PKR yang masih mahu berunding dengan PAS mengenai soal pembahagian kerusi pada Pilihan Raya Umum akan datang.

“Siapapun boleh berunding tapi mesti lapor kepada mesyuarat Pakatan Harapan,” katanya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger