Home » , » HARAPAN S'gor yakin sempat bantah sebelum PRU

HARAPAN S'gor yakin sempat bantah sebelum PRU

Written By Wadah Baru on Jumaat, 26 Januari 2018 | 5:00 PTG

Dijangka tempoh berbaki hanya kira-kira 100 hari sebelum pilihan raya umum (PRU) diadakan, Pakatan Harapan (HARAPAN) yakin mereka mampu mengumpul tandatangan mencukupi untuk membantah cadangan persempadanan semula di Selangor.

Pengarah Pilihan Raya HARAPAN Selangor Dr Xavier Jayakumar berkata mereka sedang giat melakukan gerak kerja untuk mencukupkan jumlah pembantah.

"Kita akan bantah 22 kawasan parlimen dan 56 dewan undangan negeri (DUN), sebab masih ada yang dilihat tidak adil," katanya pada sidang media mengenai persempadanan semula di Shah Alam hari ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang melaksanakan persempadanan semula kawasan pilihan raya yang dianggap HARAPAN menguntungkan BN.

Ekoran itu mereka mengemukakan bantahan kepada SPR dan turut mencabar kesahihannya di mahkamah.

Bagaimanapun setakat ini kesan bantahan itu hampir-hampir tidak ada kerana kebanyakannya ditolak.
Pada 15 Jan lalu SPR selesai menjalankan siasatan tempatan terhadap bantahan kali pertama mengenai kajian persempadanan berkenaan.

Isu pandang serius

Pengerusi SPR Tan Sri Mohd Hashim Abdullah berkata sebanyak 116 wakil pembantah dijemput hadir untuk menyatakan hujah masing-masing.

Menurutnya, SPR telah menimbang semua representasi yang diterima dan menilai bantahan bertulis yang difailkan oleh pembantah sebelum membuat apa-apa perubahan terhadap syor diberikan.
Jayakumar yang juga anggota DUN Seri Andalas memberitahu sesuatu bantahan hanya dianggap sah jika mendapat sekurang-kurangnya 100 tandatangan.

Mengenai kemungkinan HARAPAN Selangor tidak mempunyai masa yang mencukupi sebelum PRU ke-14 diadakan Jayakumar berkata pihaknya yakin keperluan minimum itu mampu dicapai.
"Sebab kami memandang serius isu ini dan penting buat HARAPAN.

"Mesyuarat hari ini adalah salah satu cara kami menggerakkan usaha ini supaya semua parti dalam HAAPAN memulakan gerak kerja masing-masing," katanya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger