Home » , » Usahlah Bagi Haters Membiak

Usahlah Bagi Haters Membiak

Written By Wadah Baru on Selasa, 2 Januari 2018 | 4:33 PTG


Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Tak perlu pun nak kecam Dato Mahfuz Omar. Takde faedah. Orang nampak buruk pada PAS lagi ada lah. Dia nak keluar, dia punya pasal lah. Anda kata dah tahu dia nak keluar. Anda kata gembira dia keluar. Patut ucaplah alhamdulillah. Bukannya provok macam taknak bagi dia keluar pulak.

2) Ini tidak. Harummanis busuk lah. Pondan siamlah. Gaji haram lah. Ayam bertelur lah. Langgar baiah lah. Ini semua zikir yang 'dirancang' secara sedar atupun tidak. Jika dikehendaki, Dato Mahfuz boleh saja keluar bersama Dato Amiruddin. Kena maki serentak. Selesai. Tapi tidak. Bagaikan dirancang supaya zikir makian ini diulang-ulang.

3) Dato Amiruddin keluar, kena kecam. Agak kelihatan reda daripada kecaman, Dato Mahfuz pula keluar. Zikir kecam panas kembali. Dia belum umum nak join parti mana lagi. Dia akan umum setelah kecaman hari ini agak reda. Bila umum, kena kecam lagi. Daripada siapa? Daripada Pemimpin dan ahli serta penyokong PAS.

4) Lepas reda, akan ada lagi sorang wakil rakyat PAS akan keluar PAS. Kenduri zikir pulak. Sebelum sampai pilihanraya, umat akan baca berita pemimpin PAS membuat pelbagai 'hukuman' dan 'label' kepada orang yang tidak sehaluan dengan mereka.

5) Mohon simpan dulu kepercayaan anda yang mengatakan PAS betul. Itu hak anda untuk meyakini PAS itu betul. Ia takkan tergugat lagi. Tapi, sekarang cuba lihat secara lebih luas kesan jika anda dan pemimpin anda terus bersikap demikian. Ia memburukkan imej parti dan mengiyakan kempen-kempen lawan anda yang mengatakan sikap anda memang begitu. Takfiri kata mereka.

6) Walaupun anda yakin PAS benar dan betul, tindakan anda yang suka mengeluarkan label-label pelik hanya akan membiakkan haters dan pembenci PAS. Pengundi PAS bukan hanya ahli PAS. Jika anda mahu menang besar, anda perlu kreatif dan inovatif untuk membuatkan haters mengundi anda.

7) Dato Mahfuz Omar ada strategi dan berusaha untuk bagi orang PAS undi PH. Walaupun dipandang sinis, tapi dia yakin PH sukar menang tanpa undi orang PAS. Sebab itu dia berusaha. Tetapi PAS tidak mahu berusaha untuk tackle penyokong PH mengundi PAS. Hanya mahu mengharapkan undi orang Umno. Malah orang Umno pun kalau tengok pemimpin PAS asyik 'menghukum' secara keras, takut juga depa nak undi.

8 )Saya tidak menolak prinsip "dengan bantuan Allah, golongan sedikit boleh mengalahkan golongan yang banyak". Namun berimanlah kepada ayat-ayat Allah dengan lebih realistik. Jika dengan melabel orang pelik-pelik dan dengan cara itu anda menang besar pilihanraya, anda mendatangkan kebimbangan besar kepada masa depan umat.
Sekian

0 ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger