Home » » Kerajaan akan ambil tindakan tegas isu komplot tipu tender

Kerajaan akan ambil tindakan tegas isu komplot tipu tender

Written By Wadah Baru on Ahad, 25 Ogos 2019 | 7:31 PTG

KERAJAAN akan mengambil tindakan tegas terhadap siasatan Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) yang mengenal pasti sekurang-kurangnya 10 projek kerajaan bernilai jutaan ringgit kerana penyelewengan semasa proses tender, kata Lim Guan Eng.

Menteri Kewangan itu berkata, tindakan komplot menaikkan harga tawaran lebih tinggi daripada tender adalah salah serta mewujudkan persaingan yang tidak adil.

“Kalau (wujud) kartel tentu harus ambil tindakan. Itu tidak diizinkan. Kita mahu itu persaingan yang adil tak harus ada konspirasi pihak tertentu untuk kekalkan harga supaya memihak kepada mereka.

“Ini bukan (meletakkan) harga rendah ini pastikan mereka dapat projek kerana mereka buat kartel, supaya dapat harga dekat mirip syarikat-syarikat (yang mengeluarkan tender),” kata beliau dalam satu sidang media selepas Majlis Karnival Merdeka di Bagan, Pulau Pinang.

Tambahnya, beliau turut berharap MyCC dan pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) untuk mengambil tindakan.

“Saya rasa sekiranya ada kes-kes sedemikian harap boleh dilaporkan bukan sahaja kepada kerajaan tapi harus dilaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana ini adalah satu kesalahan.

“Ini di bawah KPDNHEP, saya percaya Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail sebagai menteri bertanggungjawab, dia akan ambil tindakan,” katanya.

Sebuah akhbar tempatan hari ini mendedahkan sekurang-kurangnya 10 projek kerajaan bernilai jutaan ringgit, kini dalam siasatan MyCCC kerana syarikat yang memenangi tender itu disyaki berkomplot dalam bidaan hingga menyebabkan ketirisan dana awam.

Laporan itu turut menyebut siasatan berkenaan dibuat susulan aduan dan maklumat diterima MyCC mengenai taktik kontraktor dan pembekal yang membentuk komplot dalam pakatan untuk membuatkan sesuatu nilai kontrak menjadi lebih tinggi.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger