Home » , » Parti Baru Suburkan Slogan - Islam Membawa Rahmat Ke Seluruh Alam

Parti Baru Suburkan Slogan - Islam Membawa Rahmat Ke Seluruh Alam

Written By Wadah Baru on Khamis, 27 Ogos 2015 | 12:21 PTG

Oleh Sofi Wahab 


Parti baru yang akan ditubuhkan menjadikan Islam sebagai 'Rahmatan Lil A'lamin' sebagai salah satu slogan parti tersebut. Ia menggambarkan bahawa Islam sebagai Agama yang membawa rahmat kepada sekelian alam bukan sahaja kepada manusia, binatang, kayu kayan tetapi juga kepada segenap mahluk yang ada di bumi Allah yang bertuah ini.

Islam yang dibawa oleh parti tersebut ialah Islam yang tetap mempertahankan prinsipnya tetapi pada masa yang sama akan berbincang, berdialog, berdiskusi dan beramah mesra dengan sesiapa sahaja tanpa menutup pintu kepada orang lain yang berlainan agama, ideologi, bangsa dan sebagainya.

Parti itu tidak mahu Islam dilabelkan sebagai sombong, bongkak, suka menghukum dan merasakan mereka sahaja yang betul tanpa memberi peluang kepada pihak lain menyuarakan pendapat dan idea mereka.

Sejak akhir-akhirnya kita melihat ada kecenderungan untuk pemimpin-pemimpin Islam melabel, menuduh, menghentam dan mencerca pihak lain tanpa diadakan perbincangan dan diskusi yang memungkinkan kekusutan terlerai.

Kita semua tahu manusia memang ego masing-masing. Jika semua orang ego dan tidak mahu bertolak ansur dan berbincang maka sukarlah sesuatu perkara yang kusut itu diselesaikan.
Parti baru ini dikatakan akan menyuburkan budaya dialog, diskusi, wacana dan perbincangan supaya semua kita dapat memahami isi hati satu sama lain khususnya dalam negara kita rakyat majmuk dan berbeza dalam banyak perkara.

Perkara telah dibuktikan sejak sekian lama, di mana figura-figura seperti Dr Mujahid, Dr Dzul, Salahuddin, Mat Sabu dan lain-lain sering muncul dalam program-program dialog bersama rakyat di gereja-gereja, masjid-masjid dan forum terbuka yang dihadiri oleh pelbagai kaum. Syabas GHB dan parti baru yang akan ditubuhkan kelak.~http://mutaligat.blogspot.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger