Home » , » Kaitkan Bersih 4 Dengan Perkauman Bukti Umno Berniat Jahat

Kaitkan Bersih 4 Dengan Perkauman Bukti Umno Berniat Jahat

Written By Wadah Baru on Khamis, 3 September 2015 | 1:16 PTG

OLEH SALAHUDDIN HJ AYUB
Saya terpanggil untuk memberi reaksi kepada kenyataan pemimpin Umno yang cuba mengaitkan himpunan Bersih 4 pada 29 hingga 30 Ogos lalu, dengan isu perkauman.

Saya dengan tegas menjelaskan bahawa tidak timbul langsung isu perkauman dalam Bersih 4 seperti yang cuba diapi-apikan oleh pemimpin Umno itu.

Saya sendiri tidak akan mengikuti himpunan bermula Bersih 1 hingga Bersih 4, jika dengan jelas atau berselindung ia bertujuan mahu menjatuhkan kerajaan dengan kekerasan, menghapuskan kuasa Raja-Raja Melayu atau mempertikai hak dalam Perlembagaan.

Tetapi, semua rakyat termasuk saya sendiri, turun menyertai Bersih sejak 2007 sehingga yang terkini adalah atas kesedaran yang tinggi dan sebab yang jelas, iaitu menuntut pilihan raya yang adil dan ketidakadilan dalam urus tadbir kerajaan seperti rasuah dan salah guna kuasa.

Ingin saya tegaskan bahawa, rakyat yang turun ke Himpunan Bersih 4 tidak boleh dikaitkan dengan isu perkauman kerana yang turun itu terdiri daripada pelbagai kaum.

Adalah tidak benar sama sekali untuk mendakwa Bersih 4 cuba mencetuskan isu perkauman dengan melatarbelakangkannya dengan tragedi 13 Mei.

Bagi saya, tuduhan sebegini yang dibuat oleh mana-mana pemimpin pun sangat jahat dan rasis.

Jika kita masih ingat, ketika himpunan Besih 1, ramai orang Melayu menyertainya, namun pemimpin Umno yang sama jugalah ketika itu menuduh bahawa Melayu yang turun ke himpunan itu adalah barua kepada orang Cina, kononnya Cina sibuk berniaga, orang Melayu pula hendak menjatuhkan negara.

Oleh yang demikian, saya daripada Parti Amanah Negara (Amanah) ingin menjelaskan sikap kita bahawa penyertaan dalam Himpunan Bersih 4 adalah untuk bersama tuntutan rakyat dan tidak timbul langsung isu perkauman seperti yang cuba dimainkan.

Amanah. Progresif. Peduli

SALAHUDDIN HJ AYUB
Timbalan Pengerusi
Parti Amanah Negara (Amanah)
2 September 2015

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger