Oleh MUAMMAR QADDAFI
Saya maklum dengan satu tulisan Ustaz Riduan Mohamad Nor yang seakan
tidak dapat menerima hakikat bahawa Parti Amanah Negara (Amanah)
merupakan generasi kedua parti islam, dan satu satunya hujah balas
beliau adalah mengkritik dari sudut kelahiran Amanah sendiri yang
dakwanya Amanah hanyalah parti yang muncul berbekalkan alasan tewas di
muktamar Pas ke-61 tahun lalu.
Beliau membandingkan sejarah parti generasi kedua Islam diluar
seperti AKP di Turki, PKS di Indonesia adalah jauh sekali dengan sejarah
penubuhan Amanah, mungkin penulis tidak tahu, selain punyai persamaan
dalam asas pemikiran, kekalahan kelompok progresif dalam Muktamar "parti
Islam" di Turki juga pernah mengambil tempat.
Apabila parti Refah dibubarkan pada 1998, kalangan Islamis telah
menubuhkan Parti Kebajikan (Fezilet Partisi) namun pasca pembubaran
Refah, telah timbul pergeseran dalam kalangan Islamis terutama antara
kelompok konservatif dan pembaharu (reformis).
Kelompok reformis yang dipimpin Erdogan mahukan pendemokrasian yang
lebih meluas dalam parti manakala kelompok konservatif mahu mengekalkan
model kepimpinan Sang Hoca (Erbakan). Cadangan Erdogan ditolak keras
Erbakan.
Oleh kerana Erbakan dilarang berpolitik, kepimpinan parti diserahkan
kepada Kutan, orang setia Erbakan. Walaupun kepimpinan Kutan mendakwa
cuba meluaskan agenda demokrasi dalaman parti namun kelompok reformis
mendakwa kepimpinan Kutan lebih menfokuskan untuk cuba membawa masuk
kembali Erbakan dalam pentas politik Turki yang menurut kelompok
reformis akan menjadi halangan proses reformasi dalaman parti yang
diperlukan menjelang PRU yang bakal tiba.
Ketika inilah perseteruan dalaman Fezilet mula kelihatan jelas, dan
apabila tiba PRU, Fezilet mengalami kegagalan apabila perolehan undinya
jatuh kepada 16% berbanding 21% sebelumnya.
Pasca PRU, perpecahan semakin meruncing apabila Abdullah Gul yang
merupakan sekutu Erdogan ketika itu berundur dari kepimpinan parti
bersama lima tokoh reformis dan secara terbuka menentang kepimpinan
Kutan. Erbakan membuat dakwaan bahawa kelompok ini bekerjasama dengan
kumpulan sekular untuk menyingkirkan dirinya namun Erdogan berhujah
bahawa yang melemahkan parti adalah kerana model lama kepimpinan
Erbakan.
Cubaan mengambilalih kepimpinan parti dan menjatuhkan Kutan oleh
kumpulan reformis mengambil tempat dalam muktamar parti namun kelompok
reformis gagal dengan peroleh undi yang lebih kecil berbanding kelompok
pro konservatif yang dipimpin Kutan, pemimpin pilihan Erbakan.
Pasca muktamar, pergeseran dalaman Fezilet masih tiada kesudahan,
namun sebelum perpecahan semakin melebar, mahkamah perlembagaan dibawah
kuasa tentera membubarkan Fezilet, dan tregedi ini telah menjadi rahmat
kepada kelompok islam apabila pembubaran ini membebaskan kedua kelompok
bertelagah dan masing masing bebas memilih jalan politik sendiri.
Maka selepas peristiwa inilah tertubuh dua parti baru dari dua aliran
pemikiran parti lama iaitu Parti Saadet pimpinan Kutan (mengekalkan
idealogi parti lama) manakala Abdullah Gul menubuhkan Parti Keadilan Dan
Kesejahteraan (AKP).
AKP terdiri dari tokoh reformis parti lama, mereka adalah kelompok
yang tidak menjunjung pemikiran generasi pertama (Gen 1) sebaliknya
mereka adalah Gen 2 parti Islam. AKP masih mengekalkan model asas Refah
namun AKP mengerakkan model kepimpinan karismatik, meluaskan demokrasi
dalam parti, telus dalam mengambil keputusan dan membuka ruang terbuka
bagi mendebatkan dasar dasar parti.
Nah, tidak wujudkah persamaan dalam penubuhan Amanah dan AkP, ya
benar tidaklah 100% sama kerana Pas tidak pernah dibubarkan namun
pertembungan dua pemikiran, reformis dan konservatif itu berlaku pada
keduanya. Asas pemecahan itu adalah sama!
Dan lebih menarik, Parti Saadet pimpinan Kutan, dalam berdepan AkP
mereka melakukan serangan tidak bermoral seperti mengelarkan Erdogan dan
Abdullah Gul sebagai pengkhianat gerakan Islam, pernah dengar yang
seumpama ini di Malaysia? tepuk dada!
AkP juga dituduh meninggalkan perjuangan islam demi cita cita kekuasaan, ini juga skrip sama diciplak musuh Amanah di Malaysia.
Pada 3 November 2003, berlangsungnya PRu Turki, perolehan undi parti
Saadet hanya berjaya meraih sekitar 2.5% undi yang bermaksud menamatkan
karier politik mereka di parlimen sebaliknya AkP berjaya meraih 34% dari
undi dan percaya atau tidak, kawasan "tegar" Rafah, iaitu parti yang
lama sebelum ini telah memberikan undi yang sangat besar kepada AkP.
Ini kalau mahu dibuat perbandingan "sejarah" , namun ada hujah yang
lebih benar tentang kewujudan Amanah sebagai parti Islam generasi kedua.
Mungkin sebagai AJK Kesenian dan Kebudayaan Pas Pusat, sememangnya
imiginasi dan daya kreatif beliau dalam membentuk "public Opinion"
masyarakat bahawa Amanah merupakan parti yang tertubuh kerana kalah di
muktamar boleh dipuji.
Walau bagaimanapun adalah tidak wajar untuk masyarakat mendengar
dakwaan tersebut tanpa "tabbayyun" dengan pihak Amanah terlebih dahulu,
apakah benar Amanah ditubuh kerana faktor kecewa dengan keputusan
muktamar lepas?
Amanah lahir dalam suasana pertembungan dua dimensi besar iaitu
melibatkan krisis dalaman parti dan kedua wujud juga Amanah adalah
kerana negara kita berterusan dilanda krisis yang serius. Amanah lahir
setelah Pas gagal mewujudkan solusi untuk dua permasalahan ini.
Setelah lebih 50 tahun wujud, Pas sentiasa gagal mendominasi politik
negara, lihat pada Pru pada tahun 2004 Pas hanya peroleh sejumlah 0
kerusi di DUN Selangor dan itulah tapak tegar Pas, kekalahan ini berlaku
tidak lama selepas Pas melancarkan Dokumen Negara Islamnya, namun pada
2008, agenda Negara Islam diganti dengan Negara Berkebajikan dan Pas
melancarkan slogan keramat "Pas For All" telah berjaya membunuh prejudis
rakyat Malaysia yang bukan beragama islam terhadap Pas, disini Pas mula
membina kekuatan dan mampu menjadi kuasa yang bakal meruntuhkan Umno Bn
di peringkat pusat.
Namun begitu pasca PRU 13, pengaruh idea "Negara Islam" kembali
bertapak dan telah mewujudkan kembali pertelingkahan besar antara
kelompok konservatif dan Reformis di dalam Pas. Maka usaha untuk saling
mendominasi berlaku namun malangnya, ada pihak menggunakan sentimen dan
kempen buruk untuk menjatuhkan pihak lawan mereka, diberi perbagai
gelaran seperti munafik haraki, liberal dan kafir sehinggalah
mengeluarkan 1001 fitnah yang akhirnya menyebabkan kelompok reformis
tersingkir dari kepimpinan utama Pas pada muktamar lepas.
Disinilah bermulanya langkah kedua kumpulan reformis, atau turut
dijoloki sebagai "Pro- Erdogan" oleh kumpulan konservatif iaitu
menubuhkan sebuah parti baru yang bakal membawa idea perjuangan mereka
sendiri. Kekalahan pada muktamar itu hanyalah alat percepatkan penubuhan
Amanah, kerana sebelum itupun, perpecahan dalaman Pas telah parah dan
kritikal.
Untuk menyambung perjuangan Islam yang lebih besar, kelompok reformis
di dalam Pas terpaksa melakukan anjakan sebagai penganti kepada Pas
yang telah kembali ke kotak pemikiran lama.
Pas meletakkan islam sebagai agama yang menghukum sehinggakan
tindakan tindakan tidak bermoral seperti takfiri, mengkafir harbi
kembali dalam pentas politik Malaysia, hal ini sekaligus menjauhkan
masyarakat kepada Pas bahkan ramai ahli Pas telah lari dari parti, dan
mereka inilah yang menjadi aktivis parti Amanah hari ini.
Amanah berpandangan, kewujudan perbagai pandangan, keperbagaian kaum
dan agama adalah untuk kita saling kenal dan saling hargai, bukan
sebaliknya untuk berbalah dan saling memusuhi. Amanah yakin bahawa yang
paling hampir dengan Allah adalah mereka yang berkeupayaan untuk
mengurus keperbagaian.
Kita berharap yang mendakwa Amanah ditubuh oleh mereka yang tewas di
muktamar juga tidak lupa bahawa sebelum muktamar, tuduhan melulu tanpa
usul periksa seperti "baruah" telah dihamburkan oleh pucuk pimpinan
kepada pimpinan yang dilihat tidak sehaluan dengan presiden parti.
Para reformis juga menerima musibah diserang dan harta dimusnah dan
lebih malang apabila pihak pimpinan bagai tidak mempeduli, bahkan
dilihat meredhai tindakan tersebut, saya tertanya tanya dimana suara
Ustaz Riduan ketika ini untuk menegur sikap penyokong yang begitu
agresif ini, budaya kekasaran ini terus dibawa penyokong Pas sehingga
hari ini.
Amanah adalah jalan keluar atau rumah baru kepada golongan reformis
sudah tiada masa depan dan menghadapi jalan buntu dalam parti yang sudah
tiada lagi belas kasihan terhadap mereka.
Maka, jika ada yang bertanyakan adakah Amanah merupakan generasi
kedua parti Islam di Malaysia, maka jawabnya: Ya, Amanah merupakan
generasi kedua parti Islam di Malaysia, Amanah membawa nilai tambah baru
dalam arena politik negara, membawa tafsiran baharu kepada makna
"perjuangan islam" yang tidak terhad hanya kepada untuk meminda akta
mahkamah syariah dan slogan slogan retorik bersendikan agama, namun
gagal dalam memperjuangkan maqasid syariah kepada rakyat dan negara,
Amanah juga merupakan alternatif kepada Pas, generasi pertama parti
Islam, dan saingan baru kepada Umno Barisan Nasional.
Amanah generasi kedua parti Islam di Malaysia
Written By Wadah Baru on Rabu, 30 November 2016 | 3:49 PTG
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
Perbezaannya ialah pas pecah dan amanah ditubuhkan nampak jelas pengaruh DAP dibelakang.
BalasPadamIni yg majoriti melihat.berapa banyak knyataan yg kluar dpd pimpinan DAP yg tidak islam itu yg mengkritik pimpinan PAS dan hal ehwal islam itu sendiri??
AKP tertubuh tdk dipengaruhi oleh pihak ketiga.