Jika kita menggunakan istilah
“Leadership of the Clergy” untuk merujuk kepada amalan kepimpinan PAS,
ia mungkin akan dirasakan janggal. Bunyinya seolah-olah satu konsep yang
diambil dari agama lain di mana wujudnya pembahagian diantara golongan
“clergy” dan golongan “lay” atau orang-orang biasa.
Namun, itulah hakikat konsep kepimpinan ulama. Ia sangat asing pada
Islam dan sebenarnya lebih hampir pada fahaman sekular yang membahagikan
di antara urusan agama dan duniawi. Ia seolah satu langkah ke belakang
atau “rollback’ yang akan memundurkan PAS.
Namun, implikasi dari perkembangan yang berlaku pada Muktamar PAS ke
61 bukan sekadar satu perubahan semantik semata-mata. Ia juga mempunyai
implikasi strategik yang amat ketara. Malahan, ia merupakan kemuncak
strategi membina kembali “containment” pengaruh PAS dan melemahkan
Pakatan Rakyat.
Pas sederhana
Sebelum PRU 1999, pengaruh PAS dilhat sebagai terbatas. Prestasi
pemimpin-pemimpin PAS di luar Kelantan amat tidak menentu. Adakalanya
menang dan adakalanya kalah dalam pilihanraya.Bagi Umno, PAS diterima
sebagai “necessary evil”.
Dengan adanya PAS, Umno dapat memaparkan dirinya sebagai golongan
sederhana. Dalam konteks hubungan antarabangsa, PAS boleh digunakan
sebagai jembalang untuk mengingatkan pengkritik, sekiranya Umno lemah
Malaysia akan jatuh kepada golongan fundamentalis agama.
Pendekatan strategik yang digunakan dalam menanggani PAS ialah
pendekatan “containment”. Biarkan PAS bertapak di kawasan-kawasan
tertentu, khususnya di negeri-negeri Pantai Timur. Biarlah PAS wujud
dalam “sphere of influence” yang terbatas dan terbendong ini.Prestasi
ulama PAS pula tidaklah begitu memberansangkan.
Walau pun mampu memberi ceramah dan pidato berapi-api serta
mengistiharkan berbagai hukum, mereka umumnya tidak berkesan dalam
Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Kebanyakan mereka tidak mampu
membahaskan isu-isu dasar dengan berkesan. Kalau ada pun, sekadar
membuat saranan umum mengenai perlu kembali kepada Islam, perlu ikut
sistem ekonomi dan pendidikan Islam tetapi tidak melebihi dari itu.
Dalam isu-isu berkaitan dasar fiskal, mengenai strategi merubah
ekonomi Malaysia dari ekonomi yang dipacu pelaburan kepada ekonomi yang
dipacu inovasi dan bagaimana meningkatkan pelaburan, golongan ulama
umumnya mati punca. Demikian juga, apabila muncul skandal-skandal mega
golongan ini juga kelihatan ibarat rusa sesat di tengah pekan.
Sama ada skandal BMF, Maminco, Perwaja atau skandal spekulasi
matawang Bank Negara yang berlaku 20-30 tahun dahulu mahupun
skandal-skandal yang mutakhir seperti skandal PKZ, MAS, 1MDB dan NFC,
golongan ulama nyata tidak dapat menguasai isu-isu semasa ini. Mereka
lebih selesa membisu dalam isu-isu sebegini.
Umno menganggap adalah memadai dengan pendekatan “containment”
terhadap PAS. Ini berlarutan sehinggalah dua perkembangan yang
membimbangkan Umno. Pertama ialah perkembangan politik selepas pemecatan
Anwar Ibrahim dari kerajaan pada tahun 1998. Ia menyaksikan lonjakan
aktivitisme politik di kalangan rakyat Malaysia.
PKR masih belum wujud, ramai di antara aktivis Melayu menyertai PAS.
Ini termasuklah golongan professional. Penyertaaan mereka ini membawa
beberapa perubahan penting kepada PAS.
Gelombang profesional
Golongan ini lebih canggih dari segi pemikiran politik dan keupayaan
menanggani isu-isu semasa. Mereka dapat mengolah isu dan idea dalam
bahasa dan gaya yang mempunyai daya tarikan kepada golongan kelas
pertengahan Melayu. Golongan ini juga selesa menjalinkan hubungan dengan
golongan bukan Islam, sama ada dengan DAP atau NGO-NGO yang turut
disertai bukan Islam. Golongan ulama sebaliknya lebih bersikap
“insular”. Mereka jarang sekali menyertai program-program bersama yang
diwujudkan parti-parti Pakatan Rakyat.
Dari segi aktivisme, golongan ulama lebih selesa dengan
program-program dalaman. Sebaliknya, golongan profesional lebih aktif
dalam ruang lingkup kegiatan-kegiatan yang lebih luas. Ini termasuklah
dalam isu-isu seperti reformasi pilihanraya dan hak asasi manusia.
Inilah sebabnya pemimpin-pemimpin PAS dari golongan profesional lebih
ramai menghadapi dugaan ditangkap dan dipenjarakan.
Golongan ulama lebih selesa berjuang di medan ceramah sedangkan
golongan profesional yang selalu berada di barisan hadapan dan
menghadapi berbagai ujian dan ibtilak. Sekiranya perjuangan para anbiya
dipenuhi dengan dugaan dan ujian, tidak sukar untuk melihat siapakah
yang lebih hampir pada perjuangan para anbiya.
Roboh tembok
Perkembangan kedua ialah PRU pada 2008. Akibat dari jalinan hubungan
dengan golongan bukan Islam, PAS mula diterima masyarakat bukan Melayu
dan bukan Islam. Semakin ramai pengundi bukan Melayu yang memberi undi
kepada PAS dan membolehkan PAS menang kerusi-kerusi di luar Pantai Timur
dan khususnya di kawasan-kawasan bandar.Hasil PRU 2008 dan 2013
menunjukkan tembok “containment” yang wujud sebelum ini roboh.
Perkembangan ini juga turut dirasakan DAP. Pengundi-pengundi Melayu,
terutama golongan kelas pertengahan dan generasi muda, mula memberi
sokongan kepada DAP. Dengan robohnya tembok “containment” ini,
berlakulah tsunami yang merungkaikan penguasaan dua pertiga Parlimen BN
dan menafikannya sokongan majoriti pada PRU ke 13.
Untuk menghadapi realiti baru ini, Umno memerlukan satu strategi baru
untuk menggantikan strategi “containment”. Strategi ini mestilah mampu
memusnahkan sumber-sumber kekuatan yang membolehkan PAS keluar dari
tembok “containment” ini.
Bagi Umno, ancaman sebenar kepada pengaruhnya bukanlah ulama PAS.
Golongan ulama lama wujud di dalam PAS dan dapat di “contain” dengan
mudah. Sebaliknya, ancaman utama kepada Umno ialah golongan
professional.Mereka inilah yang berjaya merobohkan tembok “containment”.
Adalah perlu kekuatan ini dimusnahkan.
Strategi melemahkan PAS dan PR bolehlah diistilahkan sebagai strategi
“rollback”. Tujuan strategi “rollback” ialah menolak kembali PAS ke
ruang “containment” yang wujud sebelum 1998. Ini akan dicapai bila
kepercayaan di kalangan golongan kelas pertengahan, khususnya di Pantai
Barat, dan di kalangan pengundi bukan Melayu terhadap PAS dapat
dilunturkan.
Untuk tujuan ini, umpan hudud dan sentimen perpaduan Melayu
digunakan. Pada ketika yang sama, langkah untuk melemahkan PR dan PKR
turut diambil. Ini adalah dengan mewujudkan fitnah liwat terhadap Anwar
Ibrahim dan memenjarakan beliau.
Di antara langkah yang diambil untuk menawan hati beberapa ulama PAS
ialah program-program “taklimat” tertutup yang diberikan sebuah agensi
perang saraf kerajaan.Dua perkara utama cuba dicapai dari
program-program ini.
Asabiyah Melayu
Pertama, memberi gambaran, kedudukan orang Melayu dan Islam akan
terjejas jika PR memerintah. Ini kerana golongan MP bukan Islam
dikatakan lebih ramai dari golongan Islam dalam sebuah kerajaan PR. Ini
dikatakan boleh menjejaskan kedudukan Melayu dan Islam.
Kedua, usaha dilakukan untuk meyakinkan golongan ulama ini, Anwar Ibrahim ialah seorang peliwat dan membawa kefahaman liberal.
Di antara perkara yang dilakukan dalam program-program “taklimat”
tertutup ini ialah “pengakuan” dua orang bekas pemimpin ABIM dan seorang
tokoh korporat yang rapat dengan PAS, mereka yakin Anwar memang seorang
peliwat. Salah seorang dari ulama ini di bawa ke sebuah kilang di
Thailand yang dimiliki tokoh korporat ini.Ketika di sana dia diberi
sanjungan dan layanan istimewa.
Sebelum ini, pendekatan yang hampir sama turut digunakan ke atas
pemimpin-pemimpin reformasi yang ditahan di bawah ISA. Mereka diberi
maklumat terpilih mengenai “salahlaku” Anwar Ibrahim. Mereka dilayan
seperti mereka golongan istimewa dan diberi maklumat yang tidak
didedahkan kepada orang lain. Namun, muslihat ini gagal mengubah
pandangan tahanan-tahanan ISA ini.
Kedua-dua bekas pemimpin ABIM ini dan tokoh korporat ini menggunakan
pendekatan emosi dalam meyakinkan ulama PAS ini, Anwar adalah peliwat,
satu ancaman kepada Islam dan harus dihalang dari menjadi Perdana
Menteri. Namun, “taklimat-taklimat” ini tidak pula pernah menyebut
mengenai bagaimana kepentingan Melayu dan Islam dikhianati elit Melayu
melalui pembaziran dan amalan rasuah. Peranan J Lo serta kroni-kroni
lain elit Melayu tidak pernah disebut.
Hudaibiyah berlainan
Demikian juga, penglibatan seorang warga Israel sebagai penasihat
komunikasi juga tidak dibincangkan. Sesi-sesi taklimat ini berjaya
menambat hidung ulama PAS. Muslihat yang gagal digunakan ke atas tahanan
ISA mengena pada ulama PAS ini. Ini membuka jalan untuk membolehkan
strategi “rollback” dilaksanakan sepenuhnya.Pergolakan MB Selangor
berjaya digunakan untuk mencetuskan ketegangan di dalam PR dan PAS
sendiri.
Walau pun pendirian presiden PAS bercanggahan dengan keputusan yang
dibuat JK Pusat PAS, yang dipersalahkan ialah golongan profesional. Maka
berbagai istilah pahit seperti barua, jebon, budak suruhan DAP, perosak
dan pengkhianat digunakan untuk melabel golongan ini.
Ketika para sahabat Rasulullah tidak menyetujui dengan perjanjian
Hudhaibiah dan pada mulanya enggan membuka pakairan ihram mereka,
Rasulullah tidak pula mempersoalkan wala mereka atau menggunakan bai`ah
yang mereka berikan untuk memaksa mereka akur dengan keputusan baginda.
Jauh sekali melabel mereka sebagai pengkhianat atau perosak.
Tetapi ulama PAS bertindak sebaliknya dan membiarkan suasana
memfitnah, mencaci dan mengecam berterusan seolah-olah inilah sibghah
Islam yang mereka bawa. Mungkin ulama PAS tidak mempelajari tafsir surah
Al Hujurat, wallahu `alam.
Budaya taat tanpa menyoal dalam PAS turut memudahkan proses
memecahbelahkan PAS dilakukan. Muhasabah bukanlah suatu yang mudah
dilakukan dalam PAS, terutama apabila ia melibatkan ulama. Sebagai
contoh, seorang pemimpin ulama ketika PAS memerintah Terengganu memiliki
sehingga enam buah kereta rasmi.Ini kerana kedudukannya dalam Exco
negeri dan beberapa jawatan dalam lembaga GLC negeri Terengganu.
Namun, amalan yang keterlaluan ini tidak pula ditegur sesiapa. Ini
semata-mata kerana pemimpin ini digelar ulama. Demikian juga, pemimpin
yang sama membiarkan diri dipanggil dengan gelaran doktor sejak tahun
1980han walau dia tidak melengkapkan pengajian PhDnya.Nyata sekali semua
asas-asas strategi “rollback” ditegakkan.
Golongan profesional dalam PAS yang merupakan ancaman utama kepada
Umno dinyahkan. Inilah sebabnya pemimpin Umno dan media yang dikawal
Umno begitu teruja dengan monopoli “leadership of the clergy” dalam PAS.
Inilah sebabnya pemimpin-pemimpin Umno menunjukkan kegembiraan mereka
dan cepat mengucapkan tahniah kepada ulama PAS.
Kembali lemah
Mereka tahu strategi mereka berjaya. Kain kafan diikat, hanya tunggu
untuk memasukkan PAS ke dalam liang lahad. Dengan ini berjayalah
strategi “rollback” mereka dan pengaruh PAS akan kembali terbendung
dalam ruang “containment” yang wujud sebelum 1998.
Pada PRU ke 14 nanti, kemerosotan sokongan kepada PAS akan menyebabkan PAS kalah dibanyak kerusi yang dipegangnya ketika ini.
Tidak mungkin Umno akan membiarkan PAS mengambil kerusi-kerusi yang
kini dipegangnya. Apabila ini berlaku, nilai PAS kepada Umno sudah tidak
wujud lagi. Malahan, lebih baik Umno bekerjasama dengan PKR pada ketika
itu. Akan jelaslah ketika itu siapa sebenarnya yang merosakkan dan
mengkhianati PAS. Pada ketika itu, para ulama PAS bolehlah menggunakan
lutut dan siku yang terdapat di bawah jubah mereka untuk bergocoh sesama
sendiri.
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
Suatu analisa dan ulasan yang cukup baik. Sepertinya itulah yang benar-benar berlaku sekarang ini. Kita tunggulah akan kesudahannya nanti.
BalasPadamMungkin banyak pembaca ingin tahu identiti dua orang bekas pemimpin Abim & tokoh korporat tersebut !
BalasPadam