Home » » TRANSKRIPSI SOAL JAWAB MEDIA DENGAN YB KHALID ABDUL SAMAD SELEPAS MAJLIS PELANCARAN GERAKAN HARAPAN BARU KELANTAN PADA 19/7/15

TRANSKRIPSI SOAL JAWAB MEDIA DENGAN YB KHALID ABDUL SAMAD SELEPAS MAJLIS PELANCARAN GERAKAN HARAPAN BARU KELANTAN PADA 19/7/15

Written By Wadah Baru on Isnin, 20 Julai 2015 | 11:31 PTG

16 September?


That is the end of 100 days, which is 14 September, so 16 September adalah hari yang paling sesuai untuk membuat konvensyen ataupun AGM yang pertama. Tetapi itu semua bergantunglah, ini hanya perancangan dan akhirnya kita lihat bagaimana perkembangan politik dan yang terpenting adalah sambutan daripada rakyat jelata. Kalau rakyat jelata bersetuju bahawa diperlukan satu harapan baharu untuk memainkan peranan membentuk gabungan yang baharu untuk mengalahkan Barisan Nasional dalam PRU akan datang, maka bila kita pergi jelajah seluruh negara, kita dapat sambutan sepertimana yang malam ini, maka ia adalah satu indikator yang jelas bahawa itulah kehendak rakyat.

Malam ini bermula di Kelantan dan Perlis, so setakat ini macam mana penerimaan?

Setakat ini alhamdulillah, yang pertama di Bakri, Johor, dan di situlah dicetuskan idea untuk menubuhkan parti baharu kerana di situlah majlis jasamu dikenang pada asalnya, tetapi bila kita berucap orang kat bawah tu duk melaungkan "tubuh parti baharu", "tubuh parti baharu" kerana mereka tak puas hati dengan apa yang mereka lihat, yang telah berlaku semasa muktamar dan ucapan-ucapan yang memang bertujuan untuk menimbulkan perpecahan dalam Pakatan Rakyat. So itulah yang mendatangkan idea ataupun kesedaran bahawa kita tak boleh sekadar menerima keputusan itu dan duduk diam, tetapi atas ahli-ahli sendiri yang meminta supaya parti baharu ini dibentuk supaya kerja-kerja yang selama ini kita buat itu diteruskan.
Datuk Ahmad Yaakob kata berundur secara terhormat daripada PAS kerana terlibat dalam gerakan ini?

Insya'Allah kita akan berundur secara terhormat bila parti baharu itu telah pun ditubuhkan dan kita akan sendirinya, bila kita menyertai parti baharu itu maka kita secara automatik tidak lagi menjadi ahli PAS kerana dalam Perlembagaan PAS begitu, kita tak boleh menjadi ahli kepada dua parti.
Selepas 100 hari kepimpinan PAS gagal?

Maknanya gagal dari segi nak kembalikan PAS itu kepada landasan yang diikuti selama ini, yang telah mencapai kejayaan, dan inilah yang kita boleh rasa sebagai satu benda yang cukup pelik. Pakatan Rakyat itu mencapai kejayaan tetapi nak ditamatkan, itu yg pelik. Dia kalau dia gagal, dia tak dapat capai kemenangan, undi Melayu merosot dan sebagainya, itu satu hal tetapi ia adalah sebaliknya. Bukan sekadar undi Melayu bertambah, kita nak banding dengan 2004, tetapi undi yang bukan Melayu (juga) bertambah sebagaimana yang tak pernah dialami sebelum ini, lalu ia merupakan satu kejayaan, tetapi kita tak faham kenapa bila dah berjaya nak ditimbulkan perbalahan dan menimbulkan perpecahan.

Tadi YB sebut DAP bukan punca Pakatan berpecah, siapa punca sebenar?

Itu orang kena kaji baliklah, tapi bagi saya, mungkin bukan satu parti sahaja sebagai punca. Memanglah DAP pun ada sedikit sebanyak menyumbang kepada itu, tetapi pada hakikatnya PAS sendiri pun ada banyak kesilapan yang kita telah tegur di dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat. Sebagai contoh, pertandingan tiga penjuru di Kota Damansara pada 2013, kita dah tegur. Dan isu pil kuda, kita tegur juga. Tetapi nampak macam seolah-olah sejak 2013 ini ada satu usaha yang tidak begitu jujur terhadap pakatan bersama ini. Kalau kita ingat telah diadakan Multaqa Ulama' pada 2013, selepas PRU, di mana (ada) resolusi untuk kaji balik tahaluf siyasi dengan PKR pada 2013.

Pada 2015 pula usulnya kaji balik tahaluf siyasi khususnya dengan DAP. Lalu nampak macam seolah-olah sentiasa nak cari masalah dan perbalahan dan nak cari alasan untuk tidak bersama. Inilah yang saya rasa ahli-ahli PAS sendiri kena kaji, kena teliti dan menilai sendiri peristiwa-peristiwa yang telah berlaku yang menyebabkan Pakatan Rakyat itu menjadi bermasalah.

Malam ini difahamkan YB Zaki datang, YB Datuk Husam, YB Rozi, tapi kenapa mereka tak datang?
Itu kena tanya merekalah. Tapi bagi saya di negeri Kelantan ini memang ia merupakan satu suasana yg uniklah di mana polarisasi di antara PAS dan UMNO sudah begitu tinggi dan apa-apa usaha ke arah pembentukan parti baharu, kalau ADUN-ADUN ini terlibat ia akan menimbulkan masalahlah. Lalu apa yang dilakukan oleh Datuk Husam Musa dan yang lain-lain utk menyatakan sokongan terhadap usaha yang dilakukan itu pun, bagi saya sudah memadai.

Datuk Husam nyatakan sokongan?

Saya rasa apa yang disampaikan oleh Datuk Husam Musa adalah jelas. Yang lain-lain itu pun pada awalnya mereka nyatakan nak hadir, tetapi akhirnya atas teguran yang diberi maka mereka telah berfikir bahawa mereka tak hadir kerana ia boleh menimbulkan masalah bagi Kerajaan Negeri Kelantan itu sendiri.
Kalau ditubuhkan parti baharu, GHB sendiri itu macam mana?

Harapan Baharu itu akan terus kekal sebagai satu kebangkitan rakyat, macam reformasi dululah, sekarang ini bukan reformasi tetapi harapan baharu dan mungkin ia akan dimanfaatkan oleh semua parti dan NGO yang bersama. Maknanya dalam Harapan Baharu itu akan ada parti baharu, akan ada DAP, akan ada PKR, akan ada NGO-NGO dan nama Harapan Baharu itu akan jadi bagaikan GERAK, bagaikan reformasi dan sebagainya, tapi ia bagaikan kita punya 'battle cry' untuk membawa perubahan dalam negara.

Nama parti?

Nama parti belum diputuskan tapi ia adalah parti Islam.

Agenda hudud akan dibawa?

Hudud adalah sebahagian daripada islam itu memang kita tak boleh nafikan tapi, sebagaimana disebutkan oleh Dr Hamzah Jaafar tadi, dari segi prioritinya, ini pun Ustaz Hadi sendiri pun dahulu sebut bahawa hudud bukan prioriti kita, bahawa ia adalah 0.001 percent of the syariah dan nak kena ada economic justice, social justice, dahulu sebelum hudud dilaksanakan. So benda itu semua kita setuju. Kita faham dan kita pegang kepada itu. Dalam soal Kelantan ini ialah kita bergantung kepada UMNO untuk melihat ianya dilaksanakan,
dan di situlah kita juga telah menegur pimpinan dalam mesyuarat bahawa tak wajar kita bergantung kepada UMNO, dan bila bergantung kepada UMNO pula kita sanggup memutuskan hubungan dengan Pakatan Rakyat kerana kenyataan-kenyataan pimpinan kita hudud itu lebih penting daripada Pakatan Rakyat, kita tak kisah kalau DAP, PKR nak keluar.

Lalu keadaan-keadaan yang sebegitu rupa menimbulkan masalah kepada PAS. Bagi kami, bila UMNO tawarkan, kita sambut tawaran dia, tapi kita sepatutnya bincang dengan rakan-rakan kita dan kita tanganinya bersama. Jangan kita jadi apa yang dikatakan pepatah Melayu, "mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan", itulah kesilapan yg dilakukan. Itu pandangan kami terhadap pimpinan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger