Oleh Mujahid Yusof Rawa
Dalam buku terbaru saya, 'Islam dan
Kepelbagaian: Rahmat Untuk Semua' (terbitan ILHAM Books), saya
memperkenalkan konsep rahmah, prinsipnya dan pendekatan untuk membawa
nilai ini dalam kepelbagaian kaum dan agama di Malaysia.
Buku ini tidak hanya membahaskan dari sudut teori dan falsafah, bahkan
saya membawanya kepada dalam konteks realiti fiqh Malaysia dan bagaimana
ianya seharusnya berinteraksi.
Oleh kerana asas politik Islam adalah memacakkan pengertian rahmah
sebagai wahana interaksi dan formula membuat dasar-dasar pemerintahan
maka artikel ini akan fokus kepada aspek siasah syariah yang
diperjuangkan oleh Gerakan Harapan Baru (GHB) dalam merealisasikan
maqasid syariah yang menjadi teras kepada syariat Islam.
Rahmah membawa segala maksud kebaikan dan pemberian yang membawa
kesejahteraan. Bagi Allah, kemuncak rahmat-Nya adalah memberikan
keampunan. Dengan itu kerahmatan-Nya mendahului kemarahan-Nya dalam
hubungan manusia dengan Allah.
Bagi hubungan sesama manusia pula, rahmah bermakna memberikan kebaikan
dan kesejahteraan melalui kesantunan dan memaparkan keramahan.
Nabi Muhammad mensifatkan dirinya sebagai nabi ar rahmah. Allah
menggambarkan Nabi-Nya sebagai rahmatan lil alamin (Al Anbiya: 107).
Sifat menyantun, sifat ramah menuntut GHB membumikannya dalam struktur
organisasi, dasar yang hendak diperjuangkan dan budaya interaksi dalam
suasana suhu meninggi politik Malaysia dan antarabangsa.
Islam adalah untuk semua berpandukan kepada hadis yang menyebut bahawa
ciri perbezaan Nabi Muhammad berbanding dengan Risalah Anbiya sebelumnya
adalah sifat kaffatan lin nas (untuk keseluruhan bangsa manusia)
sedangkan sebelumnya adalah khassatan lil qaum (hanya untuk kaumnya
sahaja).
GHB tidak boleh lagi berdolak dalik atas prinsip ini dan untuk
membumikannya dalam struktur organisasinya maka ia mesti membuka
keahlian untuk semua warganegara yang layak dan pasti.
Setiap warganegara yang layak menjadi ahli perlu meyakini dasar yang
dipegang oleh GHB iaitu Islam walaupun seseorang ahli GHB itu tidak
semestinya menganut agama Islam.
Islam pada hakikatnya dan sumbernya hanyalah satu berpandukan kepada
inna addin inda Allah al Islam (agama di sisi Allah hanyalah Islam)
namun penafsiran Islam itu dipertontonkan oleh individu dan jemaah Islam
terjelma dalam pelbagai rupa dan bentuk.
Dunia keliru apakah perwatakan sebenar Islam. Adakah ianya keras dan
marah-marah? Ataupun ianya cair dan longgar-longgar? Atau Islam itu
agama makian dan cacian pada yang tidak menyokong pandangannya dan
jemaahnya?
Islam yang menjadi inspirasi GHB ialah cirinya syamilah atau
tadhamuniyah iaitu konsep keterangkuman. Dari dasar politiknya GHB mesti
memperjuangkan nasib semua bangsa dan kaum serta pelbagai agama di
negara ini serta menyantuni semua peringkat strata sosial dan mengambil
kira pelbagai aspek kesan keputusan politiknya.
Keterangkuman menuntut gaya interaksi ramah melalui budaya dialog,
perundingan dan laras bahasa yang menyantuni walaupun pada penentangnya.
Keterangkuman juga menuntut isu yang diperjuangkan tidak eksklusif
tetapi inklusif.
Persoalannya bukan sahaja soal agama tetapi juga ekonomi, pendidikan,
sosial, budaya, perundangan dan antarabangsa. Keterangkuman juga melihat
aspek perlaksanaan dengan mengambil kira perundangan negara, kerangka
sistem politik tempatan dan antarabangsa.
Alat memahami dan membuat pertimbangan itu dalam siasah syariah ialah
timbang kira kesan tindakan yang diperuntukkan oleh Islam. Ini termasuk
kepada kepada pelaksanaan Islam dengan mengikut perundangan seperti
hudud dan lain-lain.
GHB perlu berani mendepani pendekatan ini dan harus mempertahan prinsip
siasah syariah tanpa perlu terdesak dan tertekan oleh Islam yang dibawa
oleh sesetengah kelompok yang tidak boleh bertolak ansur kerana jahil
tentang khazanah siasah syariah.
Syariah perlu dilihat dalam kerangka yang mendepani persoalan kehidupan
secara keseluruhan dan bukan sahaja soal undang-undang semata-mata.
GHB perlu membawa Islam dengan ciri manusiawi yang berpandukan kepada
kemuliaan insan yang dianjurkan melalui surah Al Isra ayat 70. Dasar
yang muncul dari prinsip ini ialah mempertahankan hak.
Ia boleh jadi dalam mempertahankan hak yang diperuntukan dalam
perlembagaan negara seperti Islam sebagai agama rasmi negara, hak agama
lain untuk diamalkan dengan bebas, hak sama rata dalam mendapat keadilan
seperti artikel 8 Perlembagaan Persekutuan, serta hak keistimewaan
Melayu dan Bumiputera Sabah Sarawak.
Kesemua hak itu lahir daripada kemuliaan insan yang cuba dipelihara oleh
perlembagaan negara. Ini termasuk hak berhimpun dan berorganisasi serta
memberikan pandangan adalah kebebasan yang perlu dipertahankan bukan
disekat. Hak asasi manusia perlu juga diagendakan oleh GHB dan perlu
punya ketetapan sikap Islam yang syamilah dalam melanggani persoalan
besar ini.
Penetapan kepada piawaian akhlak yang dianjurkan oleh Islam perlu
dijalankan melalui pendidikan dan dakwah bukan menggunakan kekerasan dan
semata-mata penguatkuasaan.
Lingkungan masalah akhlak terbahagi kepada ruang awam dan ruang
peribadi. Hanya apabila ruang awam dicerobohi maka penguatkuasaan
undang-undang yang sedia ada perlu digunakan. Selagi perilaku akhlak
yang tidak mengikut piawaian Islam dilakukan secara ruang peribadi maka
kesalahannya adalah antara pelaku dan Allah.
Jika kita mengetahui perbuatannya yang dilakukan dalam ruang peribadinya
maka hendaklah menasihatinya dengan cara baik semoga ia menjadi orang
Islam yang baik.
Dosa yang ditetapkan oleh syariat atas perbuatan tertentu tetap berdosa
dan Allah membuka ruang untuk istighfar dan bertaubat. Namun apabila ia
lakukan secara terang-terangan ataupun secara tertutup maka
penguatkuasaan adalah berdasarkan kepada peruntukan undang-undang yang
ada.
GHB perlu tegas dalam meletakkan persoalan akhlak ini agar Islam itu
tidak dijadikan alasan sebagai unsur pemaksaan tetapi perlu lebih banyak
mendidik dan menunjukkan contoh yang baik.
Penerimaan wujudnya kepelbagaian adalah ciri Islam rahmah dan ramah yang
mesti diusung oleh GHB. Kenyataan bahawa Allah menciptakan alam ini dan
segala isi kandungannya dalam kepelbagaian adalah satu tanda kebesaran
pencipta.
Di sebalik kebenaran yang diimani oleh umat Islam, ia tidak mewajarkan
kebencian hubungan antara agama. Mudahnya, prinsip tiada paksaan adalah
manifestasi kepada penghayatan Islam yang rahmah dan ramah.
Memberikan hak kebebasan beragama adalah sebab kenapa Islam berkembang
kerana Islam mengajar kita bahawa hanya Allah sahajalah yang memberi
hidayah. Interaksi yang wujud ialah berdialog dan berhujah dengan cara
yang bertamadun.
HB tidak boleh berkompromi dengan mengizinkan dirinya dibawa arus hanyut
dari fahaman agama yang dogmatik serta yang memaksa-maksa manusia.
Siasah Syariah adalah disiplin yang membicarakan tindak-tanduk
pentadbiran sesebuah negara berpandukan kepada prinsip syariat mengikut
ketentuan semasa untuk mencapai maslahat kepada orang ramai yang
dipimpin.
Tugas sebuah pemerintahan adalah memberi kehidupan yang selesa,
ketetapan perundangan, penetapan cara memerintah dan menjaga keamanan
dalam dan luar negara dari diancam.
Ia perlu dijalankan dengan mengambil kira kaedah yang boleh berubah
mengikut sifat hukum sama ada wujud atau tiada ataupun mengikut kaedah
yang melihat kesan tindakan sama ada akan membawa mudarat atau maslahat.
Ia juga perlu melihat keutamaan dalam mempertimbangkan perlaksanaan
perintah Allah.
GHB yang bakal menjadi platform politik untuk memerintah negara perlu
ada sikap yang akan membentuk dasar yang boleh melaksanakan kebijakan
tertentu.
Model negara yang digagaskan ialah negara madani, budaya politik yang
dibawanya ialah Demokrasi, dasar pendidikannya ialah pendidikan rakyat,
ekonomi yang digagaskan ialah menggarap jurang ketaksamaan manakala
dasar sosialnya ialah peluang sama rata.
Begitu juga dasar buruhnya ialah pekerjaan dan produktiviti manakala
dasar hijaunya ialah kelestarian dan tenaga boleh diperbaharui. Dasar
hubungan antara agamanya ialah memelihara hak dan berdialog.
Ini antara contoh kepada tawaran yang bakal menentukan negara yang akan
dibentuk selagi ianya tidak bercanggah dengan prinsip syariah dan
membawa maslahat terbaik untuk semua.
Soal Islam dalam kerangka negara mestilah ditetapkan oleh peruntukan
perlembagaan dan perundangan yang ada. Segala percanggahan dengan Islam
dalam kerangka syariah perlu ditangani dengan kebijaksanaan siasah
syariah.
Jikalau sesuatu perkara tentang Islam memerlukan untuk dilontarkan dalam
ruang lingkup pemerintahan maka hendaklah ianya diluluskan mengikut
lunas demokrasi sebagai keabsahan sebagai sebahagian daripada polisi
negara.
Percanggahan yang dilihat antara syariah dan Islam perlu ditangani
secara objektif dan bukan emosi dan semua pihak perlu mencari jalan
terbaik melalui proses demokrasi, dialog, pendidikan dan desakan yang
diizinkan.
Penolakan atau perbahasan dalam kerangka negara isu Islam seharusnya
tidak dilihat “menentang syariat Allah” tetapi ia perlu dilihat dalam
bingkai kekangan peruntukan perundangan negara yang memerlukan proses
demokrasi untuk menjayakannya. Inilah yang membezakan pembawaan Islam
secara politik dan Islam secara kekerasan.
Siasah syariah juga menetapkan suasana setempat sebagai faktor utama
mendefinisikan tindakan-tindakan politik. Malaysia memerlukan satu
ketetapan tentang suasana setempat dalam menentukan tindakan yang tidak
bercanggah dengan prinsip syariah.
Dalam menetapkan panduan syariat dalam pemerintahan, perlu dilihat
suasana masyarakat majmuk. Ini kerana, jumlah wakil dalam Parlimen
Malaysia yang membahaskan isu Islam tidak sama semangatnya dengan
keanggotaan ahli parlimen yang majoritinya adalah muslim.
Hubungan ini perlu lebih dipelihara berbanding keperluan lain kerana
hubungan antara agama di Malaysia berpotensi untuk menjadi tegang.
Dengan kata lain GHB perlu menyediakan tapak untuk membentuk kaedah fiqh Malaysia mengikut kesesuaian suasana setempat.
Siasah syariah menetapkan kerangka perlembagaan negara sebagai realiti
yang membentuk kedaulatan sesebuah negara hari ini. Perlembagaan
Persekutuan mendefinisikan premis warganegara sebagai satu hak yang
dilindungi.
Muslim vs bukan Muslim dalam pandangan premis ini sama sahaja, oleh
kerana itu persoalan warga Muslim vs kafir harbi atau zimmi sudah tidak
relevan lagi dalam Perlembagaan Persekutuan.
Diskriminasi agama atau kaum dilarang sama sekali dalam Perlembagaan
Persekutuan dan HB perlu tegas dalam menetapkan prinsip ini dalam
suasana bentuk politik Malaysia yang berteraskan etnik dan ras.
HB perlu tamatkan politik perkauman dengan menjanjikan Malaysia sebagai
bebas perkauman jika ia ambil alih dan perlu menetapkan agendanya ke
arah itu.
Sememangnya tidak mudah untuk mendatangkan sesuatu yang baru apatah lagi
jika usaha ini adalah sesuai dengan tuntutan Islam. GHB terpaksa
berhadapan dalam medan falsafahnya terlebih dahulu kerana di sinilah
pertembungan hebat berlaku antara kelompok Islam yang beroperasi di
seluruh dunia.
Malaysia perlu membuktikan bahawa politik Islam adalah sesuatu yang mungkin dan boleh berlaku melalui proses demokrasi.
Namun ia mungkin memerlukan parti berteraskan Islam merombak cara ia
berfikir dan cara ia beroperasi dalam satu usaha pembaharuan dan islah
untuk meyakinkan dunia bahawa islam rahmah dan ramah melalui khazanah
siasah syariah adalah kunci kepada realiti ini.
Sebagaimana firman Allah:
“Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam”. (Al-Anbiyah: 107)
DATUK MUJAHID YUSOF RAWA MP Parit Buntar ahli jawatankuasa pengurusan HB.
Harapan Baru mahu hentikan fahaman agama dogmatik,memaksa
Written By Wadah Baru on Selasa, 4 Ogos 2015 | 4:41 PTG
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan