Oleh Ridzwan Abu Bakar
"TEGAS TANGANI ANASIR DALAM
JAMAAH" ditulis oleh Izwan Abdul Halim (Exco Pemuda Pas Malaysia).
Saya menerima satu artikel yang
disebarkan dalam alam maya yang berjudul
Saya amat terkejut apabila membaca artikel yang menyimpulkan hukuman
bunuh terhadap "kumpulan yang datang bawa mari Parti Islam dasar Islam
juga" yang dinisbahkan kalam tersebut kepada seorang tokoh agama di
negeri Kedah.
Saya MENGANGGAP bahawa kenyataan ini amat bahaya, bahkan memasarkan kembali pemikiran takfiri di kalangan masyarakat.
Di sini saya turunkan petikan tersebut beserta ulasan secara point dari kenyataan tersebut.
" Nabi suruh bunuh kumpulan yang datang bawa mari Parti Islam dasar
Islam juga, dia mari ajak kita sokong, maka kumpulan baru itu untuk
memecah belah, akan hilangkan kekuatan jamaah, nabi suruh bunuh, jangan
taruh".
"Kalau ada kuasa bunuh, tak ada kuasa kita halang jangan
biar dia merebak, ini hadith sohih Muslim, saya bacakan depan pimpinan
tu, tapi orang yang tak percaya Hadis dan Quran payah kira, orang ni tak
sah untuk lantik sebagai pimpinan" tegasnya menyandarkan ketegasan
hukum berdalilkan ayat 105 surah an Nisa.
Dari petikan tersebut ini komen saya:
1. Budaya mudah menghukum dengan hanya bersandarkan kepada 'teks' hadis
yang difahami oleh pemberi kenyataan amat berbahaya, kenyataan ini
secara umum (sebagaimana yang saya selami) merujuk kepada hadis yang
berkaitan dengan jamaah, lalu perkataan jamaah itu disandarkan kepada
satu pihak sahaja, sedangkan di kalangan para ulama hadis menafsirkan
jamaah itu kepada beberapa makna, antaranya :
a. Sawadul a'zam (pandangan majoriti yang dipegang oleh Muslimin)
b. Imam mujtahid dan fuqaha
c. Sahabat Nabi
d. Kesatuan ummat Islam
e. Kesatuan ummat Islam yang dipimpin oleh pemimpin agung.
Semua takrifan tersebut, tidak DIRUJUK kepada mana2 jamaah, bahkan
kebanyakan syurrah (para pensyarah Hadith) menilai al Jamaah itu dirujuk
kepada ummat Islam yang bernaung di bawah pimpinan seorang khalifah.
Bermudahan dalam menafsirkan istilah jamaah ini akan menatijahkan
kecelaruan dalam berhukum sehingga akan menyebabkan tuduhan kufur,
murtad, berdosa dan mati jahiliah akan berleluasa di kalangan ummat ini.
2. Ketegasan hukum ini kononnya disandarkan kepada ayat 105 surah an Nisa. Ayat 105 surah an Nisa adalah:
" Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab (Al Quran) kepadamu
(Muhammad) membawa kebenaran, agar engkau mengadili antara manusia
dengan apa yang telah diajarkan Allah kepadamu dan janganlah engkau
menjadi penentang (orang yang tidak bersalah) kerana (membela) orang
yang berkhianat".
Setelah anda meneliti ayat di atas, dimanakah
yang boleh dinyatakan "ketegasan hukuman" yang dimaksudkan sehingga
membolehkan membunuh orang yang "mari dengan parti Islam baru". Ayat al
Quran bukan boleh dipasangkan mengikut suka hati sahaja.
Saya
membelik dua tafsir (Mukhtasar Tafsir Ibnu Kathir dan Al Muyassar fi
Tafsiril Quran), saya tak temui maksud ketegasan hukum tersebut. Sekali
lagi kesucian ayat Al Quran yang seharusnya membawa rahmat kepada
manusia sejagat dinukilkan dengan secara yang 'amat2 salah' sehingga
menghalalkan darah manusia yang amat suci dalam agama ini.
Kepada Saudara Izwan dan yang sewaktu dengannya ! Berhatilah2 dalam
menukilkan dalil sehingga agama yang rahmat ini tidak disalahertikan.
Hukum bunuh untuk orang yang bawa parti Islam baru ?
Written By Wadah Baru on Ahad, 2 Ogos 2015 | 3:55 PTG
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan