Home » , » PAS gagal sebagai parti politik yang berjaya

PAS gagal sebagai parti politik yang berjaya

Written By Wadah Baru on Isnin, 17 Ogos 2015 | 2:30 PTG

Oleh Hasbie Muda

1. Ramai adik mahasiswa dan rakan FB yang bertanyakan saya sama ada mereka perlu join GHB atau kekal dengan PAS. Kebanyakan mereka faham dengan apa yang melanda PAS mutakhir ini.

2. Saya tidak suka mendoktrin atau memaksakan pilihan tertentu kepada mereka. Buatlah pilihan ikut pertimbangan yang rasional. Mungkin ini nasihat untuk yang lain juga.

3. Saya katakan bahawa PAS tidak gagal sebagai sebuah gerakan Islam (Harakah Islamiah). Urusan tarbiyah, dakwah, kebajikan, pendidikan awal Islam dan pelbagai aspek ternyata PAS di depan berbanding gerakan Islam yang lain. Soal keahlian juga memperlihatkan PAS jauh meninggalkan rakan-rakannya yang lain.

4. PAS hanya kurang berjaya sebagai sebuah parti politik. Ukuran parti politik tidak dapat tidak adalah prestasi dalam pilihan raya serta keberkesanan berkhidmat apabila menjadi kerajaan. Selepas gagal dalam 13 pilihan raya sebelumnya, tidak ada tanda bahawa pilihan raya akan datang akan menjanjikan keputusan yang lebih baik selagi mana PAS kekal dengan pendekatan dan cara fikir yang lama. (Bahagian ini akan saya kupas panjang dalam penulisan akan datang).

5. Jika anda lebih cekap dan berkesan dalam meyumbang kepada PAS sebagai sebuah gerakan Islam, saya nasihatkan kekallah dengan PAS. Tetapi jika anda mahukan parti yang serius dan fokus untuk merampas teraju Putrajaya daripada UMNO dan Barisan Nasional, pilihan lain wajar dipertimbangkan secara serius.

6. Buatlah pilihan berdasarkan manfaat hasil kecekapan yang terbaik. Jika anda join GHB, PKR ataupun DAP tetapi tak ada apa-apa kemahiran yang boleh disumbangkan sebagaimana anda berada dalam PAS, maka bagi saya ia sia-sia. Begitu juga jika anda kekal dalam PAS tetapi potensi dan bakat hanya terbiar dalam peti ais, ia juga sia-sia.

7. Buatlah pilihan yang terbaik.

8. Semoga Allah menunjukkan jalan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger