Oleh CHE IBRAHIM BIN MOHAMED
Sbg seorang peguam syar'ei dan bekas hakim mahkamah syariah, saya merasa terpanggil utk menyentuh isu yg amat sensitif ini.
Perkahwinan adalah dibina atas asas kekal selama2nya, perceraian hanya
dibenarkan bila ada perbalahan rumahtangga yg tidak dapat diselesaikan
atau wujudnya keaiban yg tidak dpt diterima oleh salah satu atau kedua2
pasangan yg berkahwin.
Tidak ada pihak yg boleh dgn sewenang2nya
membuat keputusan sendiri berhubung perceraian tersebut tanpa suatu
perintah yg sah drp mahkamah syariah.
Dlm isu cerai talak tiga
melalui bai'ah dan sumpah yg didakwa telah dilakukan oleh wakil2 rakyat
Pas di Kelantan, dari sudut kehendak politik Pas, maka mereka teringin
sangat supaya perkahwinan tersebut dibubarkan kerana suaminya telah
melanggar bai'ah, namun dari sudut kekeluargaan Islam dan pasangan
tersebut sendiri,adakah mereka juga berkehendak sedemikian??
Jika
kita menilai di sudut hukum syarak, masih ada ruang yg terlalu luas utk
pertahankan rumahtangga tersebut drp runtuh semata2 atas kehendak
politik pihak tertentu, sedangkan keluarga dan pasangan berkenaan,
bahkan masyarakat umum berpandangan sbg suatu yg tidak wajar melalui
alasan2 berikut:
1. Sumpah dan Bai'ah tersebut dianggap terbatal
dan tidak sah kerana Pas tidak ada hak di segi hukum syarak mensyaratkan
calon2 prayanya bersumpah sedemikian utk menjadi calon;
2. Sumpah dan Bai'ah tersebut sudah tidak terpakai kerana situasi dan tujuan sumpah tersebut ketika diambil dulu telah tiada;
3. Bai'ah taklik yg dibuat secara bersumpah dianggap sbg satu "Yamin"
yg boleh ditarik balik dgn membayar kifarah bila ada sesuatu yg lebih
baik drpnya;
4. Sumpah taklik yg tidak disertakan dgn niat utk menceraikan isteri dianggap tidak jatuh talak di segi hukum syarak;
Jika kita berpandangan Sumpah dan Bai'ah taklik cerai isteri talak tiga
itu sebagai sah sekalipun, kita masih ada ruang utk menyelamatkan
rumahtangga tersebut dgn berpegang kpd pendapat talak 3 sekaligus hanya
dikira satu talak shj, maka suami ada ruang utk rujuk kembali.
Semua pihak harus rasional dlm isu yg sensitif ini, adakah wajar sebuah
keluarga yg bahagia, yg tidak ada apa2 perbalahan rumahtangga, lalu kita
pisahkan mereka dgn perceraian yg menghancurkan sebuah rumahtangga yg
dibina puluhan tahun, sedangkan masih ada ruang di segi hukum syarak utk
kita melepaskan mereka dari belengu yg mereka sendiri tidak redai,atau
kita mahu memuaskan hati demi dendam dan kepentingan politik kita????
Saya yakin bukan sahaja pasangan wakil rakyat dan keluarga berkenaan
shj tidak dapat menerima realiti ini, namun masyarakat umum secara amnya
tidak dapat menerima keputusan tersebut.
Jgn kita merusakkan institusi
sebuah keluarga yg aman damai, sekaligus mencemarkan syariat islam itu
sendiri demi kepentingan politik puak kita. Biarlah pasangan tersebut
membuat keputusan sendiri kerana mereka juga ada hujah dan alasan utk
berbuat sedemikian samada utk merujuk pertikaian ini ke mahkamah atau
terus hidup sebagai pasangan yg bahagia melalui ijtihad sendiri kerana
sememangnya ada fatwa dan pendapat ulama utk mereka pegang dan ikuti.
Jgn paksa mereka utk mengikut kehendak kita shj.....
CHE IBRAHIM BIN MOHAMED.
PENGARAH HAL EHWAL SYARIAH,
PARTI AMANAH NEGARA,
NEGERI KELANTAN.
2 SEPT 2015
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
Terimakasih informasinya sangat bermanfaat
BalasPadamPengertian Lompat Tinggi