Home » , » Sehati Sejiwa Tolak Bn !

Sehati Sejiwa Tolak Bn !

Written By Wadah Baru on Selasa, 1 September 2015 | 2:34 PTG

Oleh Mazlan Aliman 

Himpunan BERSIH 4 telah melabuhkan tirainya. Pertama kali dibuat selama dua hari. Bagi mereka
yang hadir dapat menyaksikan sendiri suasananya dan membuat ulasan mengenainya.

Andaian huru hara sehingga kononnya Angkatan Tentera sedia campurtangan, amaran keras Timbalan Perdana Menteri termasuk menahan peserta dan merampas baju kuning BERSIH 4, dakwaan penganjur BERSIH bersekongkol dengan Yahudi antarabangsa, kebimbangan berlakunya sex bebas, dan pesta minum arak; terjawab dengan sendirinya. Ia andaian semata mata.

Hakikatnya, BERSIH 4 memaparkan iltizam rakyat berbilang kaum yang cintakan Malaysia.

Himpunan yang berlaku di ambang kemerdekaan negara ke 58, jelas sekali membangkitkan semangat patriotik rakyatnya.

Solat Hajat di awal Himpunan moga majlis berjalan lancar, Solat Fardu berjemaah samada di sekitar dataran Merdeka maupun di Masjid Jamek Kuala Lumpur, Tazkirah oleh Dato' Husam Musa, ucapan Ust Ahmad Awang, Hj Mohamad Sabu dan berbagai aktiviti dapat disempurnakan dengan jayanya.

Memang pada hari pertama, dominasi 80% demonstran Cina menyerlah. Namun, ia berubah pada hari kedua, apabila lebih 35% demonstran melayu menyertainya hingga jam 12 tengah malam. Penganjur yang diketuai Maria Chin Abdullah dan sukarelawan BERSIH ternyata berjaya mengawal peserta yang jumlahnya amat besar. Peserta berada dalam suasana santai tapi memiliki tahap disiplin yang begitu baik.

Mengutip sampah, memberi minuman dan roti secara percuma. Bahkan ada team PEMANTAU yang membuat rondaan hingga hampir ke Subuh hari di khemah dan lokasi tempat tidur peserta himpunan bagi mempastikan perkara yang tidak diingini berlaku. Saya terkesan sewaktu melihat rakan rakan Cina membantu peserta Islam mengambil wudu' dan membuat benteng ketika mereka Solat. Ianya bukti keharmonian dan solidariti seluruh kaum dalam negara ini.

Dalam mana mana Himpunan yang besar, pasti ada kelemahan dan kepincangan. Apatah lagi bila semua kaum berkumpul tanpa terpisah antara satu sama lain. Ia lumrah dan bukan perkara baru. Untuk mencari cacat cela memang senang. Penambahbaikan di masa hadapan pasti dilakukan oleh penganjur.

Alhamdulillah, mesej dari himpunan BERSIH 4 telah sampai kepada pemimpin utama.

Kehadiran Tun Dr Mahathir juga besar maknanya. Saya tidak pasti adakah Dato' Sri Najib responsif dengan tuntutan BERSIH seperti di tunjukkan para peserta.

Moga usaha kita di berkati Allah.

SEHATI SEJIWA TOLAK BN.








0 ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger