Home » , » Tidak Hadir Persidangan Anti Rasuah Antarabangsa (IACC)"Najib PM Yang memalukan Malaysia"

Tidak Hadir Persidangan Anti Rasuah Antarabangsa (IACC)"Najib PM Yang memalukan Malaysia"

Written By Wadah Baru on Ahad, 6 September 2015 | 2:20 PTG

Oleh Dato' Mahfuz Omar

Malaysia telah dipilih menjadi tuan rumah Persidangan Anti Rasuah Antarabangsa (IACC).Pemilihan Malaysia sebagai tuan rumah sepatutnya disambut dengan rasa bangga oleh semua pihak apatah lagi bagi kerajaan. Ini kerana kita sering melaungkan seperti mana PM Dato' Seri Najib menyebut kerajaan tidak bertolak ansur dalam usaha memerangi rasuah. Rasuah adalah musuh negara.

2. Sepatutnya persidangan sehebat ini mesti dihadiri oleh PM untuk merasmi dan menyampaikan ucaptama untuk memberi tahu 1,000 perwakilan dari 130 buah negara tentang agenda dan usaha kerajaan Malaysia membanteras dan memerangi Rasuah yang menjadi Musuh utama negara. Salah satu dari enam bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang diperkenalkan Najib ialah membanteras dan memerangi rasuah.

3. Suatu yang mengejutkan dunia ialah Najib selaku Perdana Menteri Malaysia yang menjadi tuan rumah gagal hadir sehingga tamat persidangan pada 4 Sept 2015 untuk menyampaikan ucaptama dengan hanya memberi alasan keselamatan. Kegagalan Najib memalukan Malaysia.Sepatutnya beliau perlu berani berhadapan dengan perwakilan 130 negara untuk perjelas dan membersih namanya dan negara dari segala tanggapan buruk selama ini ekoran dari isu 1MDB.

4. Malangnya Persidangan IACC berakhir tanpa apa apa penjelasan yang meyakinkan tentang krisis penyelewengan dan salah guna kuasa yang membabitkan Najib. Hanya diberikan alasan tidak hadirnya Najib atas faktor keselamatan, risau penerimaan delegasi yang hadir terhadap Najib, bakal berdepan dengan aktivis yang garang dan bimbang dengan persekitaran persidangan yang ganas. Ini adalah kali kedua alasan keselamatan untuk mewajarkan Najib tidak hadir selepas program nathing to hide. Alasan ini sebenarnya menunjukan Najib hilang keyakinan diri berdepan dengan cabaran dan hakikat sebenar Najib tiada jawapan dan penjelasan yang boleh diberikan.

5. Jemput kenduri besar.Tiba hari kenduri tuan rumah berada di wad hospital kerana sakit. Sama lah apa yang berlaku di IACC tuan rumah Najib diserang mengejut penyakit "risau" dan takut tak selamat ada di rumah.Kegagalan Najib untuk hadir ke persidangan IACC tidak membantu Negara keluar dari krisis ekonomi dan skandal kewangan 1MDB serta kejatuhan nilai matawang ringgit Malaysia yang sedang melanda negara, sebaliknya akan menjadikan krisis ini akan lebih parah. Apa boleh buat nasib malang rakyat Malaysia memiliki PM dihinggapi penyakit risau dan takut berpegang dengan pepatah melayu "Berani kerana benar takut kerana salah".

"SELAMATKAN RAKYAT DAN MALAYSIA TERCINTA"
Dato' Mahfuz Omar
Ahli Parlimen Pokok Sena

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger