Home » » Dr. Khairuddin, bantuan persekolahan SAR di P.Pinang diberikan bukan atas sentimen politik kepartian

Dr. Khairuddin, bantuan persekolahan SAR di P.Pinang diberikan bukan atas sentimen politik kepartian

Written By Wadah Baru on Khamis, 1 Oktober 2015 | 2:17 PTG

Oleh ZAINULFAQAR YAACOB

Kalau Sekolah Rendah Islam Al-Ansar (SRIA) dan Sekolah Rendah Islam Bahrul Ulum (SRIBU) tidak pernah memohon peruntukan Bantuan SAR daripada Kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang bagi tahun ini, bagaimana kedua-dua sekolah yang ditadbir urus oleh pemimpin PAS Pulau Pinang itu dipertimbang untuk mendapatkan sumbangan berwajib?

Dato' Dr. Mohd. Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri perlu tahu bahawa agihan peruntukan bantuan pendidikan ke sekolah-sekolah di negeri ini berdasarkan keperluan dan keutamaan, sebagaimana dimohon sekolah-sekolah Islam yang lain.

Barangkali Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat berkenaan ini menganggap bantuan pendidikan yang disalurkan kepada dua sekolah swasta terbabit sejak beberapa tahun lalu atas dasar sentimen politik kepartian.

Kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang sebenarnya banyak berbeza dengan tadbir urus parti, jika mahu dinisbahkan kepada PAS atau Kerajaan Negeri Kelantan.

Di Pulau Pinang, Exco Hal Ehwal Agama Islam Dato' Abdul Malik Abul Kassim dan Dato' Mohd. Salleh Man (Yang di-Pertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang, MAINPP) yang menguruskan hal ehwal berkaitan Islam dan umat Islam, dan bukan parti politik.

Berkaitan Hal Ehwal Islam atau hal ehwal fatwa (isu larang azan kononnya) bukannya diuruskan oleh Lim Guan Eng, dan bidang kuasa Ketua Menteri itu antaranya menjaga hal ehwal bukan Islam sahaja.

SAR dilayan 'dingin' oleh Kerajaan Pulau Pinang era Umno Barisan Nasional dulu.

Tetapi, peruntukan tahunan bantuan Sekolah Agama Rakyat (SAR) di bawah Kerajaan Negeri hari ini sejak tahun 2008 hingga 2009 berjumlah RM1.5 juta, dan dinaikkan kepada RM1.7 juta tiap-tiap tahun sejak 2010 hingga 2015.

Gambarannya, tidak berkurang pun peruntukan Bantuan Pendidikan SAR, walaupun DAP dan PAS saling berbeza pendapat dalam dunia politik kepartian masing-masing di negeri ini.

Di Pulau Pinang, peruntukan Bantuan Sekolah SAR berjumlah RM1.7 juta bagi tahun ini telahpun diagihkan oleh Bahagian Pendidikan JAIPP kepada 177 sekolah agama, berdasarkan keutamaan dan keperluan yang dimohon oleh pihak berkenaan.

Direkodkan, 104 Sekolah Agama Rakyat (KAFA Integrasi) menerima bantuan SAR bagi tahun 2005 yang berjumlah RM388,800, diikuti 27 Maahad Tahfiz (RM178,200), 14 Tadika Islam (RM26,900), 11 Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (RM249,500), tujuh Sekolah Agama Rakyat (RM435,500), Sekolah Rendah Agama Rakyat (RM381,100) dan tujuh sekolah pondok (RM90,000).

Gambarannya, bukan Pesuruhjaya PAS Negeri Ustaz Fauzi Yusof dan dan Ustaz Yusni Mat Piah (Ketua Penerangan PAS Negeri) sahaja yang membuka sekolah Islam secara swasta di negeri ini.

Abdul Malik pada sidang media tengah hari tadi antara lain mengesahkan kedua-dua sekolah berkenaan langsung tidak membuat permohonan, lagipun ada sekolah-sekolah lain khususnya tujuh sekolah pondok lebih memerlukan bantuan berwajib daripada Kerajaan Negeri.

Selain itu, katanya, ada permohonan tidak diluluskan kerana satu-satu sekolah itu atau mudirnya dinilai mempunyai kemampuan daripada segi kewangan.

Tambah beliau, ada permohonan lain diutamakan kelulusan bagi tahun ini kerana dinilai ada keperluan mendesak oleh Bahagian Pendidikan JAIPP sendiri.

Pokok pangkalnya, kena memohon sumbangan jika mahu diproses permohonan, bukan menanti peruntukan bantuan SAR tanpa membuat permohonan.

Nilai sendiri kenyataan Dr. Khairuddin yang menyebut, “tindakan ini memberi mesej bahawa DAP dan PKR yang sebelumnya menjadi pembangkang apabila berkuasa juga menjadi zalim dan tidak memberikan keadilan dan hak terhadap mereka yang tidak sehaluan politik dengan mereka.”

Jangan ada kebencian. Marilah mengamalkan politik rahmatan lil 'alamin.

“...jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa...” [Surah Al-Maidah: 8]

Bagi AMANAH, tadbir urus kewangan Kerajaan Negeri berdasarkan keperluan dan keutamaan sebenar rakyat adalah lebih mendekati maksud “keadilan” yang dituntut dalam Islam.

Justeru, AMANAH merakamkan ucapan terima kasih kepada Datuk Abdul Malik Abul Kassim kerana secara terbuka memberi penjelasan berhubung isu berbangkit ini.

Wallahu 'alam.

ZAINULFAQAR YAACOB
Ketua Komunikasi
AMANAH Pulau Pinang

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger