Home » » 2016: Kemarahan rakyat tetap membara

2016: Kemarahan rakyat tetap membara

Written By Wadah Baru on Selasa, 5 Januari 2016 | 2:36 PTG

Oleh Anina Saadudin

Pagi Januari di ibu negara adalah mirip musim tengkujuh di pulau saya, Langkawi. Kami
memanggilnya angin timur(sudah tentu bunyinya angin timoq).

Ketika ini rumput kering dan banyak daun-daun hutan yang luruh kerana kekurangan hujan. Angin yang bertiup kering membawa bersama aroma rumput dan dedaun kering dari hutan khatulistiwa yang mendominasi bumi Langkawi ketika saya kecil.

Saya ingin kongsikan kepada anda semua betapa angin timur yang bertiup kencang dari lautan ini membawa bersamanya aroma laut andaman dan ianya bernilai aromaterapi lautan yang asli dan suci. Ia bukan seperti semburan `Sea Breeze’ tiruan dari botol yang dihasilkan di meja makmal.
Musim timur meninggalkan kesan psychology mendalam di jiwa saya hingga ke hari ini. Ianya musim terindah dalam kehidupan saya sebagai anak pulau. Setiap pagi saya akan duduk di beranda rumah kedai ayah yang di kelilingi pohon kelapa
.
Bunyi angin yg menderu bercampur bunyi daun-daun kelapa yang riuh menjadikan ianya pesta keamanan bagi saya. Syurga saya akan lebih indah bila burung berkicauan, ayam berkokokan dan sesekali bunyi enjin motor kapcai orang kampung melengkapkan kehidupan syurga di pulau saya.
Kini sudah 5 tahun saya menetap di kawasan berbukit yang dikelilingi padang luas di Selangor. Di belakang rumah saya adalah hutan nipis yang didiami monyet, ayam hutan, kelip-kelip dan berbagai unggas hutan. Sudah nama anak kampung pasti saya mencari suasana yang sama di pinggiran untuk mencari rezeki di bandar.

Pagi Ahad ini memberi saya ruang untuk kembali mengimbau detik indah kehidupan kanak-kanak dan remaja saya dipulau berpasir putih suci. Saya tersenyum sepanjang pagi melihat dari jendela kamar tidur saya yang mengadap hutan nipis. Cahaya matahari pagi dari celahan pokok benar-benar menyinari hidup saya pagi ini. Burung-burung menyanyi dan angin beraroma daun dan rumput kering meniup muka saya di pintu jendela membuatkan saya berasa seperti dakapan ibu disuatu pagi ketika kecil di pulau.

Kebahagiaan saya tiba-tiba disentap tatkala saya memegang telefon bimbit di hujung katil. Apabila jari saya menyentuh ikon Facebook, apa yang terpampang di sepanjang news feed hanya teriakan rakyat mendesak Perdana Menteri Malaysia ke enam meletak jawatan. Ia sama sekali berbeza ketika saya menikmati musim timur di Langkawi kerana ketika itu apabila mendengar mesyuarat tingkap makcik-makcik kampung yang pulang dari pasar.

Rakyat ketika itu setiap hari membina peningkatan hidup hasil kemakmuran ekonomi dan mereka semuanya menyayanyi dan menyanjungi Tun Dr Mahathir Mohamad. Berbeza hari ini, kerana rakyat sudah tidak bermesyuarat tingkap di rumah jiran, tetapi mereka mencurahkan keresahan dan kemarahan mereka di media sosial.

Keresahan saya menggunung tinggi memikirkan apa lagi aset negara yang akan dilelong oleh Datuk Seri Najib Tun Razak kepada kuasa asing. Aset strategik negara yang membekal kuasa elektrik kepada rakyat dan sektor ekonomi juga sudah dilelong murah oleh Datuk Seri Najib. Begitu juga aset tanah kerajaan yang sepatutnya menjadi hak rakyat turut dilelong Datuk Seri Najib. Apa lagi selepas ini?

Saya pasti ada lagi aset yang akan dilelong kerana 1MDB masih nazak dan ekonomi negara sedang menerima rawatan ICU. Segala subsidi yang diberikan sebagai nilai kasih sayang kerajaan kepada rakyat selama ini telah direntap rakus oleh Datuk Seri Najib. Rakyat hidup tanpa belas ihsan dan kasih sayang kerajaan lagi. Ia hanya kerana seorang manusia bernama Najib Tun Razak.

Begitu ramai orang Melayu dalam parti keramat bangsa, UMNO. Namun, semuanya umpama jantan tidak bertelur. Berlagak berkopiah tinggi mencium keris pusaka, namun, telurnya gugur dijampi mentera hitam. Sang ibu juga hilang kewanitaannya. Bertudung litup namun, lupa rukun ke enam umat Islam. Mereka menyerah nasib kepada presiden, bukan kepada Tuhan.
Salam angin timur.

Anina adalah bekas Ahli Wanita UMNO Langkawi

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger