Oleh Badan pemikir KPRU
Pilihan
Raya Negeri Sarawak (PRN Sarawak) 2016 telah menyaksikan sebanyak 26
pertandingan tiga penjuru, 12 pertandingan empat penjuru dan lima
pertandingan lima penjuru bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)
Sarawak.
Jumlah kerusi melibatkan pertandingan tiga penjuru
dan ke atas adalah sebanyak 43, bersamaan dengan 52.44 peratus daripada
jumlah kerusi DUN Sarawak sebanyak 82.
Pertandingan tiga penjuru dan ke atas semasa PRN Sarawak adalah sesuatu yang lumrah buat orang Sarawak.
Kerana
itu, biarpun pertandingan tiga penjuru dan ke atas melibatkan calon BN
Sarawak, calon Bebas, calon PKR dan calon DAP di enam kawasan DUN
Sarawak, hangat dipertikaikan oleh orang Semenanjung, namun impak
kontroversi tersebut tidak begitu besar buat orang Sarawak.
Bagaimanapun,
pertindihan kerusi melibatkan PAS dan Parti Amanah Negara (AMANAH)
yang mungkin berlaku pada dua pilihan raya kecil di Semenanjung atau
pertindihan yang mungkin juga melibatkan PKR dan DAP dalam pilihan raya
umum Ke-14 (PRU14), akan menjadi satu isu, khususnya di kalangan
pengundi Semenanjung yang mahukan pertandingan satu lawan satu, menjadi
realiti.
Bayangkan apa yang akan berlaku apabila tiba PRU14
nanti, wujud pertandingan tiga penjuru, sama ada melibatkan PAS dan
AMANAH atau PKR dan DAP? Pasti peratusan mengundi akan jatuh merudum
sehingga mempengaruhi keputusan semasa hari pengundian.
Apakah penyelesaian kepada masalah pertindihan kerusi antara parti-parti pembangkang? Terdapat tiga senario:
Senario pertama:
Parti-parti pembangkang teruskan dengan cara rundingan sedia ada yang
menyaksikan peristiwa seperti pengumuman unilateral mengejutkan parti
oposisi yang lain.
Dalam konteks ini, prinsip satu lawan satu
mungkin dihormati untuk sebahagian besar kerusi tetapi sebilangan kerusi
tertentu akan berdepan dengan pertandingan tiga penjuru.
Meneliti
perkembangan politik semasa pasca PRU13 sehinggalah PRN Sarawak 2016,
maka kebarangkalian senario pertama berlaku semasa PRU14 adalah yang
tertinggi.
Senario kedua: Sistem pilihan raya
sedia ada, yakni sistem pengundian 'First-Past-The-Post (FPTP)' hanya
memenangkan satu-satunya calon yang memperolehi undian tertinggi,
biarpun dengan kelebihan satu undi berbanding dua calon yang lain dalam
pertandingan tiga penjuru.
Kecacatan sistem FPTP ini mendorong
parti-parti pembangkang untuk bersatu berdepan dengan BN secara satu
lawan satu bagi meningkatkan peluang kemenangan.
Dalam konteks
ini, peranan Datuk Seri Anwar Ibrahim begitu signifikan, malah menyerlah
selepas pemenjaraan beliau dan seterusnya Pakatan Rakyat berkecai.
Apa
yang berlaku kemudian dan sehingga hari ini membangkitkan dua persoalan
penting, iaitu sama ada kita ubah sistem FPTP atau kita keluarkan Anwar
Ibrahim daripada penjara?
Mengapa? Kerana dua persoalan ini
saling berkait, satu daripadanya berkait rapat dengan sistem dan satu
lagi berkait rapat dengan aktor.
Dalam sistem yang menyediakan
suasana persaingan yang lebih adil, peranan aktor dalam hal ini tidak
begitu menonjol kerana sistem memberi ruang yang lebih adil dari segi
peratusan kebarangkalian perwakilan kepada semua parti pembangkang.
Tetapi
dalam sistem yang cacat, peranan aktor seperti Anwar yang mampu
menyatukan semua parti pembangkang utama dan memastikan pertandingan
satu lawan satu semasa pilihan raya menjadi penting sekali.
Malangnya
Anwar berada di penjara dan kecacatan sistem sedia ada begitu
menonjol. Dalam konteks di mana pihak pembangkang tidak mampu
mengeluarkan Anwar daripada penjara, maka sistem sedia ada harus
diubah.
Jika sistem FPTP dapat diubah dan digantikan dengan
sistem pengundian 'Proportional Representation (PR)' di mana kerusi
akan diagihkan kepada parti-parti bertanding berdasarkan peratus undian
yang diperolehi, seperti yang diamalkan di Indonesia, Rusia, Itali,
Belanda dan sebagainya, maka dalam keadaan di mana wujud pertandingan
tiga penjuru sepertimana yang berlaku semasa PRN Sarawak 2016, maka PKR
dan DAP akan dapat bersaing antara satu sama lain secara lebih adil.
Di
bawah sistem pengundian PR – sekiranya tiada mana-mana parti mampu
memenangi lebih daripada 50 peratus kerusi, maka parti yang berlainan
perlu berunding supaya menubuhkan kerajaan bersatu atau coalition
government.
Sekiranya sistem pengundian alternatif (alternative
voting atau AV) diamalkan, seperti di Australia, maka para pengundi
bolehlah mengundi calon-calon mereka dengan meletakkan kedudukan
(ranking) bagi setiap calon.
Misalnya jika PKR dan DAP menandingi
kerusi yang sama, penyokong PKR bolehlah memilih calon DAP sebagai
“pilihan kedua” dan penyokong DAP bolehlah memilih calon PKR sebagai
“pilihan kedua”.
Dengan sistem ini, sekiranya tiada mana-mana
calon mendapat undian melebihi 50 peratus, maka calon yang terendah
dalam undian akan disingkirkan, dan undiannya akan diagihkan semula
kepada calon-calon yang lain mengikut pilihan alternatif pengundinya.
Proses
ini mesti diulang selagi belum ada calon mengutip 50 peratus - sistem
AV ini sememangnya adalah untuk memastikan bahawa pemenang mampu
mewakili suara majoriti kawasannya.
Ataupun sistem yang
mencampurkan atau menggabungkan sistem yang berlainan - contohnya
campuran antara PR dan FPTP di Jerman dan New Zealand; atau gabungan
selari (parallel voting) antara PR dan FPTP seperti di Thailand,
Taiwan, dan Korea Selatan - diamalkan supaya setiap parti mampu
menggunakan kekuatan masing-masing untuk bersaing supaya meraikan undi
dan hanya bekerjasama selepas pilihanraya untuk menubuhkan kerajaan.
Tetapi
nampaknya ini tidak akan berlaku selagi BN masih memerintah, kerana
sistem FPTP sedia ada jelas menguntungkan mana-mana parti yang
mendominasi pemerintahan persekutuan, terutamanya mereka dapat
melakukan 'gerrymandering' (melukis sempadan kawasan pilihanraya yang
pelik supaya menguntungkan pihak sendiri) dan 'malapportionment'
(ketidakseimbangan bilangan pengundi bagi kawasan yang berlainan).
Pertambahan
11 kerusi baru DUN Sarawak dan keputusan kerusi-kerusi ini yang
memihak kepada parti pemerintah, merupakan satu lagi bukti bagaimana
sistem sedia ada menguntungkan pihak pemerintah.
Senario ketiga: Dalam
keadaan di mana sistem FTPT tidak dapat diubah dan Anwar di penjara,
bagi mengelakkan senario pertama yang berlaku di Sarawak daripada
berulang semasa PRU14, maka rombakan semula gabungan parti-parti
pembangkang harus dilakukan di mana tujuannya jelas untuk memastikan
pertandingan satu lawan satu secara menyeluruh, menjadi realiti semasa
PRU14.
Dalam hal ini, tawaran Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri
Azmin Ali kepada PAS sejurus selepas mengetahui keputusan PRN Sarawak
2016, tepat pada masanya. Ahli Parlimen PAS, Datuk Mahfuz Omar juga
menyatakan pendirian menyeru PAS supaya menyambut pelawaan Azmin dan
kembali menyertai satu pakatan pembangkang bersama PKR, DAP dan AMANAH.
PRN
Sarawak ini membuktikan bahawa PKR dan DAP telah gagal bersatu
menghadapi kecacatan sistem pengundian FPTP. Begitu juga PAS dan AMANAH.
Setiap parti politik pembangkang mempunyai kepentingan masing-masing
dan mereka saling bersaing.
Dalam konteks kecacatan sistem sedia
ada, persaingan sesama mereka akan menjurus kepada pertandingan tiga
penjuru yang menghampakan rakyat yang berhasrat mengundi pembangkang dan
membawa perubahan.
Justeru, tanpa meneliti tiga senario ini
secara mendalam dan mengambil satu tindakan politik yang rasional, maka
badan pemikir Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) menjangkakan, PRU14
bakal menyaksikan kegagalan teruk pihak pembangkang dalam menuju ke
arah perubahan rejim pemerintah.
Nota: Dikeluarkan oleh Ooi Heng, pengarah eksekutif badan pemikir
Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU)
Isu pertindihan kerusi: Tiga senario menuju PRU14
Written By Wadah Baru on Rabu, 11 Mei 2016 | 12:54 PTG
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan