Home » , » ‘Pelik laporan audit 1MDB masih rahsia’

‘Pelik laporan audit 1MDB masih rahsia’

Written By Wadah Baru on Selasa, 12 Julai 2016 | 4:28 PTG

PETALING JAYA: Seorang peguam kanan melahirkan rasa hairan laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB masih diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Mohd Hanif Khatri Abdulla berkata ia mungkin kerana laporan itu mendedahkan salah laku jenayah.
Katanya, sepatutnya ia tidak lagi dirahsiakan selepas hasil penyiasatan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengenai 1MDB selesai dan dibentangkan.

“Mungkin pada masa itu kita boleh terima kerana mendedahkan kandungan laporan audit pada masa PAC bersidang menjejaskan siasatan PAC.

“Tetapi di mana prejudisnya apabila PAC sudah sediakan laporan dan sebahagian laporan PAC sendiri merujuk kepada kandungan laporan Ketua Audit Negara.

“Bagaimanakah sekarang, laporan Ketua Audit Negara masih dikekalkan sebagai OSA?
“Bagi saya ini amat aneh sekali,” katanya menerusi video dimuat naik ke Facebooknya semalam.

Laman Sarawak Report baru-baru ini mendedahkan apa yang didakwanya sebahagian salinan bocor laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB.

Sehubungan itu, Putrajaya menggesa polis menyiasat memastikan sama ada berlaku ketirisan dokumen rahsia di bawah OSA.

PAC mengadakan pendengaran mengenai kewangan dan pelaburan 1MDB tahun lalu, manakala Jabatan Audit Negara pula menjalankan siasatan ke atas kewangan 1MDB.

Laporan PAC mengenai 1MDB dibentangkan di Dewan Rakyat awal tahun ini, tetapi penemuan Ketua Audit Negara diklasifikasikan sebagai rahsia rasmi dan tidak dibentangkan bersama laporan itu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger