Home » , » Henti raikan ‘kemerdekaan’ Malaysia pada 31 Ogos

Henti raikan ‘kemerdekaan’ Malaysia pada 31 Ogos

Written By Wadah Baru on Ahad, 28 Ogos 2016 | 1:56 PTG

Oleh Dewitt Ferrer Motijun 

Apabila tiba saja bulan Ogos pada setiap tahun, akan timbul persoalan tentang tarikh kemerdekaan Malaysia yang sebenar. Sesetengah pihak mendakwa Malaysia merdeka pada 31 Ogos, dan ada juga yang mempertikaikan tarikh tersebut dan mengatakan Malaysia sebenarnya hanya merdeka pada 16 September.

Harus diingat Malaya, Sabah dan Sarawak diperintah dan dikawal secara berbeza semasa zaman penjajahan British dan diberikan kemerdekaan secara berasingan. Persekutuan Malaya dimerdekakan British pada 31 Ogos 1957, manakala Sabah dimerdekakan pada 31 Ogos 1963. Sarawak pula mendapat kemerdekaan lebih awal daripada Sabah, iaitu pada 22 Julai 1963.

Fakta sejarah jelas menunjukkan Malaysia tidak pernah dijajah atau dimerdekakan kerana Malaysia adalah satu Persekutuan baru yang dibentuk bersama oleh Sabah, Sarawak, Singapura dan Malaya secara rasmi pada 16 September 1963 (Singapura meninggalkan Persekutuan Malaysia pada 1965). Persekutuan Malaysia dibentuk melalui Perjanjian Malaysia yang ditandatangani di London pada 9 Julai 1963.

Adalah jelas Malaysia sebagai satu Persekutuan baru hanya terbentuk pada 16 September 1963 dan bukannya 31 Ogos. Tidak ada “kemerdekaan” Malaysia yang harus diraikan pada setiap tahun kerana Malaysia dibentuk dan bukan dimerdekakan. Apa yang harus diraikan ialah Hari Malaysia pada 16 September.

Sekiranya kerajaan serius menyatukan rakyat dan membina satu Persekutuan bersatu dan stabil, kerajaan seharusnya memberi pengiktirafan yang lebih kepada tarikh 16 September dan berhenti meraikan “kemerdekaan” Malaysia pada 31 Ogos, sebaliknya hanya meraikan Hari Malaysia pada 16 September.

Penggunaan nama ‘Hari Kebangsaan’ sebagai panggilan rasmi perayaan dengan tidak menyebut bilangan ulang tahun sambutan tidak menyelesaikan isu ini, kerana yang menjadi persoalannya adalah tarikh 31 Ogos.
Meraikan Hari Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos adalah tidak betul kerana Malaysia tidak pernah dijajah atau dimerdekakan, sebaliknya Malaysia adalah Persekutuan baru yang dibentuk pada 16 September.

Sabah dan Sarawak tidak menyertai Persekutuan Malaya, sebaliknya bersama Malaya dalam membentuk Persekutuan Malaysia. Kerajaan perlu membuat keputusan menyambut hari kemerdekaan di dalam konteks Pembentukan Malaysia pada 1963.

Rakyat Malaysia harus rajin membaca untuk mengetahui kebenaran fakta sejarah, terutamanya Perjanjian Malaysia yang membawa kepada penubuhan Persekutuan Malaysia. Sejarah sudah tertulis dan kita tidak boleh mengubahnya.

Dewitt Ferrer Motijun ialah pelajar kajian politik dan pemerintahan di Universiti Malaysia Sarawak.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger