Oleh Dr Dzulkefly Ahmad
Menteri kewangan Datuk Seri Najib Razak berjaya merumuskan “bajet pilihan raya” dengan cemerlang. Syabas!
Pastinya hampir seluruh segmen rakyat diberikan peruntukan bagi
menyuntik rasa sedap. Tidak ada yang dipinggirkan. Perdana menteri
berjaya mencetuskan “rasa enak” atau “feel-good factor”.
Tetapi selama mana boleh lega dan rasa sedap atau enak itu? Selama ada makanan itu dalam mulut sebagai “alas perut”.
Ya, tetamu diberikan hidangan “muruku” ketika bertandang di rumah
sahabat menyambut perayaan Deepavali. Tak sedap ke muruku ini? Sedap.
Tetapi kalau sampai ke malam tetamu masih menguyah muruku, tentunya
pelik dan ada yang tidak kena.
Nah, kami nobatkan Belanjawaan 2017 ini sebagai “Bajet Muruku Najib
Razak”! Tulisan ini bertanggungjawab meyakinkan anda akan ketepatan
keputusan kami.
Buat permulaan, peringatan fakta anggaran perbelanjaan dan sedikit komentar awal tentang perihal itu.
Anggaran Perbelanjaan Persekutuan yang diperakukan bagi tahun 2017
berjumlah RM262,800 juta. Perbelanjaan Mengurus sebanyak RM214,800 juta,
sementara Perbelanjaan Pembangunan disediakan peruntukan sebanyak
RM48,000 juta atau 18.3%.
Daripada peruntukan pembangunan ini, hanya RM25.9 bilion sahaja untuk
sektor ekonomi, selebihnya untuk sektor sosial, keselamatan dan
pentadbiran am.
Hutang ‘tersembunyi’
Mengurangkan peruntukan pembangunan sememang menjadi tabiat Najib.
Peruntukan untuk memacu pembangunan ekonomi khasnya, sejak beliau ambil
alih negara, sengaja secara di luar bajet atau “off-budget spending”.
Hutang itu tidak dikira atau “nampak” dalam penyata kewangan (balance
sheet) sebagai aset dan hutang (debt) sebagai liabiliti. Dengan kata
lain, hutangnya “tersembunyi”. Maka kewangan negara (atau syarikat)
nampak sihat atau ‘heathy’.
Laporan Ketua Audit 2012, contohnya, menggemparkan rakyat yang faham
kewangan, kerana tetiba nama PFI Sdn Bhd, anak syarikat milik kerajaan
berhutang sebanyak RM28 bilion. Tabiat berbelanja di luar kawalan
pemantauan Parlimen ini jugalah, antara lainnya, menatijahkan fenomena
skandal super-mega 1MDB.
“Defisit fiskal” nisbah KDNK seolah-olah terus turun daripada 3.8%
pada 2013 kepada 3.4% pada 2014, 3.2% untuk tahun 2015. Bagi 2016,
kerajaan mengharapkan defisit fiskal akan dapat diturunkan ke paras 3.1%
KDNK dan 3% untuk 2017. Hakikatnya pastinya tidak begitu.
Penelitian Laporan Ekonomi 2016/2017 yang diterbitkan Kementerian
Kewangan akan menemukakan kita dengan fakta bahawa Syarikat Awam Bukan
Kewangan (SABK) yang terdiri daripada 29 syarikat-kaitan kerajaan (GLC)
seperti Indah Water Konsortium, KTM Bhd, Telekom Malaysia, Malaysia
Airlines Bhd, Malaysia Airport Holdings, Prasarana, Syarikat Perumahan
Negara, Tenaga Nasional, MRT Co, UEM Group dan banyak lagi, juga
berhutang dengan jumlah yang besar.
Laporan tersebut menunjukkan SABK masih punya hutang berbaki sebanyak
RM50,472 juta (RM50.5 bilion). Pembayaran hutang (debt services)
kerajaan pusat pula dilaporkan dalam bajet pada paras RM28.8bilion
setahun untuk 2017.
Itu tidak termasuk hutang RM20 bilion, juga ditanggung kerajaan akibat angkara rompakan ke atas 1MDB.
Tema bajet Najib, andainya anda terlupa kerana seronok menguyah
muruku, ialah “Menjamin Perpaduan dan Pertumbuhan Ekonomi, Menghemah
Perbelanjaan Inklusif, Mensejahtera Kehidupan Rakyat Seluruh”. Tahniah
Najib! Tema Belanjawaan paling panjang sejak Merdeka.
Seandainya penulis diminta mengulas bajet Najib tentang perihal
seluruh “pemberian muruku atau gula-gula” ini kepada semua segmen
rakyat; B-40 dan M-40, OKU, awam-swasta dan sektor ketiga-tak formal,
bandar-luar bandar, mengikut sektor pertanian, pembuatan, perkhidmatan,
pendidikan, kesihatan dan lain-lain nescaya habis ruang penulisan ini.
Tentu tidak besar menafaatnya. Cukup secara kritis dan secara selektif.
Kita mulakan.
Bajet PRU?
Kita jawab dulu sama ada ini “bajet pilihan raya”. Sebab ada yang
dakwa tak mungkin kerana peruntukan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya
RM48.6 juta sahaja.
SPR diperuntukkan RM150.6 juta pada 2016 bagi antara lainnya,
menjalankan pilihan raya negeri Sarawak. Pada Bajet 2013, SPR mendapat
peruntukan mega RM461.6 juta untuk mengurus pilihan raya umum (PRU)
ke-13. Jadi bagaimana?
Komentar saya, tanggapan seperti ini punya risiko. Ini mungkin
langkah Najib secara taktikal untuk “decoy” atau “tipu” pembangkang.
Bila-bila masa Najib boleh bentang “Anggaran Perbelanjaan Tambahan”
(Supplementary Budget) kalau beliau sudah cukup yakin boleh menang tahun
depan. Hati-hati dan jangan terleka.
Perumusan Bajet 2017 ini dan ditambah dengan cara Najib
membentangkannya berjaya melupakan rakyat akan kedudukan ekonomi negara
sebenarnya.
Pendapatan negara terus menurun sejak 2015 daripada RM235.2 bilion
kepada anggaran RM225.7 bilion pada 2016. Bajet 2017 menganggarkan
pendapatan turun lagi sebanyak RM219.7 bilion. Anggaran angka itu pun
tidak realistik.
Sementara pendapatan dari hasil cukai pendapatan petroleum (Pita)
yang menurun daripada RM11.6 bilion pada 2015 kepada RM8.5 bilion,
apakah asas jangkaan Najib bahawa ramalan pendapatan dari Pita akan
meningkat ke tahap RM10.6 bilion?
Begitu juga kedudukan cukai pendapatan korporat (Cita) yang
dijangkakan akan meningkat, sementara Putrajaya tahu bahawa kadar
pertumbuhan negara tidak begitu memberangsangkan. Ramalan untuk
mendapatkan RM69.2 bilion, sekali lagi agak tinggi. Pihak korporat hanya
mampu menjana RM63.2 bilion tahun 2016 ini.
Pun begitu, ramalan untuk mendapatkan pungutan cukai GST untuk 2017
akan melonjak ke paras RM40 bilion dari RM38.5 bilion untuk 2016. Apa
asas Najib rakyat akan berbelanja besar. Sebab diberi BR1M?
Buat pekak
Persoalan besar buat kami ialah keengganan Najib berterus terang
mengenai kedudukan ekonomi sebenar atau dengan kata lain, dia buat pekak
sahaja.
Kembali kepada topik asal. Persoalan besar yang perlu dijawab Najib
ialah sejauh mana bajet ini mampu merungkaikan permasalahan rakyat.
Memang dijangkakan BR1M akan dinaikkan. Tetapi penambahan 54 sen sehari
untuk kelompok penerima BR1M di bawah gaji RM3,000, apakah akan dapat
membantu menangani kos saraan hidup sementara gaji mereka tidak naik
berkadar dengan inflasi?
Memetik kajian orang awam (NST, Okt 22, 2016, ms 6), Pengurus
Perhubungan Raya, Melinda Ambrose, 30, menyatakan kenaikan RM200 tidak
bemakna bagi mereka yang layak menerimanya, sebab ia tidak banyak
membantu perbelanjaan seharian kerana kos saraan hidup telah meningkat.
“Apa yang kami perlukan ialah mengurangkan kadar tol dan perkhidmatan
nurseri percuma supaya ibu-ibu mampu berkerja”. Nah, kerajaan patut
tahu denyut nadi rakyat.
Kalau asalnya hanya golongan B-40, tetapi sekarang Putrajaya bermurah
hati melanjutkan kepada golongan M-40. BR1M tidak wajar dijadikan
program jangka jauh. Takut-takut Malaysia akan segera menjadi ikon
“BR1M-Economy” dalam liga negara maju sedikit waktu lagi!
Apa sebenarnya yang mahu dicapai Bajet 2017? Kalaulah seperti yang
selalu didakwa Putrajaya, kaedah perumusan bajet yang digunakan mereka
ialah “Outcome-Based Budgeting” atau “Bajet Berdasarkan Keputusan”, maka
apakah keputusan yang mahu dicapai?
Apakah peningkatan hutang – 3 jenis – korporat, isi-rumah dan hutang
kerajaan? Pertumbuhan ekonomi Malaysia sebenarnya dipacu hutang atau
“debt-based growth” melalui “debt-based consumption” atau perbelanjaan
berhutang. Pertumbuhan dipacu “domestik” dengan berhutang besar. Itu
model yang tidak mapan. Pertumbuhan mesti dipacu produktiviti.
Nasib B-40
Lebih khusus lagi, sejauh manakah Bajet 2017 sebagai alat fiskal
jangka pendek, berbanding dengan program pembangunan jangka tengah dan
jangka panjang (seumpama Rancangan Malaysia), mampu mengatasi beberapa
persoalan besar seperti penekanan terhadap penjanaan pekerjaan yang
memberi sistem upah yang lebih tinggi? Apakah memadai dengan
selama-lamanya menjadi pemandu Uber sahaja buat B-40 bahkan M-40!
Ya, sejauh manakah Bajet 2017 ini, diyakini dapat membantu
peningkatan tahap produktiviti pekerja-pekerja di negara ini sekaligus
memberi peluang pekerjaan dan ruang untuk menjana pendapatan dan upah
yang lebih tinggi. Ini yang dituntut Gen-Y dan semua rakyat. Seramai
60,000 diberhentikan kerja mutakhir ini dan 200,000 graduan menganggur.
Untuk ingatan, Najib akui dalam ucapannya, hanya 2.1 juta daripada
14.6 juta warga kerja atau 14%, yang mampu atau perlu membayar cukai
pendapatan. Itu membuktikan hakikat kedudukan tahap gaji atau “wage
regime” rendah di negara ini. Sepatutnya juga asas pemilikan rumah mesti
bersandarkan pendapatan yang munasabah.
Barulah akan terlaksana “pemilikan yang berhemah”. Bukan dengan cara
meningkat kelayakan pinjaman penjawat awam berhutang dan pengenalan
pelbagai skim rumah mampu milik! Takut hanya mampu tengok! Sekali lagi,
asas dan dasarnya ialah “pendapatan yang bermaruah” – “a decent income”.
Memang diakui pelbagai peruntukan dirumus bagi meningkat pusat
vokasional, politeknik dan pembangunan keterampilan teknikal atau TVET
untuk keperluan industri. Namun potongan hampir 20% kepada 20 institusi
pengajian tinggi awam dalam pengurusan perbelanjaan pasti akan
menjejaskan prestasi pusat pengajian tinggi awam negara yang baru
memasuki radar ranking dunia.
Potongan dana penyelidikan adalah satu yang tidak wajar kalau
“outcome-based budgeting” meletakkan kepentingan melahirkan kreativiti
dan inovasi adalah kunci dalam merancakkan kegiatan ekonomi-berteraskan
pengetahuan.
RM300 juta yang dikongsikan bersama 5 universiti penyelidikan tidak
memberi keutamaan yang sewajarnya. Jangan sedap pada retorik sahaja.
Sementara itu, amat mustahak bagi memperteguhkan institusi yang
kritikal bagi menyemakkan imbang ketempangan semua pihak termasuk
penguasa politik atau parti pemerintah dan pihak birokrat.
Cerita “little napolean” semakin menjadi-jadi. Songlap RM114 juta
dana Jabatan Air Sabah satu contoh mutakhir. Sudah jadi budaya perihal
songlap dan rompakan seperti ini.
Apakah preskripsi dan peruntukan Bajet 2017 untuk mendepani gejala
ini secara konkrit dan serius? Langsung tidak disinggung. Umum amat
fahami kedudukan menteri kewangan.
Namun, untuk Najib kekal dalam penafian bahkan mengalihkan kesalahan
merosakkan persepsi masyarakat pelabur antarabangsa kepada pihak
pembangkang, adalah paling tidak sopan dan tidak bermoral.
Agar Belanjawaan 2017 tidak menjadi sekadar “Bajet Muruku” untuk alas
perut, amat mustahak semua pihak menggembleng tenaga memainkan peranan
menjaga maruah dan keutuhan kedaulatan tanah air tercinta ini.
Memerangi apa jua jenis kezaliman dan kemungkaran, termasuk dibidang
kemungkaran ekonomi dan memajukan tadbir urus kewangan, adalah
tangungjawab bersama.
* Dr Dzulkefly Ahmad merupakan pengarah strategi Amanah.
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan