Home » , » Batalkan hukuman gantung Hanif, Afiqah

Batalkan hukuman gantung Hanif, Afiqah

Written By Wadah Baru on Khamis, 13 Ogos 2015 | 10:37 PTG

Oleh Faiz Fadzil

Hukuman yang menyedihkan dan memeranjatkan apabila dua orang pimpinan tertinggi mahasiswa UIAM iaitu Saudara Hanif Mahpa dan Saudari Afiqah Zulkifli dikenakan hukuman gantung pengajian selama 2 semester atas sebab penganjuran Forum GST.

GST adalah satu sistem percukaian yang baru diperkenalkan oleh pihak Kerajaan. Sudah pasti segala aspek ekonomi, undang-undang dan kesan sosial mempunyai kaitan rapat dengan pelaksanaan GST. Maka, forum adalah medan terbaik bagi membicarakan aspek-aspek ini. Forum yang merupakan medan ilmiah terbaik telah bertukar menjadi medan kesalahan.

Agak memalukan apabila UIAM gagal mempraktikkan sifat islamnya dan antarabangsanya. Sesungguhya Islam mengarahkan sesuatu perkara dihukum dengan adil. Adilkah menghukum mahasiswa sebegitu rupa hanya kerana menganjurkan forum? Bukankah kebebasan asasi untuk berhimpun dan bersuara dibenarkan oleh Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang diiktiraf dalam Geneva Convention yang diterima sejagat?

GAM Harapan Baru melahirkan rasa kecewa dengan hukuman draconian ini kerana ia memperlekehkan mahasiswa yang merupakan golongan intelektual yang merupakan harapan negara bagi membawa negara tercinta ini ke tahap yang lebih maju dan berintegriti.  Sebagai mahasiswa, mereka juga tidak terkecuali daripada pelaksanaan GST. Hukuman penggantungan pengajian 2 semester akan menyebabkan tempoh pengajian mereka berpanjangan dalam keadaan mereka pula perlu membayar balik pinjaman PTPTN.

GAM Harapan Baru dengan ini mendesak Majlis Senat UIAM mengkaji semula hukuman tersebut dan seterusnya membatalkan hukuman tersebut. Hukuman tersebut secara prima facie terbatal kerana tidak rasional yang bertentangan dengan prinsip rukun keadilan asasi dan Wednesbury Principle.

Gerakan Harapan Baru menawarkan khidmat guaman melalui NGO PROGUAM yang telah ditubuhkan bagi mengendalikan isu dan kes pelanggaran undang-undang dan hak asasi manusia yang menyokong Gerakan Harapan Baru.

Harapan Baru mendoakan semoga kedua-dua pejuang dan mahasiswa harapan negara ini terus tabah menghadapi ujian ini dan semoga pengajian kalian tidak terganggu dan berjaya hendaknya.

Faiz Fadzil
Pengarah Komunikasi
Gerakan Anak Muda (GAM)
Harapan Baru

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger