Oleh Ridzwan Abu Bakar
1. Sejak bulan september 2014 yang lalu selepas berlangsungnya
Muktamar Pas ke 61, antara tajuk popular yang dibahaskan ketika bercakap
berkaitan isu dalaman Pas adalah berkaitan 'ada juga orang Pas yang
anti dan tak sokong hudud'. Kempen dan dakwaan yang seumpama ini boleh
kita dapati dalam pelbagai media sosial dan juga melalui beberapa pentas
yang direka khusus bagi menghadapi pemilihan parti dalam muktamar ke 61
yang lalu.
2. Bahkan, sebahagian 'orang PAS' yang anti dan tak
sukakan hudud itu dikenalpasti seperti Dr Dzul, YB Hanifa, YB Khalid
Samad dan beberapa nama yang lain lagi.
3. Saya rasakan bahawa
selepas pemilihan yang diadakan pada 4/6 yang lalu, isu 'ada orang Pas
yang tolak hudud' akan berakhir, rupa rupanya tidak, angin 'konon'nya
nama nama yang disebutkan itu menolak hudud terus bertiup kencang,
sementelah pula mereka berhasrat bersama GHB yang diuar uarkan akan
mengganti kedudukan Pas di dalam PR 2.0, dari kerana itu, dakwaan
penolakan hudud itu lebih kencang dipalu untuk mengambarkan bahawa
mereka sememangnya tidak layak diikuti kerana mereka memusuhi hukum
Allah SWT.
4. Menanggapi dan memahami isu ini, amat mudah untuk
tidak disalahertikan bahkan untuk hanya bersikap 'syak' dan ragu
terhadap mereka pun tidak layak, kalaulah isu ini difahami dengan molek
dan 'noktah perbezaan' mahu difahami dan dibahaskan.
5. Apakah
'noktah perbezaan?', secara umumnya tidak ada mana mana pemimpin Pas
(samaada yang lalu dan yang sekarang) yang meragui apatah lagi menentang
hukum hudud, (inilah yang ditegaskan oleh YB TGHH dalam ucapan
penangguhan pada muktamar yang lalu). Lalu, apakah sebenarnya yang
berlaku sehingga ada 'orang PAS yang anti hudud' seperti yang dituduh.
Di sinilah pentingnya kita memahami 'noktah perbezaan', yang membezakan
dua pandangan dalam Pas berkaitan hukum hudud adalah 'masa' dan
'bagaimana' bukan 'kandungan' dan 'syiriyyah - legitimasi' nya.
6. Persoalan 'masa' dan 'bagaimana' hudud nak dilaksanakan bukan
termasuk dalam persoalan 'الثوابت' - perkara yang tetap - tetapi ia
termasuk dalam persoalan teknikal dan taktikal yang termasuk dalam bab
المتغيرات - yang menerima perubahan -, itu yang ingin dibahaskan oleh
sebahagian orang. Mungkin akan ada yang berkata 'Apakah Allah tidak
mengetahui tentang faktor masa?' Kita katakan 'Allah Maha Mengetahui,
tetapi Allah juga tidak menyuruh kita untuk ketepikan faktor sunnatullah
termasuklah sunnatullah dalam masa dan keadaan'. Mungkin juga akan ada
yang berkata dengan sinis 'Ini hukum Allah, buat apa fikir tentang
bagaimana, anda tolong Allah, Allah akan tolong anda', kita katakan 'Ya,
ini hukum Allah, namun Allah juga arahkan kita untuk membagaimanakan
hukumnya dengan baik sehingga hukum itu tidak terfitnah dan merosakkan
nama baik agama'. Apapun anda layak dan berhak tidak berSETUJU, namun
anda tidak berhak untuk menyimpulkan bahawa 'ada orang Pas @ orang Islam
yang anti hudud'.
6. Ummat ini dan khususnya anggota gerakan
Islam perlu dididik untuk berbincang berasaskan 'apa yang bersama' dan
'apa yang berbeza' berpandukan ilmu, bukan hanya secara semborono dan
berpandukan emosi ammarah yang kekadang sampai ketahap hanya berbicara
tentang 'hukum' tanpa melihat akibat dan latarbelakang sesuatu isu yang
berlegar dan meletus dalam masyarakat.
Semoga ada manfaatnya,
Islam dan hukumnya perlu ditegak dengan saksama dan dilaksanakan oleh
mereka yang berkepala dingin serta berilmu.
ISTIQAMAH BERSAMA KEBENARAN.
Ridzwan Abu Bakar
Gontor Putri 1
Mantingan, Jawa Timur Indonesia.
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan