Home » , » Persidangan Meja Bulat Ke Arah Pembentukan Pakatan Pembangkang Yang baru

Persidangan Meja Bulat Ke Arah Pembentukan Pakatan Pembangkang Yang baru

Written By Wadah Baru on Jumaat, 18 September 2015 | 2:45 PTG

Mutakhir ini, pelbagai kemelut negara akibat ketempangan kepimpinan kerajaan di bawah YAB Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri telah membebankan rakyat. Rakyat meletakkan harapan yang tinggi supaya parti-parti pembangkang di negara ini bersatu dalam sebuah pakatan yang harmoni demi tujuan bersama membela rakyat dan menewaskan Umno/Barisan Nasional.

Sebagai Ketua Pembangkang, saya telah mengambil inisiatif untuk duduk berbincang dengan pimpinan parti-parti pembangkang utama sejak sebulan yang lalu. Alhamdulillah melalui pertemuan-pertemuan ini, saya yakin ada kesepakatan yang kukuh ke arah membentuk sebuah pakatan pembangkang baru seperti yang dikehendaki rakyat.

Justeru, saya dengan penuh keinsafan dan harapan akan menganjurkan satu persidangan meja bulat ke arah pembentukan sebuah pakatan pembangkang baru, seperti berikut:


Tarikh             : Selasa, 22 September 2015

Tempat            : Banquet Hall, Hotel Empire Subang Jaya

Aturcara

930 pagi           : Pendaftaran pimpinan parti-parti politik, NGO & pemerhati

10 pagi             : Persidangan meja bulat

12 tengahari    : Sidang media



Pada hari ini, saya telah memanjangkan jemputan kepada pimpinan parti-parti pembangkang utama iaitu YB Dato’ Seri Abdul Hadi Awang (Presiden PAS), YB Saudara Lim Kit Siang (Ketua Parlimen DAP) dan YBhg Tuan Haji Mohamad Sabu (Presiden AMANAH) untuk menyertai persidangan meja bulat itu bersama-sama 3 pimpinan kanan lain dari setiap parti. Selain pimpinan parti-parti pembangkang, saya juga telah memanjangkan jemputan yang sama kepada pimpinan NGO seperti ABIM, Wadah, IKRAM, BERSIH dan Negaraku serta tokoh-tokoh seperti Dato’ Saifuddin Abdullah, Tan Sri Simon Sipaun dan lain-lain.

Saya memanggil persidangan meja bulat ini untuk membincangkan perkara-perkara penting yang perlu dipersetujui bersama ke arah pembentukan sebuah pakatan pembangkang baru dengan mengambil kira pandangan semua pihak yang selama ini bersama-sama berjuang untuk melahirkan sebuah Malaysia yang adil, inklusif, harmoni dan berdaya saing.

Saya yakin semua pihak akan mengenepikan perbezaan demi melahirkan sebuah pakatan pembangkang baru yang berkesan untuk membela rakyat dan menumpaskan Umno/Barisan Nasional.


YB DATO’ SERI DR WAN AZIZAH ISMAIL

Ketua Pembangkang Malaysia
Presiden KEADILAN

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger