Oleh Abd Shukur Harun
Parti
Amanah Negara (Amanah) kini sudah berumur 3 bulan, dengan keahlian
hampir mencapai 100,000 orang – sebuah parti yang sedang berkembang dan
sudah dirasakan kehadirannya di mana-mana.
Politik memang mengenai kuasa – politic is about power – dan Amanah
sendiri tentunya akan bertanding dalam pilihan raya umum (PRU) akan
datang untuk mendapatkan kuasa hingga ke Putrajaya.
Namun kehadiran Amanah – sebagai parti politik yang bernuansa Islam dan
juga memiliki ciri-ciri sebuah gerakan Islam, mendukung dwi fungsi
besar.
Iaitu sebagai parti politik, dalam masa yang sama sebagai gerakan Islam
generasi ke-2 yang mempunyai visi untuk mengubah world-view Islam
daripada pandangan yang jumud, beku, terperangkap dengan pemikiran
tradisi yang hingga keadaannya menutup ruang Islam sebagai "Rahmatan Lil
Alamin" – Islam sebagai rahmat seluruh alam.
Ertinya di sini, Amanah mempunyai visi pencerahan Islam supaya Islam
itu dilihat terbuka, ramah, peduli rakyat, tidak bersifat menghukum dan
melabel. Lebih daripada segalanya, Amanah mempunyai visi menghantar
Islam, dari segi pendekatannya, sebagai agama agung, wasatiyyah dan
menjadi penyelesai masalah manusia. Ini diungkapkan al-Quran secara amat
jelas.
Di sinilah Amanah diamanahkan supaya mengadakan pencerahan dari segi
pendekatan, sedangkan dasar-dasar asas Islam kekal dipertahankan.
Dengan keupayaan para tokoh agama dan intelektual yang berfikiran
dinamik di dalam Amanah, saya kira, visinya dapat direalisasikan.
Beberapa bulan lalu, para tokoh ini mengadakan Nadwah Ulama Nahdhah
Jadidah 2015 (Nunji’15) – wacana yang menuju kepada fikah Malayzi (fikah
yang mengambil pendekatan realiti masyarakat Malaysia).
Ketika berucap di perasmian Nunji ’15 Ogos lalu itu, Pengarah Nunji
’15, Datuk Dr. Mujahid Yusuf Rawa menekankan 8 perkara yang menjadi
sebahagian daripada perjuangan Harapan Baru, yang kini Amanah.
Lapan perkara itu ialah:
1. Bagi memposisikan diri sebagai sebuah parti Islam baharu dalam
politik negara ini, Harapan Baru menganjurkan satu seminar yang
dipanggil Nunji’15 pada Ogos lalu.
2. Ia dinamakan sebagai Nadwah Ulama Nahdhah Jadidah, sebagai merujuk
kepada “kebangkitan baharu” dari sudut pemikiran Islam yang inklusif.
3. Kami memilih tema “Islam dan Konsep Kenegaraan” bagi merungkaikan
masalah perlaksanaan Islam dalam kerangka sebuah negara serta
perundangan yang ada.
4. Ia antara lain membincangkan tajuk penetapan kaedah fikah dalam
operasi setempat dan lokal. Ia juga akan melihat aspek cabaran
menyediakan suasana perlaksanaan syariah serta bagaimana perpindahan
konsep kewarganegaraan dari kerangka fikah klasik kepada realiti konsep
warga negara dapat dilakukan.
5. Slogan untuk Nunji’15 ini ialah "Al- Islam Rahmatan Lil Alamin"
(Islam Rahmat untuk Semua), berpandukan kepada surah Al Anbiya ayat 107.
Seminar ini berusaha untuk membumikannya dalam bentuk dasar-dasar
negara.
6. Nadwah ini diharapkan dapat membentuk pemikiran ke arah fikah
Malaysia dengan mengambil kira suasana kepelbagaian agama dan budaya.
7. Bagi memenuhi maksud itu, penganjur NUNJI’15 menampilkan barisan
para ilmuwan dan ulama berwibawa dari dalam dan luar negara untuk
berkongsi pengalaman dengan masalah yang dihadapi bersama dalam isu
politik Islam dan isu kenegaraan ini.
8. Di akhir program ini, satu resolusi dihasilkan yang akan menjadi
panduan lembaran baharu kepada perjalanan politik Islam dan isu yang
memerlukan kepada pendirian sikap yang jelas.
Mujahid selanjutnya menekankan: "Kita akan melihat Islam dalam situasi
lokal di Malaysia yang bermasyarakat majmuk untuk melahirkan 'fikah'
Malaysia yang tidak lari daripada syariat dalam konteks negara seperti
Malaysia."
Baginya, seminar ini membincangkan perkara yang lebih besar yang selama
ini terlepas pandang iaitu Islam dalam konteks kenegaraan di negara
seperti Malaysia.
Katanya, umum berpendapat, politik dan syariah Islam ini kontradik dengan Malaysia dan ia perlu diperbetulkan.
"Apa yang perlu dilihat adalah Islam adalah agama rasmi persekutuan dan
agama lain bebas diamalkan. Islam pula kuasa negeri yang melahirkan
konflik antara perlembagaan dan kefahaman. Ini perlu kita kaji.
"Kita hendak buktikan, dalam suasana Malaysia, syariah Islam tidak
bercanggah. Kerana, hukum boleh berubah mengikut tempat dan keadaan
serta kondisi sebagaimana dibahaskan panjang lebar Ibnu Qayyim," kata
Mujahid.
Nunji'15 juga kata Mujahid, membincangkan pendekatan pelaksanaan
syariah di Malaysia agar tidak terperangkap dengan pemikiran seolah-olah
pelaksanaan hudud saja menjadi masalah utama di Malaysia.
Selain itu, seminar ini bertujuan mendapatkan pandangan agamawan dalam
menetapkan agenda Islam dalam perjuangan GHB di samping menjadi asas
kepada keterlibatan para ulama dan asatizah dalam menggerakkan secara
bersama organisasi GHB sebagai pimpinan dan aktivis.
Empat bulan berlalu sejak Nunji ’15 diadakan, maka harapan kepada parti
baharu ini, yang mempunyai potensi besar, dapat meneruskan gagasan
fikah Malyazi, fikah yang mengambil kira suasana realiti negara Malaysia
yang sangat unik.
Dasar asas Islam tidak dikompromikan, ia kekal utuh. Yang hendak
dilaksanakan ilmuwan progresif ini ialah pendekatan mengenai fikah yang
memenuhi tuntutan realiti suasana Malaysia.
Dengan itu, saya kira, Amanah memiliki dwi fungsi utama. Pertama,
sebagai parti politik yang sudah tentu hendak memenangi pilihan raya dan
dalam masa yang sama ia berfungsi untuk mengadakan pencerahan kepada
tasawuur Islam, terutamanya daripada segi fikah.
Ini saya kira tujuan pimpinan Amanah. Jika dwi fungsi ini berjaya,
dengan izin Allah, maka terserlah keunggulannya bukan saja sebagai parti
politik Islam, tetapi juga sebagai gerakan Islam generasi ke-2.
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan