Oleh Zairil Khir Johari
Salah satu keunikan negara kita adalah jangka hayat panjang rejim
pemerintah yang tidak pernah sekalipun kalah dalam pilihan raya umum
sejak merdeka enam dekad yang lalu. Walau bagaimanapun, rekod unggul ini
tiada kaitan dengan prestasi atau populariti. Sebaliknya, ia dicapai
atas kemampuan luar biasa kerajaan untuk terus memastikan peraturan
permainan diatur untuk memihak mereka.
Buktinya jelas apabila kita meneliti
strategi persempadanan semula kawasan pilihan raya yang telah
dilaksanakan sejak bertahun-tahun. Malah, bekas pengerusi Suruhanjaya
Pilihan Raya (SPR) sendiri pernah mengakui bahawa semakan sempadan
pilihan raya sering dijalankan dengan matlamat untuk memastikan
keputusan politik yang memihak kepada parti pemerintah.
Hasil daripada itu, Barisan Nasional
(BN) berjaya mengekalkan kuasa pada pilihan raya umum yang lepas dengan
60 peratus kerusi parlimen walaupun hanya mendapat 47 peratus undi
popular, manakala gabungan pembangkang hanya memenangi 40 peratus kerusi
meskipun menerima 51 peratus undi. Jelas sekali, kehendak pengundi
tidak dicerminkan pada keputusan pilihan raya. Dengan cadangan
persempadanan semula yang baru diumumkan oleh SPR, adalah jelas bahawa
kehendak pengundi bukanlah keutamaan kerana agihan pengundi akan
bertambah tidak sekata.
Mengabaikan Perlembagaan
Peruntukan perlembagaan pun tampaknya
diabaikan oleh SPR. Secara khusus, subseksyen 2(c) Jadual Ketiga Belas
Perlembagaan Persekutuan menyatakan dengan jelas bahawa:
“bilangan pemilih di dalam setiap
bahagian pilihan raya di dalam sesuatu Negeri patutlah lebih kurang sama
banyak kecuali bahawa, dengan mengambil kira kesulitan yang lebih besar
untuk sampai kepada pemilih di dalam daerah desa dan kesukaran lain
yang dihadapi oleh bahagian-bahagian pilihan raya di luar bandar, ukuran
pewajaran bagi kawasan patutlah diberikan kepada bahagian-bahagian
pilihan raya;”
Implikasi utama daripada peruntukan
ini adalah bahawa saiz kerusi dalam sesebuah negeri sepatutnya sedapat
mungkin lebih kurang sama antara satu sama lain, dengan kaveat yang
membenarkan perwakilan yang lebih berdasarkan saiz kawasan. Dalam erti
kata lain, kawasan yang besar dari segi geografi dibolehkan mempunyai
pengundi lebih kecil berbanding kawasan bandar yang padat, namun had
perbezaannya kini tidak jelas berikutan pindaan Perlembagaan pada tahun
1973 yang mengeluarkan klausa yang menentukan bahawa sesebuah kawasan
luar bandar boleh memiliki separuh daripada pemilih sesebuah kawasan
bandar. Sungguhpun begitu, adalah munasabah untuk menganggap bahawa
perbezaan bilangan pemilih antara mana-mana dua kerusi di dalam sesebuah
negeri tidak patut melebihi dua atau tiga kali ganda, ataupun lebih
lagi seperti yang berlaku kini.
Namun, nampaknya SPR sama sekali
tidak menghiraukannya. Satu contoh ketara adalah kes kawasan dewan
undangan negeri Paya Terubong dan Air Putih di Pulau Pinang. Bilangan
pemilih Paya Terubong telah meningkat kepada 41,707 pengundi sementara
Air Putih berkurang kepada 12,752 pengundi. Perbezaan 3.3 kali ganda ini
amat menghairankan, khususnya apabila kedua-dua kerusi ini adalah jiran
secara geografi.
Di peringkat kawasan parlimen pula,
dua kawasan dari daerah yang sama, iaitu Bukit Gelugor dan Tanjong, juga
memperlihatkan pengagihan pengundi yang sangat tidak sekata. Dengan
84,755 pengundi, Bukit Gelugor adalah kawasan parlimen terbesar di Pulau
Pinang manakala Tanjong adalah yang paling kecil dengan hanya 50,324.
Ini bermakna beza bilangan pemilih antara Bukit Gelugor dan Tanjong
adalah 1.68 kali ganda. Dalam kes ini, sepertimana dalam kes Paya
Terubong dan Air Putih juga, jurang yang begitu mencolok tidak
sepatutnya timbul kerana alasan bagi membolehkan perbezaan bilangan
pemilih tidak terpakai kerana ia semuanya melibatkan kerusi di kawasan
bandar yang tidak mempunyai masalah logistik.
Mengalihkan tiang gol
Jelas sekali, kegagalan untuk melakar
semula sempadan bagi menyeimbangkan saiz kawasan pilihan raya adalah
pengabaian tugas oleh SPR. Pun begitu, sementara impak politik bagi
kes-kes pembahagian pengundi yang tidak sekata di Pulau Pinang mungkin
boleh dikatakan tidak cukup signifikan untuk memberi kesan kepada neraca
politik di negeri itu, pencabulan subseksyen 2(c) yang turut berlaku di
Selangor sudah tentu akan mengakibatkan kesan yang mendalam.
Cadangan persempadanan semula yang
diumumkan untuk Selangor amat drastik dan terang-terangan direka untuk
mencapai matlamat politik pemerintah kerajaan pusat. Berdasarkan
perubahan yang dicadangkan, beberapa kerusi parlimen yang dikuasai
pembangkang telah diperbesarkan dengan memasuki daerah-daerah mengundi
yang cenderung kepada pembangkang bagi membentuk kubu kuat pembangkang
yang amat besar. Hal ini juga bermaksud bahawa kerusi jiran akan
kehilangan penyokong pro-pembangkang mereka.
Ambil sebagai contoh kawasan parlimen
Petaling Jaya Utara yang dimenangi pembangkang dengan majoriti besar
bagi dua penggal berturut-turut. Berdasarkan persempadanan semula yang
terbaru ini, saiznya hampir digandakan daripada 85,401 pengundi kepada
150,439. Ini dilakukan dengan menyerap keseluruhan kawasan dewan
undangan negeri Bukit Lanjan, lantas mengecilkan saiz kawasan parlimen
Subang yang kehilangan Bukit Lanjan serta sebahagian besar penyokong
pembangkang. Dalam erti kata lain, sementara pembangkang bakal
mengekalkan Petaling Jaya Utara (atau nama baru yang dicadangkan,
Damansara) dengan majoriti yang lebih besar, Subang (atau nama barunya
Sungai Buloh) akan menjadi jauh lebih mudah untuk ditawan BN. Trend yang
sama juga boleh dilihat di kawasan-kawasan pembangkang lain seperti
Serdang dan Klang, yang kedua-duanya bakal bertambah saiz dan majoriti
sementara jiran-jiran mereka, Hulu Langat dan Kapar, bakal menjadi lebih
sukar untuk dikekalkan pembangkang.
Matlamat yang ingin dicapai daripada
persempadanan semula kawasan ini amat jelas. Analisa berdasarkan pola
pengundian pilihan raya umum ketiga belas mendapati bahawa pihak
pembangkang akan kehilangan tujuh kerusi di negeri Selangor, sementara
lapan lagi kerusi akan menjadi marginal. Justeru, sekiranya cadangan ini
diwartakan, BN akan mencatat kemenangan sebelum kempen pilihan raya
bermula.
Satu orang, satu undi, tiada nilai
Senario ini juga mengakibatkan
ketidaksaksamaan dalam nilai undi, kerana pengundi di kawasan pilihan
raya yang sangat besar akan jauh kurang diwakili berbanding mereka di
kawasan-kawasan yang kecil. Di Selangor, umpamanya, kerusi Damansara
(Petaling Jaya Utara) dengan pengundi seramai 150,439 adalah empat kali
ganda kerusi Sabak Bernam dengan 37,126 pengundi. Ini bermakna bahawa
pengundi Sabak Bernam mempunyai nilai undi empat kali lebih daripada
pengundi di Petaling Jaya Utara. Keadaan ini sama sekali tidak wajar dan
tidak boleh diterima menurut Perlembagaan yang memperuntukkan bahawa
saiz antara kerusi seharusnya “lebih kurang sama”.
Akibat daripada pembahagian pengundi
yang tidak sekata ini, kira-kira satu setengah juta pengundi atau 13.5
peratus daripada 11.3 juta pengundi berdaftar di Malaysia akan kurang
diwakili ataupun mengalami keadaan under-representation secara ketara
kerana mereka merupakan pengundi dalam 13 kerusi “maha besar” yang
mempunyai bilangan pengundi lebih daripada seratus ribu. Kerusi-kerusi
ini, yakni Damansara (150,439), Bangi (146,1680), Klang (141,275),
Petaling Jaya (129,363), Subang (128,330), Gelang Patah (112,081), Kota
Raja (121,126), Pasir Gudang (108,156), Kota Melaka (105,067), Kuala
Terengganu (101,875), Sungai Petani (101,829), Tumpat (101,318) dan
Kapar (100,456), adalah jauh lebih besar berbanding saiz purata kawasan
parlimen di semenanjung, iaitu sekitar 68,814 pengundi. Mungkin tidak
begitu kebetulan, 12 daripada 13 kerusi ini merupakan kerusi yang
dikuasai pembangkang. Tidakkah ini seakan-akan merompak nilai undi
penyokong pembangkang?
Tidak bertindak itu bukan satu pilihan
Terdapat banyak lagi contoh yang
boleh dipetik untuk membuktikan bahawa persempadanan semula yang
dicadangkan adalah tidak lebih daripada skim penipuan pilihan raya
secara besar-besaran yang bertujuan bukan sahaja untuk mencuri kerusi
daripada pembangkang tetapi juga untuk merampas hak dan nilai undi
berjuta-juta pengundi.
Dalam keadaan begini, tidak bertindak
itu bukan satu pilihan. Setiap rakyat Malaysia yang percaya kepada masa
depan demokrasi negara ini perlu menegaskan hak mereka untuk menolak
cadangan persempadanan semula ini. Bantahan rasmi perlu difailkan oleh
semua pihak yang berkepentingan.
Dengan kerjasama Bersih 2.0 dan
badan-badan aktivis lain, kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang
telah pun mengemukakan petisyen bantahan terhadap SPR. Wakil rakyat dan
kumpulan-kumpulan pengundi juga telah digerakkan di kedua-dua negeri
tersebut dan juga di seluruh negara. Jika bantahan ini tersekat atau
ditolak, maka semakan kehakiman harus dirujuk.
Walau bagaimanapun, proses rasmi dan
tindakan undang-undang sudah tentu sukar berjaya apabila institusi awam
negara nyata tidak bersikap berkecuali. Dalam hal ini, tidak ada yang
lebih kuat dan lebih berkesan sebagai alat bantahan daripada suara
kolektif orang ramai yang berarak secara aman di jalan raya.
Jangan kita lupa, “tsunami politik”
pada tahun 2008 sebahagian besarnya adalah akibat daripada perhimpunan
Bersih pertama pada tahun 2007 serta demonstrasi Hindraf tidak lama
selepasnya.
Malah, adalah jelas keputusan pilihan raya umum 2013 telah
didorong oleh semangat orang ramai berikutan Bersih 2.0 dan Bersih 3.0
yang berjaya menyatukan imaginasi rakyat seluruh negara.
Kerajaan
sendiri tidak mampu mengabaikan puluhan ribu rakyat Malaysia yang
berdepan gas pemedih mata dan meriam air untuk menuntut pilihan raya
bebas dan adil. Hasilnya, beberapa pembaharuan pilihan raya telah
dilaksanakan, termasuk penggunaan dakwat kekal untuk memastikan
pengundian berganda tidak berlaku.
Tahun lalu, perhimpunan Bersih 4
menyaksikan setengah juta orang berkumpul di Kuala Lumpur dalam amalan
kebebasan berhimpun terbesar yang pernah dilihat di negara ini. Namun
perjuangan masih belum berakhir. Cadangan persempadanan semula terkini
membuktikan bahawa sang penguasa semakin terdesak dan sanggup
menggunakan apa-apa cara, busuk atau adil, untuk memastikan kelangsungan
pemerintahan mereka.
Maka, adakah kita akan duduk berdiam
dan membolehkan mereka untuk mencuri masa depan kita sebagaimana yang
mereka telah lakukan terhadap cukai kita? Atau adakah kita akan sekali
lagi berdiri teguh untuk mempertahankan hak kita?
Datanglah 19 November ini, marilah kita menuntut kembali negara kita melalui Bersih 5. –
*Zairil Khir Johari adalah Ahli Parlimen Bukit Bendera meran
Menuntut kembali negara kita melalui Bersih 5
Written By Wadah Baru on Selasa, 15 November 2016 | 10:47 PG
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan