Home » , » MP Temerloh sokong speaker tangguh bahas Ruu 355

MP Temerloh sokong speaker tangguh bahas Ruu 355

Written By Wadah Baru on Isnin, 10 April 2017 | 3:52 PTG


1. Saya baca kenyataan Yb Temerloh ( Pas ) yang menyokong keputusan Speaker Dewan Rakyat yang menangguhkan perbahasan RUU 355 dan menyatakan ianya kptsn yg bijak dan berhikmah.

2.Yb Temerloh juga menyatakan yang beliau tidak menyangka bahawa MP2 PH nak berbahas RUU 355.

3. YB Temerloh juga kata jika MP PH nak berbahas, nescaya mereka tak akan bangkit buat bantahan isu subjudice kerana ada tindakan mahkamah yg cabar Ruu 355 dan beberapa bantahan yg lain sblm YB Marang bentang usul beliau.

4. Maaf Yb Temerloh, saya rasa anda benar benar keliru.

5. Hanya kerana Yb PH bangkitkan bantahan sebelum Marang bentang usul Ruu tsbt, ia tidak bermakna mereka x mahu bahas. Jika Yb Temerloh faham prosedur Parlimen, apa yg dilakukan itu bukan sahaja legal malahan itulah kaedah terbaik dan biasa digunakan dlm Parlimen.Saya dan ramai lagi ahli parlimen biasa buat demikian. Ia dipanggil preliminary objections.

6. Contohnya, baru-baru ini masa K'jaan nak lanjutkan SOSMA utk 5 tahun lagi, saya juga bangun minta Speaker tak teruskan perbahasan usul K'jaan itu atas alasan sub judice. Ramai juga MP pembangkang lain yang bangun menyokong bantahan saya kecuali Mp Pas dan BN lah.Suasana juga agak kecoh. Speaker akhirnya tolak bantahan saya. Bila usul Kj'aan itu akhirnya dibenarkan dibahas,MP pembangkang masih terus berbahas.

7. So, jika MP PH bantah isu subjudice ke atas RUU 355, itu bukan sahaja diibenarkan malahan legal n proper. Ini kerana ada saman ke atas Speaker di mahkamah di Malaysia dlm isu Ruu 355 tsbt.Berdasarkan Peraturan 36 ( 2 ) Standing Orders x boleh bahas sebab sub judice.

8. Meskipun Yb Temerloh dan Pas tak pernah persoal kptsn Speaker yg x benar MP bangkit isu 1MDB kerana ada kes DOJ ke atas isu 1MDB di USA ( bukan di Malaysia ) tapi speaker telah putuskan MP x boleh bahas isu 1MDB dlm Parlimen kerana alasan sub judice.Jadi bila MP PH jug bangkit isu sub judice dlm isu Ruu 355..di mana salahnya?
 Itulah org panggil precedent yb temerloh..ada faham kah ?

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger