Oleh SAIFUDDIN ABDULLAH
MALAYSIA negara berbilang kaum dan agama. Tetapi,
sejak pilihan raya umumnya (PRU) yang pertama, percaturan politiknya
ialah tentang sokongan Melayu dan Bumiputera bukan-Melayu serta mediasi
dan tolak-ansur dengan kaum-kaum lain.
Ini berlaku dalam suatu model perkongsian kuasa yang digelar
consociationalism yang ditentukan elit politik etnik/kaum yang
terlibat.
Ia berlaku atas prinsip setiap kaum/etnik mempunyai autonomi tertentu
dan berhak veto perkara-perkara yang menggugat kebajikan anggotanya.
Ia memerlukan keseimbangan kuasa kerajaan yang ditentukan oleh
pembahagian sosial yang jelas. Ini disifatkan oleh Lijphart sebagai
“masyarakat yang dibahagi secara keras oleh garis-garis agama, ideologi,
bahasa, budaya dan kaum/etnik lalu menjadi sebilangan sub-masyarakat
yang terpisah antara satu dengan lain dengan parti-parti politik,
kumpulan-kumpulan berkepentingan dan media/komunikasi masing-masing”.
Consociationalism ialah konfigurasi politik yang diamalkan BN. Tetapi,
keputusan PRU12 (2008) dan PRU13 (2013) membuktikan bahawa ia semakin
tidak relevan dalam demokrasi terbuka dan bersaing. Kita mesti
membangunkan model alternatif – centripetalism yang pelbagai kaum dan
moderat.
Halangan utama ialah amalan ‘politik ras’ yang, malangnya, semakin
meningkat. Ia mesti dihentikan dan diganti dengan pemikiran politik
pelbagai-kaum yang lebih baik.
Walaupun BN kelihatan seperti gabungan parti-parti politik
pelbagai-kaum, tetapi, pada hakikatnya, semua parti komponennya adalah
berasaskan atau didominasi sesuatu kaum/etnik. Struktur BN pula
didominasi oleh sebuah parti (iaitu Umno) yang mewakili kaum tertentu
(Melayu/Bumiputera).
Jawatan-jawatan utama BN: Pengerusi, Timbalan
Pengerusi, Setiausaha Agung, Bendahari, Ketua Penerangan, Ketua Wanita,
Ketua Pemuda, dan Pengerusi Negeri (kecuali Sarawak) – semuanya dipegang
pemimpin Umno.
Saingannya, Pakatan Harapan mencuba sedaya upaya menjadi rabun warna.
Strukturnya tidak menjadikan mana-mana parti sebagai dominan.
Centripetalism ialah pendekatan dan alternatif yang lebih baik untuk demokrasi masyarakat majmuk Malaysia.
Ia mengundang parti-parti politik ke arah dasar-dasar yang moderat dan
inklusif dan tiba di ‘pertengahan’ yang mendamaikan situasi politik yang
berpecah-belah. Ia mementingkan institusi-institusi yang menggalakkan
integrasi yang melewati perpecahan politik berasaskan kaum.
Ia depolitise kaum. Ia menggalakkan perlakuan politik rentas-kaum,
contohnya, dengan parti-parti politik dan sistem pilihan raya yang
menggalakkan sokongan daripada pelbagai kaum.
Menurut Reily, centripetalism ialah “sistem politik atau strategi yang
memfokus untuk perlumbaan menuju pertengahan yang moderat dan bukannya
ekstrem”. Ia terdiri daripada tiga komponen fasilitasi:
1) Insentif pilihan raya kepada calon-calon yang berkempen mendapatkan
undi daripada pelbagai kaum dan tidak terhad kepada kaumnya sahaja, yang
menyebabkan kempennya moderat dan meluas cakupannya.
2) Wujud arena perundingan, contohnya mesyuarat-mesyuarat/forum-forum,
yang menemukan ahli-ahli politik daripada pelbagai latar belakang yang
membuat persetujuan-persetujuan yang menguntungkan semua kaum.
3) Pembangunan parti-parti politik atau gabungan parti-parti politik
yang bersifat pertengahan dan berbilang-kaum yang mampu menarik sokongan
rentas-kaum dan mempunyai dasar-dasar yang komprehensif untuk semua
kaum.
Dasar-dasar dan program-program centrapetalist lazimnya amat
bertentangan dengan yang datang daripada consociationalist. Contohnya,
centripetalist kurang fokus kepada soal perwakilan yang saksama dari
segi kaum dalam mengisi jawatan, menjadi calon pilihan raya dan
sebagainya. Sebaliknya, fokusnya ialah menggubal dasar-dasar dan
program-program yang benar-benar adil dan saksama buat semua kaum.
Satu lagi halangan ialah sistem pilihan raya kita yang semakin
berasaskan kaum. Dalam persempadanan semula yang sedang dijalankan
Suruhan Pilihan Raya (SPR), jumlah kawasan yang mempunyai pengundi
pelbagai kaum yang seimbang semakin mengecil.
Sebaliknya, jumlah kawasan yang mempunyai pengundi didominasi sesuatu kaum semakin besar.
Hari ini, Pakatan Harapan mungkin belum sepenuhnya menjadi
centripetalist. Tetapi, matlamatnya jelas. Bahawa Pakatan Harapan tidak
menggunakan cara consociational.
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan