Home » , » Dia Tanya , Saya Respon ...

Dia Tanya , Saya Respon ...

Written By Wadah Baru on Rabu, 5 Ogos 2015 | 3:09 PTG

 Oleh AL ANSARI

 1. Dia kata: Ada yang berkata, kenapa perlu keluar PAS dan tubuhkan wadah baru? Kenapa tak kukuhkan jamaah ini dan bangunkan semula?

Respon saya: Habis tu, sejak 1995, geng progresif buat kerja apa? Membangunkan jamaah atau meruntuhkan jamaah?

2. Dia kata: Ada yang berkata, jamaah sekarang sedang dalam proses pembersihan. 

Respon saya: Daripada apa? Team progresif telah bersama jamaah sejak puluhan tahun lepas. Bila masalah mula berlaku? 1995 atau 2015?

3. Dia kata: Tak usah tubuh wadah baru, terima kekalahan, perbaiki kelemahan, dan teruskan istiqamah.

Respon saya: Are you sure? Bekas Exco kanan kerajaan Kelantan hanya tewas Naib Presiden, tetapi habis segala peranan di negeri dihapuskan. Ada AJK yang digam daripada berceramah, ada tanzim kampus yang dibubar kerana rapat dengan Team Progresif (TP), ada pekeliling haramkan hadir program TP. Mereka dilabel, direndahkan, dihamun, diherdik, dihukum munafik, diboo secara terbuka. Dan kamu masih berkata begitu?

4. Dia kata: Perbaikilah kelemahan yang ada dengan muhasabah...

Respon saya: Kelemahan dan kecemerlangan ada rekod. Apa rekod AJK yang baru dilantik?

5. Dia kata: Wadah baru merugikan gerakan Islam.

Respon saya: Adakah pendekatan PAS sekarang menguntungkan gerakan Islam?

6. Dia kata: Tahaluf mestilah ada batasannya. DAP telah melanggar batasan.

Respon: Itu pandangan kamu. Seorang budak kelas corot lebih takutkan UPSR berbanding pelajar cemerlang.

7. Dia kata: DAP adalah gerakan kristian dan agenda PAP-CIA.

Respon saya: Dan orang boleh kata PAS adalah ISIS dan agenda SYIAH.

8. Dia kata: DAP tiada adab dalam muafakat.

Respon saya: Bergantung kepada bagaimana persepsi anda kepada PAS. Kami melihat PAS sebagai ayah dan bakal memimpin PR - berjiwa besar dan mendidik-dakwah. Jikalau ambil persepsi PAS adalah saingan dan bakal jadi mangsa; inilah jadinya.

9. Dia kata: PAS akan jadi tunggangan DAP dan PKR dalam PR. 

Respon: Kalau lembik memanglah orang tunggang. Tunjukkan daya kepimpinan, barulah orang respek dan patuh. Bukannya dengan tunjuk taring dan gusi, tunjuk balah dan tinggalkan forum sebenar.

10. Dia kata: IRC sedang menyusup dalam kepimpinan PAS kalau tak disekat nanti mereka akan berjaya. 

Respon saya: ABIM dah menyusup dalam PAS menjatuhkan Datuk Asri. Dah berjaya pun. So what?

11. Dia kata: Pakatan bersama DAP merugikan ummat.

Respon saya: Habis tu, bentanglah secara beradab. Buat simposium, diskusi, wacana. Team Progresif ajak berforum korang lari. Tembak guna anynomus El Haraki dan TUC. Ambil ayat di luar konteks. Wujudkan kebencian dan label. Bukannya bersemuka dan bentangkan.

12. Dia kata: Sabarlah syeikh. Kita sama-sama istiqamah.

Respon saya: 'Mereka' (TP) dan istiqamah sampai jadi Tim.Presiden dan Naib Presiden. Mereka berada di AJK Pusat dan perhubungan negeri. Mereka kuat pemuda dan berkorban berpuluh tahun. dan apabila 'ustaz' terancam dengan apa yang ada, tabur fitnah dan cerita tak betul (tak wala, Islam Liberal, tolak hudud, patuh DAP, nak jatuhkan Presiden - sehingga orang benar2 percaya).
Saya takkan bazirkan 20 tahun lagi. Enough.

13. Dia kata: Takkanlah tak suka individu dalam parti sampai keluar parti. 

Respon saya: Siapa kata individu. Seluruh instrumen, polisi, budaya, imej PAS 2015 berbeza dengan PAS 2010. Setuju?

Boleh tunggu selepas 30 tahun lagi baru korang nak sedar. Kan?

AL ANSARI

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger