Oleh Rizal Hamdan
Mitos
seringkali ditemukan dalam sejarah ketamadunan manusia. Ia bukanlah
sebatas cerita khayalan, bahkan turut mengandungi nilai ‘psiko-politik’
samada masyarakat (kolektif) mahupun individu.
Sebagai contoh, hikayat Sang Sapurba, Nila Pahlawan dan Krishna Pandita
menunggang lembu puteh dalam ‘Sulalatus Salatin’ mengambarkan tentang
legitimasi yang dimiliki tiga beradik ini untuk diangkat sebagai
pemimpin, berikutan perlambangan naratif lembu puteh yang dianggap suci
dalam ‘ethos’ masyarakat setempat ketika itu.
Kemungkinan kisah ini benar-benar wujud atau sebaliknya, namun
persoalan utama ialah bagaimana mitos ini dibina bagi membentuk
pemikiran dan budaya masyarakat.
Menyedari betapa menariknya mitos dalam memahami ‘psiko-politik’
masyarakat, penulis menggunakan analogi berasaskan mitos Narcissus bagi
menganalisis psikologi-politik Parti Islam SeMalaysia (PAS), khususnya
mengenai masa depan mereka di persada politik nasional.
Sindrom politik narsisisme
Mitos Greek purba memperihalkan watak pemuda bernama Narcissus. Seorang
yang mempunyai rupa paras yang kacak dan digilai pari-pari cantik.
Akibat terlalu takjub akan bayangan ketampanan sendiri, Narcissus
akhirnya terjatuh ke dalam kolam dan mati lemas (terdapat versi lain
yang menyatakan beliau akhirnya bertukar menjadi sekuntum bunga ditepi
sungai).
Secara umumnya, Narsisisme merupakan perasaan cinta atau kagum terhadap
diri sendiri yang keterlaluan. Ahli Psikologi terkemuka, Sigmund Freud
(1856-1939) turut menjadikan topik ini sebagai salah satu minat
penyelidikan beliau dalam aliran psychoanalysis.
Masalah narsisisme bukan hanya terjadi terhadap individu, bahkan ia
turut menular dalam parti politik. Gejalanya hampir serupa, sesebuah
parti politik tertentu merasakan mereka lebih hebat, gagah sehingga
menolak kerjasama dengan parti politik yang lain.
Sikap ‘perasan hebat’ ini selalunya didorong doktrin mereka ‘wakil
Tuhan’ (agama), pelindung bangsa (etnik) atau pembela kelas pekerja atau
pemodal (ideologi). Akibatnya, seperti mana nasib Narcissus, parti
politik yang terpesona dengan kehebatan sendiri ini akhirnya tersungkur
dan dikesampingkan dari kancah politik negara.
Contohnya, kes kekalahan Anna Dravida Munnetra Kazhagam (ADMK) yang
tewas teruk dalam Pilihan Raya Umum Tamil Nadu 1996, setelah ‘pecah
kongsi’ dengan parti Kongres.
Dalam konteks Malaysia, penulis melihat salah satu parti konservatif
terbesar di Malaysia iaitu PAS sedang dijangkiti sindrom yang sama,
bahkan berpotensi kalah besar dalam PRU yang akan datang jika sindrom
politik narsisisme ini berlarutan dalam parti.
PAS terpesona bayang sendiri
Jika ditelusuri sejarah, politik narsisisme sudah mula membarah dalam
PAS sebermula 2004 dengan pengistiharan Negara Islam sebagai manifesto
mereka. Jika pada PRU 1999 mereka berjaya menguasai sebanyak 27 kerusi
Parlimen, akibatnya ia merosot kepada 7 kerusi Parlimen pada PRU 2004.
Kedegilan PAS untuk meneruskan agenda Negara Islam mereka bukan sahaja
menyebabkan kerjasama dengan parti komponen terjejas bahkan mereka
kehilangan pentadbiran negeri Terengganu dan hanya berbekal kelebihan 1
kerusi bagi meneruskan kesinambungan kerajaan di Kelantan.
Namun, pada PRU 2008, memperlihatkan PAS menguggurkan agenda Negara
Islam daripada manifesto mereka untuk bergabung dalam kerjasama Pakatan
Rakyat (PR). Tindakan berkompromi ini membolehkan PAS kembali merebut 24
kerusi Parlimen dan menerajui pentadbiran Kedah dan Kelantan, di
samping menjadi rakan kongsi pentadbiran di Selangor dan Pulau Pinang.
Walaubagaimanapun, kejayaan dalam perkongsian kuasa PR pasca 2008
memperlihatkan berkembangnya sindrom politik narsisisme dalam PAS
bilamana terbitnya perasaan mereka lebih kuat dan berjaya jika
bersendirian. Maka, bermulalah perang dingin antara PAS dengan rakan
kongsi seperti DAP yang akhirnya memecahkan PR.
Meneliti corak berpolitik PAS, setiap 10 tahun sekali, organisasi ini
akan dijangkiti sindrom politik narsisisme. Setiap sedekad, mereka akan
mula terlupa mereka merupakan parti yang seharusnya bergelut dalam
kancah politik bagi merebut kekuasaan.
Berikutan itu, timbullah laungan bebal mereka bukan sekadar parti,
bahkan sebuah ‘Gerakan Islam’. Persoalannya, apakah itu gerakan Islam?
Adakah ia sebuah parti politik, NGO, atau sekadar perkumpulanan sesama
minat (interest group)?
Ahli dan pimpinan PAS yang dibius doktrin ‘Allah bersama mereka’
terlalu bersifat fatalistic (berserah bulat-bulat kepada takdir) tanpa
perancangan strategik yang rapi. Hegemoni pemikiran seperti ini
menuntaskan sindrom politik narsisisme dan akhirnya menyebabkan PAS
semakin menjauh dari realiti politik semasa.
Berikutan itu, tidak hairan sama sekali PAS mengambil keputusan untuk
bergerak secara ‘solo’ tanpa sebarang kerjasama politik dengan mana-mana
parti. Hal ini terjadi kerana mereka merasakan parti mereka dilindungi
Tuhan berbanding parti-parti lain di Malaysia.
Akibatnya, mereka terpesona dengan ‘bayang-bayang sendiri’. Penulis
melihat tindakan ‘tidak strategik’ PAS ini adalah suatu kerugian jangka
masa panjang.
Politik angkuh yang merugikan
Politik narsisisme dalam PAS terbit berikutan sikap angkuh pimpinan
serta kegagalan ahli strategi mereka dalam membaca budaya dan situasi
politik tempatan. Tidakkah pimpinan PAS sedari mereka bakal kehilangan
kerusi khususnya di kawasan undi bercampur?
Jika diteliti kembali PAS gagal merebut kawasan majoriti pengundi etnik
Melayu misalnya di Selangor dalam PRU 2013. Kebanyakan kawasan yang
dimenangi PAS adalah kawasan bandar yang rata-ratanya undi bercampur.
Jika dalam beberapa penggal pilihan raya, PAS masih gagal menewaskan
Barisan Nasional (BN) di kawasan majoriti Melayu, apakah pertimbangannya
yang mereka mampu memenangi kawasan ini di masa hadapan?
Kegawatan ini semakin diburukkan dengan potensi pertandingan 3 penjuru
di antara PAS, BN dan AMANAH dalam PRU akan datang. Penulis berpendapat
pada PRU akan datang, kemungkinan besar BN berpeluang menguasai kawasan
yang kini dimiliki PAS, sementelahan berlakunya ‘undi pecah’ (Vote
splitting).
Terbaru, timbalan presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dengan
angkuh mengeluarkan kenyataan ketiadaan PAS dalam Bersih 4 begitu
dirasai. Jika anda melihat politik daripada ruang lingkup etnik,
kenyataan ini seolah-olah benar.
Namun hakikatnya, PAS tidak memahami penyertaan rakyat berbilang etnik
yang lebih besar berbanding Bersih 3 memberikan isyarat, PAS semakin
jauh terkeluar daripada realiti politik semasa.
Situasi semakin diburukkan dengan kenyataan tidak cerdik pimpinan PAS
seperti Nik Abduh yang dilihat senada dengan parti pemerintah.
Realitinya, anda (PAS) memilih untuk tidak bersama dengan ‘mood semasa’
rakyat, maka bersedialah untuk menjadi parti yang paling tidak popular,
khususnya di kawasan pantai barat semenanjung dan Sabah-Sarawak (yang
PAS sudah sedia tidak popular).
Penulis berpendapat, sikap angkuh pimpinan PAS mencerminkan mentaliti
sempit dan sikap tidak sedia mereka dalam usaha ‘mengarus perdanakan’
PAS dalam kancah politik Malaysia. Hakikatnya, agenda ‘PAS for All’
hanyalah tinggal impian yang tidak kesampaian kerana perasaan angkuh
pimpinan dan sikap fatalistik ahlinya yang menyebabkan mengakarnya
sindrom politik narsisisme dalam parti mereka.
Mungkin sudah takdirnya PAS mengalami seperti nasib Narcissus yang
angkuh dan terpesona dengan kehebatan sendiri, sehingga akhirnya
tenggelam jauh dalam badai politik Malaysia. –
* Rizal Hamdan merupakan aktivis politik & Koordinator Kuliah Bangsar Utama.
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan