Susulan kejadian kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di
Kuala Lumpur pada 14 September lalu yang mengorbankan 23 nyawa,
beberapa pihak mula mengulangi kembali cadangan untuk menutup,
mengantung sementara dan melakukan pemutihan terhadap institusi
pengajian pondok dan tahfiz di negara ini.
Terutamanya institusi pondok dan tahfiz yang tidak berdaftar dan
mendapat kebenaran daripada Majlis Agama Islam Negeri (MAIN), Jabatan
Bomba dan Penyelamat dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bagi menggelak
kejadian sama berulang.
Malahan tempias yang dirasakan pengusaha pondok dan tahfiz apabila
dianggap punca kejadian berlaku disebabkan kelemahan dalam pengurusan
apabila rekod Jabatan Bomba dan Penyelamat menunjukkan sejumlah 211
kebakaran membabitkan pusat tahfiz diseluruh negara diantara 2015-2017
dan kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah adalah kes kebakaran
yang ke 212 dengan meragut 23 nyawa.
Bahkan kejadian itu juga dikatakan kes kedua terbesar yang pernah
berlaku selepas kejadian kebakaran di Sekolah Agama Rakyat Taufiqiah Al
Khairiah Al Halimiah atau lebih dikenali sebagai Pondok Pak Ya di Yan
Kedah pada 22 September 1989 yang meragut nyawa 27 pelajar perempuan.
Malaysia Dateline mendapatkan pandangan Pusat Pembangunan Pondok
Berhad (PPPB) yang beroperasi di Kelantan telah ditubuhkan sejak 23
tahun lalu kini mempunyai 30 buah pondok yang bernaung di bawah
pengurusannya untuk mengupas persoalan kewajaran menutup operasi pondok
dan pusat tahfiz yang tidak berdaftar dan menepati kriteria tiga agensi
berkaitan.
Menurut Setiausaha PPPB Ustaz Ahmad Shairazi Atiqullah, penutupan
pondok dan tahfiz tidak menyelesaikan masalah jika dilihat dari aspek
kelemahan pengurusan semata-mata terhadap institusi persendirian ini.
Katanya kewujudan banyak pondok dan tahfiz di negara ini kerana
permintaan ibu bapa dan pelajar yang berminat terhadap pengajian agama
melalui silibus pondok dan pengajian kitab Al-Quran semakin meningkat
berbanding pengajian akademik semata-mata.
Kekangan dihadapi pengusaha
Kekangan yang dihadapi pengusaha pondok dan tahfiz di negara ini
adalah kekurangan dana untuk menguruskan operasinya ditahap lebih baik
dan tersusun.
“Jika ada pihak yang mencadangkan pondok dan tahfiz ditutup ia tidak
menepati. Kita tidak boleh tutup sebaliknya kita perlu memenuhi
keperluan pengusaha pondok dan tahfiz yang masih beroperasi agar mereka
mematuhi aspek Jabatan Bomba, MAIN dan PBT.
“Ini kerana terdapat pondok dan tahfiz yang ditubuhkan secara
sukarela dan mereka tidak dibayar gaji atau tidak mendapat gaji yang
setimpal dengan usaha yang mereka lakukan untuk mendidik anak bangsa.
“Kos operasi membabitkan gaji guru, warden, pekerja am dan bil
utiliti dibiayai daripada hasil sumbangan ibu bapa pelajar melalui yuran
bulanan atau sumbangan orang ramai yang mahu menambah amal jariah
mereka untuk melihat institusi ini berkembang,” ujarnya .
Menurut beliau PPPB memastikan semua pengusaha pondok diwajibkan
memenuhi beberapa syarat untuk membolehkan pondok dinaungi di bawah
organisasi ditubuhkan ini.
” Kita meletakkan beberapa syarat antaranya perlu mengunakan sukatan
penuh pengajian pondok, pelajar mestilah lelaki atau perempuan bujang,
mempunyai pelajar 50 orang ke atas dan beberapa syarat lagi untuk sertai
PPPB,” jelasnya.
Beliau turut memberitahu PPPB memastikan setiap pondok dibawah
naungan organisasinya perlu terlebih dulu mengikuti peraturan ditetapkan
Jabatan Bomba, MAIN dan PBT.
” Sebagai sebuah organisasi kita hanya bertindak sebagai ‘orang
tengah’ antara Jabatan bomba, MAIN dan PBT dengan pengusaha pondok jika
ada perkara bersangkutan dengan maklumat-maklumat yang diperlukan oleh
agensi tersebut.
“Walaupun begitu kita juga menerima dikalangan pengusaha yang masih
lagi berurusan mendapatkan kelulusan agensi tersebut untuk diterima
sebagai ahli.” ujarnya.
PPPB yang mendapat sokongan penuh kerajaan negeri Kelantan itu antara
organisasi yang dilihat berjaya membawa wawasan kerajaan negeri untuk
mewujudkan satu pondok satu daerah di negeri itu.
Ditanya mengenai menyatukan semua pondok di bawah satu bumbung bagi
pelajar yang kurang daripada 50 orang agar dapat mengatasi masalah
pengurusan beliau berpandangan ia sukar dilaksanakan.
“Mahukah pengusaha bergabung? Ini kerana berlaku juga pondok sedia
ada tidak mampu menampung jumlah pelajar yang bertambah dan keluasan
bangunan yang terhad.
“Sasaran kerajaan negeri adalah mewujudkan setiap daerah satu pondok.
Ini disebabkan pondok dianggap penting kerana silibus pengajiannya
tidak sama seperti sekolah agama rakyat kerana sistem pengajian pondok
adalah satu sistem yang tersendiri dan tradisi.
“Hari ini pengajian pondok juga sudah dibuka kepada masyarakat umum
dikalangan orang dewasa dan warga emas. Jadi melihat kepada keperluan
semasa ini agak sukar sekiranya terdapat cadangan untuk menutup pondok
terutama di Kelantan dan Kedah kerana akan mendapat tentangan dari segi
kepentingan agama,” ujar beliau.
Adakah perlu pondok kekal pengajian tradisi atau berubah kepada integrasi?
Dalam pilihan tersebut Ustaz Ahmad Shairazi menegaskan, integrasi
memerlukan kos yang lebih tinggi berbanding pengajian tradisi. Ia
bergantung kepada pilihan pengusaha dan permintaan ibu bapa dan pelajar
untuk memilih.
“Dikalangan ahli kita terdapat pelbagai jenis pondok, ada yang masih
melaksanakan pengajian cara tradisional, ada gabungan akademi, ada
gabungan tahfiz.
“Ibu bapa dan pelajar boleh buat pilihan mereka. Kami menerima sesiapa sahaja yang mahu belajar.
“Jika kita adakan integrasi tiada siapa yang mahu mengajar di pondok
kerana kadangkala pengusaha tidak mampu nak bayar gaji setimpal dengan
usaha mereka. Kita membuka perjawatan guru-guru untuk mengajar akademi
tetapi bila kita kata tiada gaji atau gaji tidak setanding kelulusan
mereka tidak berminat untuk mengajar pula,” ujarnya.
Justeru katanya, buat masa ini institusi pondok dan tahfiz mahu
kerajaan mengiktiraf kewujudannya sebagai salah satu daripada sistem
pendidikan negara.
“Jika kerajaan mengiktiraf institusi pondok dan tahfiz ini, ibu bapa
lebih berkeyakinan dan bantuan dana mudah disalurkan. Bukannya ke arah
cadangan untuk menghapuskan institusi yang telah lama wujud dan
berkembang di negara ini.
“Kebanyakan guru-guru ditauliahkan MAIN tetapi ia tidak diiktiraf
oleh Kementerian Pendidikan kerana mereka perlu memperolehi sijil SPM
(Sijil Pelajaran Malaysia) atau STAM (Sijil Tinggi Agama Malaysia) untuk
diiktiraf sebagai guru,” ujarnya.
Sebagai rekod mendapati maklumat dan data mengenai sistem pengajian pondok dan tahfiz di Malaysia tidak lengkap.
Rekod Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) menunjukkan pada
2012 sahaja sebanyak 110 pondok dikenalpasti di seluruh negara dan
jumlah itu mungkin sudah meningkat antara 250 hingga 300 pondok ketika
ini.
YPPM menganggarkan hanya satu pertiga sahaja yang berdaftar, dan
masih banyak yang belum mendaftar dengan jabatan agama di negeri
masing-masing.
Home »
artikel
» Cadangan tutup,gantung, pemutihan institusi pondok dan tahfiz tidak selesaikan masalah pengurusan
Cadangan tutup,gantung, pemutihan institusi pondok dan tahfiz tidak selesaikan masalah pengurusan
Written By Wadah Baru on Khamis, 28 September 2017 | 8:50 PG
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan