Home » , » Seni Mengurus Perbezaan Pandangan : Permata Yang Hilang Dari Pas

Seni Mengurus Perbezaan Pandangan : Permata Yang Hilang Dari Pas

Written By Wadah Baru on Khamis, 2 November 2017 | 1:28 PTG

Oleh Ridzwan Abu Bakar

1. Berbeza pandangan adalah satu lumrah dalam kehidupan manusia, yang mengharmonikan 'perbezaan' itu adalah seni dalam menguruskan perbezaan !.

2. Sebagaimana dalam masyarakat lain, Pas juga tidak pernah sunyi dari perbezaan pandangan dan cara fikir. Namun, satu ketika dahulu Pas berjaya mengadunkan pelbagai latar pemikiran dan menguruskannya dengan baik dan mengambil kira masalahah yang lebih besar.

3. Dalam Pas, ada pelbagai aliran (hatta aliran beragama); ada Salafi, ada Ahbash (ada pimpinan Muslimat Pas yang sambung belajar di Universiti Ahbash di Lubnan), ada syiah, ada aliran pondok yang keras dan ada yang tikam Ekoq. Namun segala perbezaan itu diharmonikan dengan matlamat yang sama.

4. Ustaz Hasan Al Banna (Mursyidul Am Ikhwan) mengariskan kaedah / seni mengurus perbezaan "Kita bekerjasama dalam perkara yang disepakati, dan kita berlapang dada dalam perkara yang kita berbeza". Pas - zaman dulu - mengunakan seni ini dalam menguruskan perbezaan..

5. Tapi, pra pemilihan 2015, segala seni itu hilang apabila 'label' dan hukum dijadikan mainan utama; 'asal berbeza dengan Presiden maka anda MUNAFIK HARAKI, LIBERAL, SKULAR, MUSUH ISLAM dan macam-macam lagi !

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger