Oleh Abdul Azim Roslan
Walaupun
Malaysia sering kali dicanangkan sebagai negara mempunyai masyarakat
majmuk yang
harmoni, tetapi hakikatnya itu hanyalah gambaran luaran yang
tampak indah. Hubungan antara kaum di Malaysia sebenarnya sangat rapuh.
Dalam kebanyakan hal, mereka hanya berinteraksi jika hanya ada
keperluan.
Contohnya mereka hanya berinteraksi dalam urusan melibatkan pekerjaan,
pembelajaran dan juga apabila melibatkan urus niaga. Tidak bersetuju?
Cuba kita mengambil sedikit masa untuk duduk memerhatikan semula
interaksi antara kaum di Malaysia, secara jujurnya kita akan terpaksa
untuk bersetuju dengan fakta ini.
Masalah ini timbul kerana wujud perasaan saling tidak percaya di antara
mereka walaupun ia tidak dizahirkan. Saudara Ooi Kok Hin sudah menulis
menurut persepsi masyarakat bukan Melayu, maka makalah ini akan cuba
mengulas isu ini menurut persepsi masyarakat Melayu.
Bahasa dan sekolah kebangsaan
Selepas beberapa generasi masyarakat bukan Melayu menetap dan menjadi
warganegara Malaysia, mereka masih gagal menguasai bahasa kebangsaan
dengan baik. Walaupun tidak dinafikan terdapat sebahagian begitu fasih
bertutur bahasa kebangsaan, tetapi majoriti masih gagal menguasai bahasa
kebangsaan dengan baik.
Jika dibandingkan dengan warga asing yang baru menetap di Malaysia,
tidak sampai setahun mereka sudah mampu menuturkan bahasa kebangsaan
dengan baik, bahkan ada di kalangan yang mampu menuturkan bahasa
kebangsaan jauh lebih baik daripada orang bukan Melayu yang lahir dan
membesar di Malaysia.
Kegagalan menguasai perkara asas seperti ini mendorong orang Melayu
mempersoalkan keseriusan bukan Melayu mendukung bahasa kebangsaan
sebagai bahasa rasmi negara.
Orang Melayu tidak dapat memahami mengapa perlu wujudnya Sekolah Jenis
Kebangsaan (SJK)? Mereka beranggapan, jika orang bukan Melayu serius
dengan jati diri sebagai warganegara Malaysia, mengapa perlu
mengasingkan anak mereka belajar dalam sekolah lain?
Apakah orang bukan Melayu masih beranggapan mereka terikat dengan
sentimen negara Tanah Besar China ataupun India. Soal kesetiaan terhadap
negara menjadi tanda tanya. Orang Melayu merasakan, jika atas alasan
mahu belajar bahasa ibunda, boleh sahaja sekolah kebangsaan menawarkan
subjek bahasa Cina atau Tamil. Apa rasional SJK perlu diwujudkan serta
dipertahankan?
Jaringan kaum
Dalam soal perniagaan dan peluang pekerjaan, terdapat unsur
diskriminasi terhadap pekerja dan peniaga Melayu. Jika diamati dalam
laman-laman carian kerja, banyak pengiklanannya memerlukan penguasaan
bahasa Mandarin sebagai syarat kelayakan memohon sesuatu jawatan.
Jika jawatan itu memerlukan komunikasi dengan syarikat dari China atau
Taiwan, itu difahami kerana mempunyai konteks. Tetapi kebanyakan
daripadanya hanyalah syarikat yang beroperasi dalam lingkungan Malaysia
sahaja. Barangkali iklan seperti itu wajar diiklankan dalam bahasa
Mandarin agar yang membacanya terdiri daripada mereka yang mampu
bertutur dalam bahasa Mandarin!
Dalam soal jaringan perniagaan, orang Melayu juga mengalami masalah.
Jika peniaga Melayu ingin mendapatkan bekalan barangan tertentu daripada
pembekal bukan Melayu, dalam sesetengah keadaan terdapat perbezaan
harga ditawarkan kepada Melayu dan bukan Melayu.
Perbezaan harga ini menyebabkan peniaga Melayu terpaksa menjual barang
dagangan mereka dengan harga lebih tinggi daripada peniaga bukan Melayu.
Ini menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan orang Melayu
kerana mereka merasakan wujud diskriminasi terhadap mereka.
Pembaratan bukan Melayu
Terdapat kebimbangan masyarakat bukan Melayu terhadap proses Islamisasi
yang sedang berlaku di dalam masyarakat Melayu. Mereka gusar dengan
orang Melayu yang mula berfesyen serban Arab, berjubah Arab dan cuba
mengislamkan institusi kenegaraan.
Sebaliknya, orang Melayu juga berasa bimbang dengan budaya “pembaratan”
masyarakat bukan Melayu yang sedang aktif menular. Lihat sahaja
kebanyakan daripada mereka mula menukar atau menambah nama mereka dengan
nama berbunyi kebaratan. Sudah jarang-jarang nama seperti Lim dan Tan
disebut, lebih banyak nama-nama berbunyi “mat salleh celop” disebut
seperti Joseph, Joshua dan Jason.
Orang Melayu juga bimbang apabila nilai-nilai budaya yang disepakati
secara umum masyarakat timur seperti tidak bersekedudukan sebelum
berkahwin dan pemakaian pakaian sopan semakin ditinggalkan. Ada juga
usaha-usaha untuk menjadikan nilai-nilai barat sebagai asas mutlak
kepada tafsiran “human rights”.
Apabila hal ini dibangkitkan orang Melayu, maka mereka dianggap kolot
dan cuba mengislamisasikan masyarakat Malaysia. Walhal perkembangan ini
akan mencemarkan institusi masyarakat yang sepakat menjadikan
nilai-nilai ketimuran sebagai asas kepada pembentukan akhlak dan moral
masyarakat di Malaysia.
Jika orang bukan Melayu berhak berasa takut dengan Islamisasi, orang
Melayu pula berasa berhak untuk berasa gusar dengan budaya “pembaratan”
bukan Melayu.
Kaum terpilih
Orang Melayu juga merasakan nilai mereka direndahkan masyarakat bukan
Melayu. Sesetengah kumpulan dalam masyarakat bukan Melayu menganggap
orang Melayu sebagai beban bagi negara ini maju ke hadapan.
Mereka menganggap orang Melayu sebagai kaum malas dan bodoh. Hal ini
diburukkan lagi dengan sekumpulan Melayu “bajet” liberal dan progresif
yang bersungguh-sungguh merendahkan keupayaan kaumnya sendiri.
Apabila kumpulan Melayu “bajet” liberal ini mengiakan “pembodohan”
Melayu secara serkap jarang, maka secara tidak langsung ia mewujudkan
perasaan “superior” orang bukan Melayu terhadap orang Melayu.
Apabila wujud perasaan “superior” terhadap orang Melayu, maka
justifikasi terhadap keupayaan Melayu akan menjadi sumbing kerana ia
dibentuk persepsi awal, bukan dinilai secara keupayaan individu. Jika
ada perkumpulan wacana atau niaga di kalangan orang bukan Melayu, jarang
orang Melayu dilibatkan.
Jika ada pun ia bukan atas kapasiti keupayaan dan kepercayaan individu,
tetapi lebih kepada memenuhi kehendak kuota. Segregasi ini mengasingkan
orang bukan Melayu ke satu pelosok dunianya sendiri. Kumpulan manusia
terpilih.
Dua hala
Apabila orang bukan Melayu takut dengan proses Islamisasi, maka orang
Melayu pula mula berasa curiga. Mengapa perlu takut dengan Islamisasi?
Adakah orang bukan Melayu di Malaysia anti Islam?
Soalan-soalan seperti ini bermain di minda orang Melayu dan akhirnya ia
digunakan ahli politik sebagai senjata survival politik mereka. Budaya
dialog untuk mendamaikan persoalan ini tidak subur kerana sudah wujud
perasaan curiga di satu pihak, manakala di satu pihak lagi berasa mereka
“superior” dan tiada keperluan.
Saya tidak kata semua ini betul atau salah, berlaku secara mutlak dan
konsensus, tetapi inilah antara sebabnya mengapa orang Melayu merasa
curiga dengan bukan Melayu.
Related Articles
If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
0 ulasan:
Catat Ulasan