Home » , » PRU14: Pas akan jadi parti paling rugi PRU14: Pas akan jadi parti paling rugi

PRU14: Pas akan jadi parti paling rugi PRU14: Pas akan jadi parti paling rugi

Written By Wadah Baru on Ahad, 8 Oktober 2017 | 1:54 PTG

Semakin hampir Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), AMANAH Selangor berpendapat pimpinan Pas sedang merangka perancangan tertentu atau terus bersendirian dalam menentang Umno-BN.
Pengerusi AMANAH Selangor, Ir Izham Hashim berkata, keputusan Pas tersebut juga sedang dinanti-nantikan penyokong parti hijau itu yang dilihat tidak mustahil akan mengundang lagi perpecahan.
“Kalau (Pas) tak pergi mana-mana dan berlaku (pertandingan) tiga penjuru (dalam PRU14) di semua tempat, Pas akan menjadi parti yang paling rugi.
“Kecualilah kalau Pas guna hujah, ‘kami kalah pun tidak mengapa, mencari redha Allah, sudah takdir’ seperti yang selalu disebut sebelum ini,” bidasnya ketika ditemui Malaysia Dateline selepas menghadiri Wacana Pendidikan Nasional: Membina Negara Bangsa di Shah Alam, semalam.
Menurut Izham, Pas dalam keadaan tertekan dan dalam masa terdekat terpaksa membuat keputusan sama ada bersama Pakatan Harapan atau BN kerana pimpinannya menyedari mereka tidak boleh bersendirian.
“Dia (Pas) pun mesti sudah tahu. Dia hanya jadi pengacau kalau bersendirian. Bahkan, dia boleh hilang Kelantan.
“Dia mesti ada satu perancangan. Saya tidak sebut bergabung dengan Umno secara terus-terang. Ahli Pas sedang tertunggu-tunggu. Bila makin dekat PRU dia (pimpinan Pas) tidak berani nak buat (umum gabung dengan Umno),” ujarnya.
Beliau menyifatkan surat amaran daripada bekas Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Mustafa Ali kepada Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung kerjasama dengan Umno menambah lagi tanda tanya ahli Pas.
“Datuk Husam kata memang benar surat itu ada. Jadi, kebimbangan Mustafa Ali itu adalah kebimbangan yang jelas.
“Sebabnya, isu ini akan memecahkan Pas lagi. Ahli Pas kebanyakannya tertunggu-tunggu sedang melihat apa pendekatan Pas pada PRU kali ini.
“Kalau Pas pergi kepada Umno-BN, bagi saya (Pas) pecah lagi. Tapi kalau putuskan mahu kepada Pakatan juga berlaku perpecahan juga sebabnya dalam Pas ada puak yang tidak mahu lagi dengan Pakatan Harapan,” jelasnya lagi.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger