Home » , » Kit Siang seru pengundi selamatkan maruah Malaysia

Kit Siang seru pengundi selamatkan maruah Malaysia

Written By Wadah Baru on Sabtu, 18 November 2017 | 3:39 PTG

Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang berkata, hanya pengundi sahaja di negara ini mampu membuat lompatan bersejarah menyelamatkan Malaysia daripada terus menjadi bahan ejekan dan jenaka, malah dalam kalangan negara-negara Afrika berhubung soal rasuah dan kleptokrasi.

Pengundi-pengundi perlu menolak kerajaan Umno/Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum ke-14 akan datang dan menggantikannya dengan kerajaan baru, Kerajaan Pusat Pakatan Harapan di Putrajaya, supaya kedudukan dan reputasi Malaysia di peringkat antarabangsa dapat dipulihkan dengan penghapusan serta pembersihan negara daripada gejala rasuah dan kleptokrasi, kata beliau dipetik daripada teks ceramahnya di Kampong Simee, Ipoh 16 November lalu yang dipaparkan dalam blognya.

Menurut Kit Siang, beliau berasa amat hina dan malu sewaktu menonton sebuah video mengenai seorang pemimpin Afrika yang membuat jenaka mengenai rasuah di Malaysia dalam satu persidangan antarabangsa beberapa hari lalu.

“Inilah isyarat betapa teruknya kedudukan dan reputasi Malaysia, bukannya rakyat Malaysia mempersendakan Afrika mengenai rasuah, sebaliknya Malaysia menjadi bahan jenaka dalam satu persidangan antarabangsa mengenai rasuah dan kleptokrasi,” kata beliau.

Tiga minggu sudah Parlimen bersidang, namun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak masih belum membersihkan Malaysia daripada tanggapan dunia yang mengganggap Malaysia sebagai kleptokrasi global, sambungnya.

Skandal mega pengubahan wang 1MDB yang melibatkan berbilion dolar serta isu derma RM2.6 bilion melibatkan akaun peribadi Perdana Menteri, yang menjadi perhatian dunia, masih belum diselesaikan dan di dalam negara perkara ini seperti tidak wujud, kata Kit Siang.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2015 Wadah Baru - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger